Raleigh kruisframe van 1922

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Ha Regina ik heb de collectie niet gezien, de eigenaar kwam naar Utrecht en wilde de fiets wel afleveren. Ik zal t hem vragen.

groeten,
Michiel ;)
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door regina »

ok alvast bedankt ik hoor het dan nog wel groetjes regina
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Beste forumleden,

Ik heb de Raleigh binnen en het framenummer is 710880.
Dit zou betekenen dat de fiets uit 1921/22 stamt. Originele kettingkast naven van nikkel, ik weet niet of er nog veel nikkel opzit , heb een stukje weggehaald en er zit nikkel onder. Stuur is nog redelijk in het nikkel en er zit een hele vroege SA terugtraprem in uit ik dacht 1926. Zou de eigenaar de remmerij niet goed genoeg gevonden hebben? Opstapje van nikkel. Alleen de zadelpen is van chroom. Hij mist het stuurslotje maar gelukkig heb ik de donorfiets nog. en hij heeft het vroege model voorvork die behoolijk dikke poten heeft onder het Tstuk waar de vork mee begint. Hij miste de deksel maar ik had nog 2 van die kasten liggen dus hup deksel overgezet. Dat is nu ook het enige deel dat gebiesd is.
onder de beugel van de dynamo die ik er subiet afgehaald heb zitten dunne gouden biezen dus niet die dikke die de superbe had. Ik gaa nog eens op het frame zoeken maar de verf zit er wel sterk op, ik heb nog niks gevonden.

Morgen zal ik de Raleigh in het forum plaatsen. Hij is niet zo hoog ik denk 60/62cm dus voor mijn lengte prima.

groeten,

Michiel ;)
Bijlagen
voorvork kroon.jpg
voorvork kroon.jpg (436.59 KiB) 5362 keer bekeken
schternaaf SA Raleigh.jpg
schternaaf SA Raleigh.jpg (430.61 KiB) 5362 keer bekeken
voorzijde-fiets.jpg
voorzijde-fiets.jpg (420.28 KiB) 5362 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Durabo88 »

Beste Michiel,

Prima maat zo rond de 60 cm voor de gemiddelde mannenlengte. Helaas blijken de meeste oldtimer fietsen erg klein. Gemiddeld rond de 55 cm. Dat is altijd lastig als je iets moois te koop ziet.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2373
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Michiel,

leuk dat je er nu een te pakken hebt. Beter ook dan van Ebay UK. Dat geeft een hoop gedoe met verzenden of ophalen.

Mijn frame heeft het nummer 775085, dat zit dus dicht in de buurt. Ik heb m ook steeds gezien als van 1922.
Wat ik me afvraag is of jouw stuurbeugels (die van de remstangetjes) om het stuur heen zitten, als ringen zeg maar.
Ergens in de jaren rond onze fietsen is dat veranderd naar een half maantje tegen het stuur ipv er om heen.
1921-1922 gaaf hoor moet je eens bedenken hoe de wagens,vliegtuigen,huizen, steden en mensen er uit zagen in die tijd!
echt uit de oude doos.Ik wil dat wel eens vergeten met al die fietsvonsten van verzamelaars of uit het wild.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Toch maar even een paar snap shots van de bejaarde geplaatst.

groeten,

Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3841
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel,
Het is leuk om je ervaringen te lezen, maar waarom steeds een nieuwe post aanmaken op steeds vreemdere plekken? Ik had je eerste post verplaatst van 'tips over het forum' naar de rubriek 'toerfietsen', nu maak je weer TWEE nieuwe aan in de Koffieklets. Zet het ajb. allemaal lekker in één rubriek, dan is het later ook en beetje te volgen als iemand het eens wil lezen. Nu worden het allemaal verknipte, onvindbare berichtjes....
Ik wil ze gerust nog een keer voor je bij elkaar vegen, maar maak daarna geen nieuwe berichten meer aan over dezelfde fiets ajb.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Ja er ging wat fout, ik kon geen bericht plaatsen en dan ga ik uit het venster. terug naar het forum. Dat vind ik wel onhandig Normaal kun je gewoon een bericht plaatsen maar dat gaat hier soms moeizaam. Zal wel aan de oude dag liggen...

groeten,
Michiel ;)
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Durabo88 »

Beste Michiel,

Prima maat zo rond de 60 cm voor de gemiddelde mannenlengte (rond de 180 cm). Helaas blijken de meeste oldtimer fietsen erg klein. Gemiddeld rond de 55 cm. Dat is altijd lastig als je iets moois te koop ziet.

Mooie fiets overigens. Zo'n Sturmey-Archer remnaaf van voor de oorlog zie je ook niet veel.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten, de fiets is denk ik idd net zo oud als jouw Raleigh. De kettingkast is ook het zelfde ( die heeft wat deukjes) en er zit een hele vroege terugtraprem in van SA echt een dun ding ergens uit de jaren 20. Volgens mij is ie helemaal origineel en idd een ander stuur. s jouw stuur dan de noviteit of is het stuur van mij dan wat nieuwer? Alleen die transportbanden erop maakt het wel een lomp ding. Dat ze die er opgekregen hebben... Volgens mij moet je geen lekke band krijgen want dan ben je uren bezig je buitenband eraf te halen. Weet jij toevallig hoe je dat stuurslotje loshaalt? Dat moet ik van mijn dames Raleigh donorfiets overzetten op deze kruisframe. Volgens mij moet de vork eruit en dan een pennetje wegschuiven?

groeten Michiel ;)
Plaats reactie