Michiel, welkom in de club van Raleigh kruisframe eigenaren
Ik heb nog even de Raleigh catalogi doorgekeken. In die van 1911 en 1916 is de kruisframe het duurste model, de Superbe, uitgevoerd in groen of zwart met bladgoud biezen. Drieversnellingsnaaf en oliebadkettingkast zijn standaard.
Van 1917 en 1918 ken ik geen catalogi. Die zijn er misschien ook niet geweest want Raleigh was ingeschakeld voor de oorlogsindustrie.
In 1919 was er weer een catalogus, maar de X-frame werd nog niet geleverd.
In december 1920 besloot de Raleigh directie om de X-frame opnieuw in productie te nemen voor het seizoen 1921. Hij staat nog niet in de catalogi van 1921, die waren waarschijnlijk al gedrukt voordat dit besluit genomen werd.
Jammer genoeg heeft ook de VCC geen catalogi van 1922 t/m 1924. In die van 1925 staat de X-frame wel, en neemt zijn oude positie als duurste model weer in. Groene lak (op verzoek zwart), biezen van bladgoud, drieversnellingsnaaf en oliebadkettingkast zijn standaard.
In 1931 staat de kruisframe voor het laatst als Superbe in de catalogus. Daarna als 'Irish X-Frame' (1932) en 'Police Model' (1933), eenvoudige zwarte modellen met weinig chroom, zonder versnellingen en zelfs zonder kettingkast.
Over de framenummering; uit de gegevens in het nieuwe boek van Tony Hadland over Raleigh (zie 'Het Rijwiel' 2012/4) blijkt dat de 'Nottingham Archives' lijst de laatste nummers van elk jaar vermeldt.
Dat betekent dat mijn eigen groene Superbe X-frame niet van 1919 is zoals ik dacht maar van eind 1920. Het moet dus een van de allereerste exemplaren zijn uit de hervatte productie.
Het betekent ook dat die snelle Raleigh die ik vorig jaar zag sprinten op het circuit van Gent van 1920 is. En dat jouw nieuwste aanwinst in 1922 gefabriceerd is.
Over de uitrusting van jouw kruisframe; de onlogische combinatie velgremmen voor en achter plus terugtraprem komt niet voor in de Raleigh catalogi. De Superbe werd wel geleverd met de Tricoaster naaf, drie versnellingen plus terugtraprem. Maar dan was er alleen een velgrem voor gemonteerd en had het stuur maar een remhandle.
Het jaartal 1922 maakt het wel gemakkelijker om een juist type versnellingsnaaf te vinden. Toen was het K-type al gangbaar. In die van mij zit nog een A-type.
Heel vreemd is de kettingkast met ventilatiesleuven op jouw fiets. Een oliebadkettingkast was toch eigenlijk bedoeld om het vuil buiten en de olie binnen te houden
Krijgen we de Raleigh al te zien in Antwerpen of op de ALV volgende maand?
Groeten, en succes met het rijdend en toonbaar maken van je nieuwe aanwinst,
Sjoerd