Raleigh kruisframe van 1922

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Beste forumleden,

Na een tip van fietser (waarvoor eeuwige dank) vond ik op marktplaats een collectie fietsen waar een Raleigh kruisframe in werd aangeboden. De fiets is volledig overgeschilderd maar heeft nog zijn originele remmerij, kettingast, type stalen kast met ventilatie aan de binnenkant van de kettingkast tegen de trapasbuis. spatborden en vermoedelijk op het originele stuur. Dat was op de foto's niet zo goed te zien. Geen verlichting meer maar wel een lamphaak met de "R" met een van breed naar smal toelopende beugel. Ik heb het idee dat de fiets redelijk origineel is alleen het deksel bij de pedaal ontbreekt. De kettingkast heeft wat oppervlakkige deuken, die ik er uit hoop te krijgen. De fiets heeft geen versnellingen maar ik denk dat zo'n Superbe die wel verdiend.
Ander opvallend feit, de fiets heeft banden die niet zouden misstaan op een transportfiets. Ik krijg de fiets maandag en dan zal een uitvoerig verslag volgen.

Eerst maar eens voorzichtig met een aardappelmesje de lagen verf er afpulken om te kijken of er nog resten van biezen zijn.

groeten,

Michiel ;)
Bijlagen
Raleigh 4.jpg
Raleigh 4.jpg (466.15 KiB) 7905 keer bekeken
Raleigh3 .jpg
Raleigh3 .jpg (476.11 KiB) 7905 keer bekeken
Raleigh 2.jpg
Raleigh 2.jpg (488.25 KiB) 7905 keer bekeken
raleigh 1.jpg
raleigh 1.jpg (472 KiB) 7905 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door maartenB »

Michiel!
Wat goed man, dat is echt een 'dream come true', nietwaar!?
Mooi met die lamphaak, het voorscherm is in elk geval origineel, voor de rest is er eigenlijk nog weinig te zien ....
Of hij van voor 1920 is? Deze lamphaak werd in 1927 voor het laatst gebruikt, als ik het goed heb.
Verder nog mooie fietsen in die partij?

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Cyclissimo
Berichten: 582
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Cyclissimo »

Leuke fiets. Ben benieuwd wat er onder de lak vandaan komt.

Die banden zijn toch niet echt breder dan anders? Zwarte banden zonder reflectie zie je wel vaak op Engelse fietsen. Het profiel lijkt me ook typisch Engels. Je ziet het nog weleens op banden uit Sri Lanka of Bangladesh die nog steeds naar zulke oude Engelse voorbeelden werken :)

Succes met de restauratie!
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door JocoFoto »

Mooi project voor deze zomer!

Ik zag een tijd geleden een Raleigh kruisframe in mooie staat hier vlakbij. Vast en zeker jonger dan deze, jaren vijftig? Iemand een idee tot wanneer ze gemaakt zijn? Enfin, mij viel op dat de Raleigh versie slanker oogde dan de Gazelle- en Burgers versies.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door maartenB »

Ze begonnen ergens rond 1900 als topmodel van Raleigh en zijn dat lang gebleven. Rond 1930 verdwijnt hij uit de catalogus om in 35 of 36 nog even terug te komen al 'dienstfiets', zonder kettingkast, een eenvoudige maar stevige gebruiksfiets voor de politie.
Later dan 1936 zijn ze zeker niet gebouwd.

Als je het echt precies zou willen weten moet ik het nazoeken in de catalogi.

groet,
Maarten B
PS: over je spot vd maand kan ik niks zinnigs zeggen behalve: mooi oud frame!!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Het enige waaraan ik eventueel zou kunnen zien dat ie voor 20 is is de ronde buis op de voorvork waaronder de vorkpoten breder uitsteken. Dit was alleen bij de vroege modellen.
Wie weet er meer.

groeten,

Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Inderdaad weer een wensdroom in vervulling. Nu nog een Hirondel met dat krulstuur... Dat gaat wel 10 jaar duren voor ik die bij elkaar heb gespaard.
Maar voorlopig heb ik weer een aardig restauratieklusje te doen. Misschien maar eens een nikkelsetje gaan kopen en dan aan de gang. Joepppieeeee...


groeten,
Michiel ;)
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door gerritkan »

Hallo Michiel .

Leuk voor je , je had het er regelmatig over en nu is hij er .
Ben benieuwd naar hoe origineel hij is en wat je tegen komt als je hem gaat schillen met je mesje .
Spannend nog een paar nachtjes slapen .
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Gerrit,
Ja weer een die van de lijst kan worden gestreept. Hij lijkt redelijk origineel. De bagagedrager is een stuk jonger en die kettingkast lijkt vreemd met dat ventilatierooster achter het voortandwiel. Ik ben benieuwd hoeveel oud nikkel er nog zit onder die zwarte drab die er op gekwast is. Misschien valt het mee. Gelukkig de originele spatborden nog en aan de voorvork te zien een echt oude fiets. Ik dacht van ergens jaren 10??? (Maarten W/B weten jullie daar iets meer van?) Toch wel leuk om te zien dat er af en toe nog oudjes boven komen drijven. En dat op Marktplaats.

Kom jij op je Pedersen naar de ALV?

groeten,
Michiel ;)
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door regina »

hai michiel op de foto,s is te zien dat er nog meer fietsen staan nou is mijn nieuwsgierigheid natuurlijk gewekt heb jij het adv.nr. voor mij want ik heb al gezocht maar kon niets vinden of weet je inmiddels al wat er nog meer staat groetjes regina
Plaats reactie