Raleigh kruisframe van 1922

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2366
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Maarten Waarlé »

Michiel',
Nog even een aanvulling op Sjoerd`s werk;
De sturen met gesoldeerde remstangbevestiging zitten op de superbe en special het type met geschroefde ogen op de standaard en populair. Maw de luxere gesoldeerd de eenvoudigere geschroefd.
In de 1925 catalogus staat jouw achternaaf vermeld als nieuw.
Dus in 1922 zal deze rem er nog niet in gezeten hebben.

Wat Maarten schrijft over de nederlandse (of export modellen) zou best eens kunnen kloppen. Inderdaad zie je hier nooit Roman rims. Roman rims hebben in het midden tussen de linker en rechter spaken een extra verdieping/kuiltje/gootje hoe je het wil zeggen.

Groeten,
Maarten
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Martin H. »

Hallo Michiel en de anderen,

op mijn Raleigh 1912 zat op het achterspatbord hetzelfde transfer, zie hier:
http://www.flickr.com/photos/78501498@N ... hotostream
Heb hier een compleet oud setje van liggen zie hier:
http://www.flickr.com/photos/78501498@N ... hotostream

Bij mijn fiets was er alleen nog een transfer te vinden op het achterspatbord en een kroontje resten ervan op de liggende onderbuis ter hoogte van de balhoofd buis. Het is niet makkelijk om goede onderdelen te vinden maar jij hebt nog een donor fiets om je kruisframe te completeren.

Succes en groeten,

Martin :)
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Eysfan »

Wat MaartenB vertelt over de voor Nederland afwijkende transfers klopt. Ook Tony Hadland schrijft in zijn boek dat in de Nederlandse catalogus van 1922 nog het oude logo werd gebruikt terwijl in Engeland het logo met de vogel al gangbaar was.

De door JocoFoto in Amsterdam gefotografeerde Raleigh kruisframe van 1934/35 is mogelijk ook een exportmodel, speciaal voor Nederland geweest. In de Britse catalogus was het kruisframe na 1932 al niet meer te vinden.

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door maartenB »

Vandaag was ik bij Velorama in het archief om onderzoek te doen naar safeties, en heb even de map met Raleigh catalogi erbij gepakt.
In de Nederlandse catalogi van 1936 en 1939 komt de kruiframe gewoon nog voor!
Ook het oude logo, waarbij nadrukkelijk wordt gemeld dat enkel met dit logo fietsen in Nederland gegarandeerd zijn!
Binnen enkele dagen zijn de catalogi te bewonderen in de documentatiebank van de club. :D

En wat heeft Velorama toch een geweldige collectie ....
Bijlagen
Raleigh 1939.jpg
Raleigh 1939.jpg (118.21 KiB) 6551 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,

Ik weet nu dat de Raleigh van 1922 is maar durf de aanhef niet te veranderen.
Toen ik vorig jaar de Raleigh uit 1920 kocht kreeg ik er een kopie bij van een folder van Wesling van matige kwaliteit. Zit die folder er ook bij?

Het was een folder uit 1916.

Vandaag de velgen schoongeborsteld en de achternaaf uit elkaar gehaald. Heerlijk zo'n simpele naaf met een aandrijfkop die zo hard is dat ie in 100 jaar niet kapot zal gaan. De remvoering wqs ook nog prima.
Ik heb alles vetvrij gemaakt en de kogels nieuw vet gegeven en de remvoering en aandrijf kop wat olie gegeven. Alles weer in elkaar gezet en de remmen van de velgrem achter uitelkaar gehaald en afgeslepen tot het oppervlak weer stroef was. Prima remmen op de velg. Ik heb nu een fiets met 3 remmen.

Wat wel vreemd is dat de velgen exact hetzelfde zijn en ook de slijtage. Waarom dan een terugtraprem in een fiets met optrekremmen?
Je staat wel snel stil. Ik zou de velgen het liefst opnieuw vernikkelen maar zo schoongeborsteld ziet het er al heel aardig uit. Je merkt niet eens dat er actra zware transportbanden op zitten. Voorlopig maar even mee rijden hoewel het een vreemd gezicht is. Zal morgen foto's plaatsen.

Biezen zijn eenvoudig volgens mij. Niet die mooie oplopende hoeken gevonden.

Groeten,
Michiel ;)
Durabo88
Berichten: 2578
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Dan is toch weer duidelijk geworden dat de catalogi voor de Engelse markt verschillen met die voor de Nederlandse markt. Kijk ook maar eens op internet naar jaren 70 catalogi van Raleigh voor de Engelse en Amerikaanse markt, die verschillen ook wezenlijk van elkaar.

Catalogi zeggen bovendien niet alles, zo hebben in de SA catalogi ook naven gestaan die nooit zijn geproduceerd.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Eysfan »

Wat we al vermoedden blijkt het geval te zijn; Raleigh leverde nog kruisframe fietsen naar Nederland toen ze in Engeland al uit het programma gehaald waren.

In Engeland was het tot 1932 het duurste Raleigh model, de Superbe. In Nederland werden ook goedkopere uitvoeringen geleverd, zonder versnellingen en zelfs met lakdoek kettingkast.

Zie de zojuist aan de documentatiebank toegevoegde Raleigh catalogi van 1936 en 1939.

In deze Nederlandse catalogi wordt er ook de nadruk op gelegd dat er alleen garantie wordt gegeven op Raleighs voorzien van het oude logo! Daarin verschilden de fietsen die officieel geïmporteerd werden van de in Engeland geleverde en de grijze import. Die hadden het in de jaren tien ingevoerde logo met de vogel op het balhoofd.
Raleigh GB 1932.jpg
Raleigh GB 1932.jpg (74.39 KiB) 6512 keer bekeken
balhoofdtransfer op een Raleigh van 1932 die gebruikt naar Nederland kwam


Raleigh NL 1935.jpg
Raleigh NL 1935.jpg (55.19 KiB) 6512 keer bekeken
balhoofdtransfer op een Raleigh van 1935 die nieuw naar Nederland kwam



Michiel, ik ben heel benieuwd wat voor logo bij jouw kruisframe tevoorschijn komt als je de lak er 'afgeschild' hebt.

Groeten,
Sjoerd
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Sjoerd, ik heb niks kunnen terugvinden, maar ik vermoed dat het een importfiets was. hij had ook dunnere biezen. Maar ik zal nog eens op het achterspatbord kijken. Het achterwiel met terugtraprem heeft in ieder geval de zelfde velg als het voorwiel, curieus wel. Ik heb het wiel gisteren uit elkaar gehad en het functioneert nu weer prima. Wat een dun naafje voor een terugtraprem zeg. De naaf is uit begin jaren 20. Ik heb hem opgezocht op de SA Heritage pagina's. Is gemaakt van 1922 tot 1936.

Heb jij een tip hoe je die flauwe deuken uit een kettingkast krijgt? Het schroefje achterop het losse stukje brak helaas af en moet ik voorzichtig uitboren. Het plaatwerk is zo dun, dat dat goed gebleven is al die jaren. Aan de onderkant van de spatborden was weinig roest te vinden dus ze zijn er wel zuinig op geweest. En wat voor verlichting werd er gevoerd? Silver King olielamp, Lucas carbitlamp?

groeten,
Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Beste forumleden,
Een verhaaltje daar horen foto's bij.
Ik heb een kleine collectie van de eerste dagen van de fiets.
Dus er zal in de loop van de tijd nog een update komen als de fiets gerestaureerd is.

Veel kijkplezier.

Michiel ;)
Bijlagen
pedaal van Raleigh.jpg
pedaal van Raleigh.jpg (485.21 KiB) 6480 keer bekeken
Raleigh zijaanzicht links.jpg
Raleigh zijaanzicht links.jpg (486.5 KiB) 6480 keer bekeken
Raleigh voorwiel en voorvork.jpg
Raleigh voorwiel en voorvork.jpg (478.3 KiB) 6480 keer bekeken
Raleigh achterwiel en kettingkast.jpg
Raleigh achterwiel en kettingkast.jpg (478.87 KiB) 6480 keer bekeken
Raleigh kettingblad.jpg
Raleigh kettingblad.jpg (481.02 KiB) 6480 keer bekeken
Raleigh 1922 .jpg
Raleigh 1922 .jpg (486.01 KiB) 6480 keer bekeken
Raleigh origineel voorspatbord.jpg
Raleigh origineel voorspatbord.jpg (478.77 KiB) 6480 keer bekeken
Je moet de waarde zien.jpg
Je moet de waarde zien.jpg (480.7 KiB) 6480 keer bekeken
uitpellen begint.jpg
uitpellen begint.jpg (470.29 KiB) 6480 keer bekeken
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Martin H. »

He Michiel,

mooi zeg die originele spatborden, precies zoals ze moeten zijn. met dat stevige beugeltje geklonken op het spatbord. hoe is het met je achtervork, de staande moet je die los nemen om het wiel te verwijderen? Een mooie complete fiets zo te zien en nog goed in het nikkel.
Succes met de restauratie .

Groet, Martin
Plaats reactie