Herenfiets gevonden in Amsterdam

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door tdebruin »

Hallo,

allereerst natuurlijk de beste wensen voor iedereen hier op het forum.

Ik kwam gisteren een mooie oude frame tegen bij het grof vuil, en hoewel ik mezelf beloofd had geen nieuwe project binnen te halen, kon ik deze toch niet laten staan. Ik denk dat ie vrij oud is, maar heb tot nu toe geen merk kunnen vinden, geen framenummer, geen gestempeld letter, niks eigenlijk. Er zijn wel een aantal details waarvan ik hoop dat sommige van jullie deze zullen herkennen.

Ik zal binnenkort de fiets ook uit elkaar halen, misschien dat er dan wat meer details naar voren komen. Als iemand een schatting wil maken van merk en/of leeftijd hou ik me zeer aanbevolen 8-) . Ik kan op verzoek bepaalde details proberen beter op de foto te krijgen.
.
Zo heb ik me gevonden
Zo heb ik me gevonden
.
Kroon
Kroon
Voorvork is verstevigd. Geen kroonkap maar wel een sierlijk verchroomd of vernikkeld kroon.
.
Trapas
Trapas
Trapas / bracketpot met trekbouten.
.
Geringblad
Geringblad
.
Achterpat
Achterpat
.
Liggende achtervork
Liggende achtervork
.
Liggende achtervork detail
Liggende achtervork detail
.
Achterspatbord
Achterspatbord
.
Spatbordstang
Spatbordstang
Spatbordstang is geklonken.
.
Bedrading
Bedrading
Bedrading vd verlichting loopt deels aan de binnenkant van het spatbord. Dit lijkt me haast geen originele afmontage, doch ziet het er uit alsof het altijd zo gezeten heeft.
.
.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door Maarten Waarlé »

Mooi Frame! Dat je dat zomaar tegen komt.
De lugs in de achtervorken lijken sterk op die van Eadie.
Archipel gebruikte die in haar frames. Archipel heeft het framenummer op de bovenste balhoofd lug staan.
Mijn Archipel met Eadie lugs is van rond 1913 maar het is voor te stellen dat de lugs vele jaren zijn toegepast ook al hield Eadie
(eenmaal bij BSA onder gebracht) vrij snel op met in de catalogi te zijn opgenomen.
Het vermoeden bestaat dat A. Alt, leiden de frames makte voor Archipel.
Je zou dus ook in de hoek van A.Alt Leiden kunnen kijken.
Ik geloof dat Stokvis ook reclame maakte voor Eadie onderdelen als trapassen en lugs. Dat dan weer in de vroege jaren rond 1905.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door tdebruin »

Maarten,
Dank voor deze pijlsnelle en zoals altijd kundige reactie! Helaas geen nummer te ontwarren op de bovenste balhoofdlug, dus geen Archipel. Maar Eadie (of in ieder geval het vermoeden hiervan) geeft al een aardige richting.
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door veenofiets »

Dit fietsframe verdiende in elk geval het meenemen het is echt antiek, alhoewel ik geen Maarten Waarle ben durf ik toch wel te zeggen dat deze ongeveer 100 jaar oud kan zijn, dan ga ik af op die mooie achterwielpatten, in de jaren dertig begonnen ze (bij de meeste merken?) met het platknijpen van de achtervork en vervielen die mooie ingesoldeerde patten, de fiets werd vanaf toen een goedkoop karretje voor massa vervoer om snel op je werk te komen, het exclusieve was er af. Echter in de jaren dertig werd ook het witte achterspatbord verplicht. Een grensgeval, wit achterspatbord en nog mooie gesoldeerde patten of een later wit geschilderd achterspatbord?

Freek
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door TonTon »

Zo zie je maar weer, de schatten liggen nog steeds op straat 😎
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik moet er toch nog even op terug komen, de lugs van dat frame.
Het zijn lugs van Brampton in plaats van Eadie. Zeer herkenbaar anders
zag ik bij m`n fietsen.

Het frame doet me overigens ook denken aan de Nelson fietsen van Alt.
Dat was een dienstfiets met een zadelpositie verder boven het achterwiel en een zeer scheppende voorvork.
Ik heb er eens een in de pan gehakt die ik, toen Herbert belangstelling had weer glad gestreken heb.
Die fiets had ook een zware vorkkroon die overdreven scheppend /lui stond en ze zijn bij Alt jaren lang gebouwd. Het was een succesvol model heb ik begrepen.
De vroegere waren meen ik wat beter gebouwd . Het model wat ik had was erg eenvoudig qua gebruikte materialen en eind jaren 30
Peter Bakker uit Opdam heeft er ook een (gehad ?).

Groeten,
Maarten
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door Beau-Velo »

Mooi degelijk gebouwd frame.
Ik heb nog een hele mooie nos vernikkelde balhoofdplaat van Alt liggen.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door tdebruin »

Allereerst de beste wensen aan iedereen op dit forum!

Ik heb wat zitten doorbladeren in oude catalogi in de fantastische doumentatiebank, maar tot nu toe niet echt iets kunnen spotten die direct op de details van deze fiets lijkt. Ik vermoed dat het een eigen baksel is geweest. De uitvoering lijkt ook vrij simpel, geen ingewikkelde lugs of luxe details.

De enige stempel die ik kon vinden is een "C" op de linke crank:
.
crank_links.jpeg
.
trapas.jpeg
De trapas lijkt op Bayliss, doch is alleen de rechte cup (wel rechte draad trouwens) duidelijk Bailyss Wiley.
.
Wel vond ik de bracketpot borging systeem interessant, ik kende deze nog niet:
bracketpot_spieen.jpeg
.
In tegenstelling tot de latere modellen waarbij 2 trekbouten gewoon de bracket-bus knijpen, gaat het hier om een soort spie systeem waarbij de cups dmv van spietjes op hun plek worden gehouden.
.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door rowejon »

Wat een mooie vondst. Ik moet het controleren, maar ik vermoed dat mijn Royal Enfield duplex girder frame heeft ook trapas spieën.
Jon
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Herenfiets gevonden in Amsterdam

Bericht door Durabo88 »

Mooi systeem om te zien. De trapas goed net spelingsvrij afstellen en dan de cups met spietjes fixeren, zodat er niks tijdens het fietsen loskomt. De afstelling is dan alleen weer nodig nadat er slijtage heeft plaatsgevonden. Daar hebben ze goed over nagedacht.
Sportief fietsend!
Plaats reactie