Vitus of Mendes racefiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door non-fixie »

TonTon schreef: 6 jan 2024, 13.48 Alles bekeken, zoals voorvork in balhoofd en trapas, maar geen framenummer gevonden dus houd ik het maar op een grote onbekende haha. Bedankt voor alle moeite 👍
Ook dat is waardevolle informatie. :) Dat is namelijk een indicatie dat het inderdaad zou kunnen gaan om een frame dat als "blank kader" is geleverd, en de kans is daarmee groot dat het uit België komt. Daar was de inkoop van kant-en-klare frames door lokale fietsenmakers zeer gebruikelijk.

In de periode eind jaren '70 - begin jaren '80 werden er ook in Nederland nogal wat van dit soort frames geïmporteerd, met name door Wout Verhoeven. Die kwam als Campagnolo-distributeur bij veel fietsenzaken, en had een aardige handel opgezet in Belgische "fabrieksframes" die gekocht werden door fietsenmakers voor hun eigen huismerk.

De frames werden compleet gelakt aangeleverd. De betreffende fietsenmaker bouwde het op, plakte er zijn eigen stickers op et voilá, een echte Van den Eng Stormvogel!

Afbeelding

Afbeelding

Zoals bovenstaande foto al laat zien, ging het niet per se om budgetframes.

Ik weet er te weinig van om meteen de fabrikant te kunnen herkennen. Vaneenooghe, Martens en Dija zijn wel de bekende namen. Bekende afnemers in Nederland waren Vittorio, De Reus en ook Giovanni.

Dit is Piet Slikker, de eigenaar van Giovanni, met met mijn door Martens gebouwde Giovanni:

Afbeelding
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 6 jan 2024, 19.07 De frames werden compleet gelakt aangeleverd.
Ik heb ze ook wel in ' bruin' zien hangen ;)
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door marco verbaant »

Ik meen dat niet Wout Verhoeven (uit Berkel Rodenrijs) de distributeur was -in die tijd- van Campagnolo maar Rentmeester uit Yrseke. Verhoeven was wel een groothandel van o.a. Gios. Die naam- en nummerloze frames kunnen wel van hem afkomstig zijn geweest. Ik heb er ook nog wel gehad. Overigens werden ook vaak op maat gemaakte frames NIET van een framenummer voorzien bij diverse framebouwers. :)
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 6 jan 2024, 21.22 Ik meen dat niet Wout Verhoeven (uit Berkel Rodenrijs) de distributeur was -in die tijd- van Campagnolo maar Rentmeester uit Yrseke.
Campagnolo had geen importeurs, en heeft die nog steeds niet (ze hebben een 'agent). De functie export manager is geloof ik iets van de laatste 10 jaar of zo ;). Zeker toen wat het zo dat Campagnolo geleverd werd door iedereen die de moeite had genomen met een busje en een knuist vol lires naar italie te tuffen. Vandaar dat toen (en nu) losse reserve onderdelen problematisch was, er is niemand echt verantwoordelijk.
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door non-fixie »

Wat Verhoeven's precieze relatie tot Campagnolo was weet ik niet. Daar heb ik hem niet over gesproken. Wél over de import van Belgische frames. Dat vond ik veel interessanter.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door marco verbaant »

m-gineering schreef: 6 jan 2024, 22.26 Campagnolo had geen importeurs, en heeft die nog steeds niet (ze hebben een 'agent). De functie export manager is geloof ik iets van de laatste 10 jaar of zo ;). Zeker toen wat het zo dat Campagnolo geleverd werd door iedereen die de moeite had genomen met een busje en een knuist vol lires naar italie te tuffen. Vandaar dat toen (en nu) losse reserve onderdelen problematisch was, er is niemand echt verantwoordelijk.
Daar waar -mijns inziens- de distributeur was van (o.a.) Campagnolo is dat hedentendage ICC. Zij melden zelf op hun website:
"... ICC (International Cycle Connection BV) is verantwoordelijk voor de verkoop van een aantal grote en toonaangevende merken uit de fietsenbranche. Binnen de Benelux verzorgen wij de distributie van de merken Campagnolo, Deda Elementi, Feedback Sports en Seasucker. Voor de merken BORN (wereldwijd) en Selle Italia (Benelux) zijn wij verkoopagent...." :)

Met non-fixie ben ik het eens dat de "Verhoeven-frames" erg interessant -en meer dan gemiddeld goed- waren. Het siert hen/hem dat ze daar hun eigen merk niet -letterlijk- opplakten, en die eer aan de diverse wielerzaken in den lande lieten.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 6 jan 2024, 19.07
TonTon schreef: 6 jan 2024, 13.48 Alles bekeken, zoals voorvork in balhoofd en trapas, maar geen framenummer gevonden dus houd ik het maar op een grote onbekende haha. Bedankt voor alle moeite 👍
Ook dat is waardevolle informatie. :) Dat is namelijk een indicatie dat het inderdaad zou kunnen gaan om een frame dat als "blank kader" is geleverd, en de kans is daarmee groot dat het uit België komt. Daar was de inkoop van kant-en-klare frames door lokale fietsenmakers zeer gebruikelijk.

In de periode eind jaren '70 - begin jaren '80 werden er ook in Nederland nogal wat van dit soort frames geïmporteerd, met name door Wout Verhoeven. Die kwam als Campagnolo-distributeur bij veel fietsenzaken, en had een aardige handel opgezet in Belgische "fabrieksframes" die gekocht werden door fietsenmakers voor hun eigen huismerk.

De frames werden compleet gelakt aangeleverd. De betreffende fietsenmaker bouwde het op, plakte er zijn eigen stickers op et voilá, een echte Van den Eng Stormvogel!

Afbeelding

Afbeelding

Zoals bovenstaande foto al laat zien, ging het niet per se om budgetframes.

Ik weet er te weinig van om meteen de fabrikant te kunnen herkennen. Vaneenooghe, Martens en Dija zijn wel de bekende namen. Bekende afnemers in Nederland waren Vittorio, De Reus en ook Giovanni.

Dit is Piet Slikker, de eigenaar van Giovanni, met met mijn door Martens gebouwde Giovanni:

Afbeelding
Wederom bedankt voor de interessante informatie en grappig dat ik de fiets alleen maar kocht om de onderdelen te gebruiken voor een andere fiets 😀
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door non-fixie »

TonTon schreef: 7 jan 2024, 15.25 (...) grappig dat ik de fiets alleen maar kocht om de onderdelen te gebruiken voor een andere fiets 😀
Dat hoort ook zo. ;)

En dan tot de conclusie komen dat het zonde is om die fiets niet op te knappen, zodat je op zoek moet naar een andere donor. Die dan toch ook eigenlijk weer te leuk is ...

En zo ben ik al vijftien jaar bezig. :)
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 7 jan 2024, 17.25
TonTon schreef: 7 jan 2024, 15.25 (...) grappig dat ik de fiets alleen maar kocht om de onderdelen te gebruiken voor een andere fiets 😀
Dat hoort ook zo. ;)

En dan tot de conclusie komen dat het zonde is om die fiets niet op te knappen, zodat je op zoek moet naar een andere donor. Die dan toch ook eigenlijk weer te leuk is ...

En zo ben ik al vijftien jaar bezig. :)
Haha, heel herkenbaar en dat soort dingen maakt de hobby juist extra leuk 😀
Plaats reactie