Vitus of Mendes racefiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door m-gineering »

TonTon schreef: 2 jan 2024, 11.35 [

Ja die potloodpunten bedoel ik, maar is inderdaad helemaal anders dan op mijn fiets.
Zijn meestal gewoon koopdelen, dus niet exclusief voor een bepaalde bouwer
Bijlagen
eindjes.jpg
/Marten
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

m-gineering schreef: 2 jan 2024, 11.57
TonTon schreef: 2 jan 2024, 11.35 [

Ja die potloodpunten bedoel ik, maar is inderdaad helemaal anders dan op mijn fiets.
Zijn meestal gewoon koopdelen, dus niet exclusief voor een bepaalde bouwer
Bedankt voor dat overzicht, ik wist niet eens dat er zoveel verschillende waren 👍
De zadelpen is 27mm en de bracket is 68mm en verder heb ik wat fotos gemaakt, waar je misschien wat vanaf kunt lezen. Waar dient dat puntige uitsteeksel op het balhoofd voor? Onder de bovenste buis?
Bijlagen
image2.jpeg
image0.jpeg
image3.jpeg
image1.jpeg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door non-fixie »

Dank je voor de info en de foto's.

De code MK op het crankstel betekent dat het in november '88 is geproduceerd. Als het origineel op de fiets is geleverd (en dat is maar de vraag) dan heb je daarmee een indicatie van de leeftijd.

68mm bracket doet vermoeden dat het in ieder geval geen Italiaans frame is.

Een zadelpen van 27,0 of 27,2 mm is een indicatie dat we niet met een heel goedkoop frame te maken hebben, maar een dat uit een decente buizenset geconstrueerd is.

Het nokje op de balhoofdbuis is voor de pomp. Die kun je daarmee onder je bovenbuis klemmen, mits hij de juiste lengte heeft.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door non-fixie »

Heb je trouwens ergens een framenummer gevonden? Of andere ingeslagen merktekens?
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 2 jan 2024, 16.23 Dank je voor de info en de foto's.

De code MK op het crankstel betekent dat het in november '88 is geproduceerd. Als het origineel op de fiets is geleverd (en dat is maar de vraag) dan heb je daarmee een indicatie van de leeftijd.

68mm bracket doet vermoeden dat het in ieder geval geen Italiaans frame is.

Een zadelpen van 27,0 of 27,2 mm is een indicatie dat we niet met een heel goedkoop frame te maken hebben, maar een dat uit een decente buizenset geconstrueerd is.

Het nokje op de balhoofdbuis is voor de pomp. Die kun je daarmee onder je bovenbuis klemmen, mits hij de juiste lengte heeft.
Nou dat is al heel wat informatie wat je daar aandraagt, daar ben ik al heel blij mee👍 Ik zal even kijken voor een framenummer
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

TonTon schreef: 3 jan 2024, 19.04
non-fixie schreef: 2 jan 2024, 16.23 Dank je voor de info en de foto's.

De code MK op het crankstel betekent dat het in november '88 is geproduceerd. Als het origineel op de fiets is geleverd (en dat is maar de vraag) dan heb je daarmee een indicatie van de leeftijd.

68mm bracket doet vermoeden dat het in ieder geval geen Italiaans frame is.

Een zadelpen van 27,0 of 27,2 mm is een indicatie dat we niet met een heel goedkoop frame te maken hebben, maar een dat uit een decente buizenset geconstrueerd is.

Het nokje op de balhoofdbuis is voor de pomp. Die kun je daarmee onder je bovenbuis klemmen, mits hij de juiste lengte heeft.
Nou dat is al heel wat informatie wat je daar aandraagt, daar ben ik al heel blij mee👍 Ik zal even kijken voor een framenummer
Ik heb niet echt een framenummer kunnen vinden, maar onde het bracket staat wel een B en 59
Bijlagen
image0.jpeg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door non-fixie »

"59" zou de framemaat kunnen zijn, maar de "B"?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door non-fixie »

Plaatsen waar framenummers staan zijn vaak:
  • onder het bracket (dus onder dat Vitus-plaatje ;) )
  • op de achterste uitvaleinden (links, rechts, binnen- of buitenkant)
  • op de zitbuis (onder of boven, links of rechts)
  • op de zadellug
Frames zonder nummer komen ook (veel) voor bij racefietsen. Meestal zijn dat "blanke" frames die zijn gebouwd voor opdrachtgevers die er dan hun eigen nummer op konden zetten en stickers erop konden plakken. Stickers kwamen er meestal wel op, framenummers vaak niet.

Een andere plek om te checken is de binnenbalhoofdbuis. Daar wil het nummer van het bijbehorende frame ook nog wel eens staan:

Afbeelding
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 4 jan 2024, 19.59 Plaatsen waar framenummers staan zijn vaak:
  • onder het bracket (dus onder dat Vitus-plaatje ;) )
  • op de achterste uitvaleinden (links, rechts, binnen- of buitenkant)
  • op de zitbuis (onder of boven, links of rechts)
  • op de zadellug
Frames zonder nummer komen ook (veel) voor bij racefietsen. Meestal zijn dat "blanke" frames die zijn gebouwd voor opdrachtgevers die er dan hun eigen nummer op konden zetten en stickers erop konden plakken. Stickers kwamen er meestal wel op, framenummers vaak niet.

Een andere plek om te checken is de binnenbalhoofdbuis. Daar wil het nummer van het bijbehorende frame ook nog wel eens staan:

Afbeelding
Wederom bedankt voor de informatie en ik ga van het weekend eens speuren 👍
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

TonTon schreef: 5 jan 2024, 11.52
non-fixie schreef: 4 jan 2024, 19.59 Plaatsen waar framenummers staan zijn vaak:
  • onder het bracket (dus onder dat Vitus-plaatje ;) )
  • op de achterste uitvaleinden (links, rechts, binnen- of buitenkant)
  • op de zitbuis (onder of boven, links of rechts)
  • op de zadellug
Frames zonder nummer komen ook (veel) voor bij racefietsen. Meestal zijn dat "blanke" frames die zijn gebouwd voor opdrachtgevers die er dan hun eigen nummer op konden zetten en stickers erop konden plakken. Stickers kwamen er meestal wel op, framenummers vaak niet.

Een andere plek om te checken is de binnenbalhoofdbuis. Daar wil het nummer van het bijbehorende frame ook nog wel eens staan:

Afbeelding
Wederom bedankt voor de informatie en ik ga van het weekend eens speuren 👍
Alles bekeken, zoals voorvork in balhoofd en trapas, maar geen framenummer gevonden dus houd ik het maar op een grote onbekende haha. Bedankt voor alle moeite 👍
Plaats reactie