Vitus of Mendes racefiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

Gisteren kon ik een mooie racefiets kopen maar ik wist niet welk merk het was. Omdat de prijs heel vriendelijk was heb ik hem gekocht. Op de onderkant van het bracket staat Vitus, maar ik ken daarvan alleen racefietsen waarbij gebruik is gemaakt van aluminium en deze is helemaal van staal. Zit op de voorzijde van het balhoofd een soort Franse lelie en op de verticale zadelbuis staar Mendes, Mendez of Mender. Remmen, wielen en derailleur zijn Shimano en tandwiel Biopace. Ik vind het gewoon een mooi fietsje maar wie kan er wellicht meer over vertellen?
Alvast bedankt 👍
Bijlagen
image10.jpeg
image10.jpeg (33.73 KiB) 2300 keer bekeken
image9.jpeg
image9.jpeg (47.26 KiB) 2300 keer bekeken
image8.jpeg
image8.jpeg (39.98 KiB) 2300 keer bekeken
image7.jpeg
image7.jpeg (41.95 KiB) 2300 keer bekeken
image6.jpeg
image6.jpeg (47.15 KiB) 2300 keer bekeken
image5.jpeg
image5.jpeg (51.51 KiB) 2300 keer bekeken
image4.jpeg
image4.jpeg (53.65 KiB) 2300 keer bekeken
image3.jpeg
image3.jpeg (53.41 KiB) 2300 keer bekeken
image2.jpeg
image2.jpeg (55.38 KiB) 2300 keer bekeken
image1.jpeg
image1.jpeg (55.73 KiB) 2300 keer bekeken
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door velofilie »

Hallo TonTon,

Vitus heeft tientallen jaren stalen buis gemaakt op topniveau.
Dit plastic geleide stukje is tijdens de "aluminium periode" gemaakt.
Waarschijnlijk heeft het niets met het frame te maken.
Mendes ken ik niet , mogelijk dat iemand de lelies (her)kent.
Leeftijd is midden jaren tachtig.

Groet, Wiel
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

Hoi Wiel, Mendes zegt mij ook niets maar zo heb er ik toch weer een beetje informatie bij👌
Thanks
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

misschien herkent iemand de puntige uiteinden van de schuine buizen of het hartje in de lug bij het balhoofd?
Bijlagen
image0.jpeg
image1.jpeg
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door velofilie »

Hallo Ton,

Er zijn veel lugs met hartjes. deze zijn mogelijk van Saba.
SABA.jpg
SABA.jpg (29.7 KiB) 2224 keer bekeken
Groet, Wiel
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

velofilie schreef: 30 dec 2023, 21.17 Hallo Ton,

Er zijn veel lugs met hartjes. deze zijn mogelijk van Saba.SABA.jpg

Groet, Wiel
Bedankt voor de foto wiel en wordt inderdaad lastig dat er meer bouwers zo’n hartje gebruikten. Op jouw foto van Saba zijn de lugs opengewerkt maar die van mij zijn dicht en het hartje zit alleen bij de onderste balhoofdlug. Zijn die puntige uiteinden van die schuine buizen naar het zadel toe nog een aanwijzing? Ik had ergens gelezen dat men het had over potloodpunten, maar weet niet meer over welk merk ze het hadden.
Groet, Ton
Bijlagen
image0.jpeg
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door m-gineering »

TonTon schreef: 30 dec 2023, 14.07 Gisteren kon ik een mooie racefiets kopen maar ik wist niet welk merk het was. Omdat de prijs heel vriendelijk was heb ik hem gekocht. Op de onderkant van het bracket staat Vitus, maar ik ken daarvan alleen racefietsen waarbij gebruik is gemaakt van aluminium en deze is helemaal van staal. Zit op de voorzijde van het balhoofd een soort Franse lelie en op de verticale zadelbuis staar Mendes, Mendez of Mender. Remmen, wielen en derailleur zijn Shimano en tandwiel Biopace. Ik vind het gewoon een mooi fietsje maar wie kan er wellicht meer over vertellen?
Alvast bedankt 👍
Als het verwijderen of afplakken van de balhoofdcups al te moeilijk was voor de 2e verfbeurt, zou ik me over wat er de 2e keer aan tekst opgeplakt is niet al te druk maken
/Marten
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

m-gineering schreef: 31 dec 2023, 12.48
TonTon schreef: 30 dec 2023, 14.07 Gisteren kon ik een mooie racefiets kopen maar ik wist niet welk merk het was. Omdat de prijs heel vriendelijk was heb ik hem gekocht. Op de onderkant van het bracket staat Vitus, maar ik ken daarvan alleen racefietsen waarbij gebruik is gemaakt van aluminium en deze is helemaal van staal. Zit op de voorzijde van het balhoofd een soort Franse lelie en op de verticale zadelbuis staar Mendes, Mendez of Mender. Remmen, wielen en derailleur zijn Shimano en tandwiel Biopace. Ik vind het gewoon een mooi fietsje maar wie kan er wellicht meer over vertellen?
Alvast bedankt 👍
Als het verwijderen of afplakken van de balhoofdcups al te moeilijk was voor de 2e verfbeurt, zou ik me over wat er de 2e keer aan tekst opgeplakt is niet al te druk maken
Elk beetje info kan belangrijk zijn 👌
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door non-fixie »

Met "potloodpunten" wordt meestal gerefereerd aan Locomotief, maar dat is dit zeker niet. Die zien er zo uit, en die zijn minstens dertig jaar ouder:

Afbeelding

Een paar vragen waarop de antwoorden wellicht wat meer inzicht geven over herkomst en kwaliteit:

- wat is de diameter van de zadelpen? (staat er waarschijnlijk wel ergens op)
- wat voor trapas zit erin? Er staat vast een code op: 1.37 x 24 (BSA) of 36 x 24 (Italiaans?)
- wat is de breedte van de bracketpot? (68mm, 70mm of nog wat anders?)
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Vitus of Mendes racefiets?

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 2 jan 2024, 00.16 Met "potloodpunten" wordt meestal gerefereerd aan Locomotief, maar dat is dit zeker niet. Die zien er zo uit, en die zijn minstens dertig jaar ouder:

Afbeelding

Een paar vragen waarop de antwoorden wellicht wat meer inzicht geven over herkomst en kwaliteit:

- wat is de diameter van de zadelpen? (staat er waarschijnlijk wel ergens op)
- wat voor trapas zit erin? Er staat vast een code op: 1.37 x 24 (BSA) of 36 x 24 (Italiaans?)
- wat is de breedte van de bracketpot? (68mm, 70mm of nog wat anders?)
Ja die potloodpunten bedoel ik, maar is inderdaad helemaal anders dan op mijn fiets. Ik zal vandaag eens de maten opnemen, die jij aankaart. Alvast bedankt voor de opinfo👌
Plaats reactie