Voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Ramon Pool
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 jan 2024, 19.05

Voorstellen

Bericht door Ramon Pool »

Goedenavond,

Nieuw op dit forum vanwege de recente aankoop van een Locomotief transportfiets. Is optisch in een heel leuke conditie, jaren geleden gerestaureerd. Alleen ben ik er nu achter gekomen dat een conus van de trapas kapot is, hopelijk vind ik er zaterdag eentje bij een oud fietsenmaker.

Verder ooit een oude Gazelle transportfiets uit 1936 weer rijklaar gemaakt maar dit zonder echte kennis van zaken. Dat blijkt nu ook in dit geval met dit probleem van de trapas. Ik gok ondertussen ook dat de ketting ( en daarmee de tandwielen) niet origineel en te licht zijn voor een transportfiets. Nu is originaliteit niet gelijk mijn doel in dit geval maar wel een aardig rijdende fiets.

Met vriendelijke groet,
Ramon
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Voorstellen

Bericht door non-fixie »

Welkom, Ramon!
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Voorstellen

Bericht door Loopt spaak »

Welkom bij onze mooi club
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Voorstellen

Bericht door Bandenplakker »

Dag Ramon,

Welkom bij de club! Plenty know-how en behulpzaamheid hier, zoals ik persoonlijk heb ervaren.

Dirk
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ramon Pool schreef: 4 jan 2024, 20.25 Goedenavond,

Nieuw op dit forum vanwege de recente aankoop van een Locomotief transportfiets. Is optisch in een heel leuke conditie, jaren geleden gerestaureerd. Alleen ben ik er nu achter gekomen dat een conus van de trapas kapot is, hopelijk vind ik er zaterdag eentje bij een oud fietsenmaker.

Verder ooit een oude Gazelle transportfiets uit 1936 weer rijklaar gemaakt maar dit zonder echte kennis van zaken. Dat blijkt nu ook in dit geval met dit probleem van de trapas. Ik gok ondertussen ook dat de ketting ( en daarmee de tandwielen) niet origineel en te licht zijn voor een transportfiets. Nu is originaliteit niet gelijk mijn doel in dit geval maar wel een aardig rijdende fiets.

Met vriendelijke groet,
Ramon
Welkom Ramon!

Trapassen (en crankstellen) zijn bij transportfietsen is een bekend probleem. Ze waren extra robuust uitgevoerd, maar daarmee ook in maten die nu vrijwel onvindbaar zijn. Ook nog eens omdat er zoveel verschillende maten waren. Al is een transportfiets trapas vinden al een hele uitdaging, je moet toch een flinke doos vol van die dingen hebben om enigszins zeker te zijn iets ertussen te vinden dat past en bruikbaar is. Tenzij je zelf een draaibank hebt, en dingen kunt aanpassen, bijmaken.
Ramon Pool
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 jan 2024, 19.05

Re: Voorstellen

Bericht door Ramon Pool »

Dank jullie wel voor het welkom.

@Jeroen Zuiderwijk

Vanmiddag was ik bij de genoemde oud (84 meen ik) fietsenmaker. En inderdaad, het was zoeken...
Maar hij vond een conus die qua draad overeen komt. De diameter kwam niet overeen maar gaat hij proberen aan te passen op de draaibank. Daarbij rekening houdend het loopvlak van de kogels te sparen ivm het geharde staal. Ik ben benieuwd, hij zag het wel zitten. Overigens bevestigde hij mijn vermoeden dat deze trapas niet origineel is en aan de lichte kant evenals crankstel en ketting. "Het zal geen 10000 km meegaan maar een paar jaar kun je er wel mee vooruit" waren zijn woorden. We gaan het zien!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat is mooi dat hij kon helpen. Als het geen transport onderdelen zijn heeft dat ook weer zijn voordeel: veel makkelijker aan te komen en goedkoper.
Plaats reactie