New Hudson Sports 1963

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Roy929
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2023, 20.26

New Hudson Sports 1963

Bericht door Roy929 »

Ik heb gisteren een New Hudson gekocht. De naaf geeft 1963 aan, het framenummer is 35288, wat ook rond dit bouwjaar lijkt te komen. Wat ik bijzonder aan deze fiets vind is de combinatie van stang/velgremmen. Ik wist niet dat fietsen uit de jaren 60 hier nog mee geleverd werden.

Helaas is de trapas ooit vervangen en mist de standaard. Op een van de 4 bevestigingen van de stangen aan het stuur zit veel speling, is hier nog een manier voor om dit weer vast te zetten?

Het natuurlijk gewoon een Raleigh met een ander merk er op geplakt. Humber, BSA, Rudge en Triumph fietsen heb ik meerdere keren (op internet) voorbij zien komen, maar New Hudson kende ik eigenlijk nog niet. Heeft iemand nog informatie over deze fiets? Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of ze toen veel verkocht werden, en wat de prijs was in vergelijking met een Raleigh. Foto's van soortgelijke Nederlandse exemplaren zijn altijd welkom.
WhatsApp Image 2024-01-09 at 17.15.59.jpeg
WhatsApp Image 2024-01-09 at 17.16.00.jpeg
WhatsApp Image 2024-01-09 at 17.16.01.jpeg
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: New Hudson Sports 1963

Bericht door velofilie »

Hallo Roy,

Hier vind je enkele oude New Hudson folders 1933-1955
https://threespeedhub.com/catalog-category/new-hudson/

Groet, Wiel
Roy929
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2023, 20.26

Re: New Hudson Sports 1963

Bericht door Roy929 »

velofilie schreef: 9 jan 2024, 17.28 Hallo Roy,

Hier vind je enkele oude New Hudson folders 1933-1955
https://threespeedhub.com/catalog-category/new-hudson/

Groet, Wiel
Hallo Wiel,

bedankt voor de link. Mijn plan is om de bagagedrager en jasbeschermers er af te halen en het stuur zo laag mogelijk te zetten, net zoals in de folders van toen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: New Hudson Sports 1963

Bericht door fietser »

Zaten er bij de vijf cijfers van het framenummer niet ook nog letters? Een Raleigh-nummer uit die tijd heeft dat normaal gesproken wel.

De folders op threespeedhub.com zijn voor deze fiets eigenlijk niet van toepassing. Dit is een Nederlandse Raleigh-kloon, afgemonteerd in Nederland volgens Nederlandse specificaties (zie b.v. het Spanninga-achterlicht). De jasbeschermers en de bagagedrager horen daar bij. Het is juist zo leuk dat deze fiets nog origineel is, op kleine dingen na (pedalen, banden, zadel). Er zijn al te veel van die gestripte hipsterfietsen met caféracerlook.

De koplamp met dat gestylede glas vind ik erg sjiek - wat voor merk staat er op? Heb je daar misschien een betere foto van?
Roy929
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2023, 20.26

Re: New Hudson Sports 1963

Bericht door Roy929 »

fietser schreef: 9 jan 2024, 21.02 Zaten er bij de vijf cijfers van het framenummer niet ook nog letters? Een Raleigh-nummer uit die tijd heeft dat normaal gesproken wel.

De folders op threespeedhub.com zijn voor deze fiets eigenlijk niet van toepassing. Dit is een Nederlandse Raleigh-kloon, afgemonteerd in Nederland volgens Nederlandse specificaties (zie b.v. het Spanninga-achterlicht). De jasbeschermers en de bagagedrager horen daar bij. Het is juist zo leuk dat deze fiets nog origineel is, op kleine dingen na (pedalen, banden, zadel). Er zijn al te veel van die gestripte hipsterfietsen met caféracerlook.

De koplamp met dat gestylede glas vind ik erg sjiek - wat voor merk staat er op? Heb je daar misschien een betere foto van?
Van de letters vroeg ik mij het zelfde af. Hier een foto van het framenummer.
ddd.png
het is vooral dat ik deze bagagedragers niet mooi vind, alles wat ik er af haal bewaar ik natuurlijk wel. De fiets is mooi maar niet perfect, voor de prijs die ik ervoor betaald heb had het makkelijk een station fiets kunnen worden.

Toen ik de koplamp op de foto zag moest ik gelijk aan zo'n jaren 70 lamp denken met een plastic voorkant, die je bijvoorbeeld op Unions zag. Maar dit is een ander model en lijkt origineel. Ik zal er nog een betere foto van maken.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: New Hudson Sports 1963

Bericht door fietser »

De letters zouden vóór (= boven) het nummer moeten staan. Misschien precies onder de strop die daar zit?
Roy929
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2023, 20.26

Re: New Hudson Sports 1963

Bericht door Roy929 »

fietser schreef: 9 jan 2024, 22.59 De letters zouden vóór (= boven) het nummer moeten staan. Misschien precies onder de strop die daar zit?
De letter waren inderdaad verstopt! Het framenummer is EF 35288.

Ik heb een stukje moeten polijsten om de letters te lezen en dat beloofd veel goeds. Het valt mij op dat de lak van Raleighs veel beter te herstellen is dan bijvoorbeeld Gazelles uit die tijd.

WhatsApp Image 2024-01-10 at 17.04.01.jpeg

Nog een paar betere foto's van de koplamp, nergens een naam te bekennen.
WhatsApp Image 2024-01-10 at 17.04.02 (1).jpeg
WhatsApp Image 2024-01-10 at 17.04.02.jpeg
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: New Hudson Sports 1963

Bericht door berkers41 »

Roy929 schreef: 10 jan 2024, 17.18
fietser schreef: 9 jan 2024, 22.59 De letters zouden vóór (= boven) het nummer moeten staan. Misschien precies onder de strop die daar zit?
... Het valt mij op dat de lak van Raleighs veel beter te herstellen is dan bijvoorbeeld Gazelles uit die tijd.
...
Als er Reynolds buizen onder de lak zit, zijn ook de Gazelles uit die periode prima van kwaliteit, wat lak betreft. Wel degelijk materiaal, die Raleighs uit die tijd.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: New Hudson Sports 1963

Bericht door fietser »

Fijn dat het volledige framenummer tevoorschijn gekomen is. Ik zou bij dit nummer een iets nieuwer bouwjaar dan 1963 verwachten maar het gaat bij Raleigh wel vaker niet zo netjes op volgorde. Wat de lak en Gazelle betreft - als ik bedenk wat onze Belgische Gazelle-expert (asterduc) hier weleens voor resultaat heeft laten zien met zijn Gazelle's dan moet met deze Raleigh ook veel mogelijk zijn!

Overigens is deze New Hudson pas de derde "made by Raleigh" die ik zie. De overige New Hudsons waren allemaal wat ouder en nog bij BSA gemaakt. Raleigh had weliswaar veel merken in handen en maakte daar een soort eenheidsworst van, maar de voorvork (kroonstuk) bleef daarvan uitgezonderd. Humber-vorken van duplex-buis, Raleigh-vorken met een buisvormig kroonstuk (al dan niet met geïntegreerd slot) en ook Rudge en Triumph hadden een karakteristiek kroonstuk. Alleen Phillips-fietsen hadden hetzelfde kroonstuk als deze New Hudson.

Een van de genoemde Raleigh/New Hudsons stond twee jaar geleden op marktplaats en is een tweelingbroer van die van jou. Zie de foto's hieronder. Mogelijk nog met het originele zadel en natuurlijk alleen echt met jasbeschermers en bagagedrager ;) En ook met dezelfde prachtige koplamp! De dynamo lijkt mij zo'n typische, veelvuldig gemonteerde jaren 60 Philips-opvolger maar de koplamp is toch echt een zeldzaam ding.
Bijlagen
New Hudson2.jpg
New Hudson1.jpg
Roy929
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2023, 20.26

Re: New Hudson Sports 1963

Bericht door Roy929 »

fietser schreef: 11 jan 2024, 12.46 Fijn dat het volledige framenummer tevoorschijn gekomen is. Ik zou bij dit nummer een iets nieuwer bouwjaar dan 1963 verwachten maar het gaat bij Raleigh wel vaker niet zo netjes op volgorde. Wat de lak en Gazelle betreft - als ik bedenk wat onze Belgische Gazelle-expert (asterduc) hier weleens voor resultaat heeft laten zien met zijn Gazelle's dan moet met deze Raleigh ook veel mogelijk zijn!

Overigens is deze New Hudson pas de derde "made by Raleigh" die ik zie. De overige New Hudsons waren allemaal wat ouder en nog bij BSA gemaakt. Raleigh had weliswaar veel merken in handen en maakte daar een soort eenheidsworst van, maar de voorvork (kroonstuk) bleef daarvan uitgezonderd. Humber-vorken van duplex-buis, Raleigh-vorken met een buisvormig kroonstuk (al dan niet met geïntegreerd slot) en ook Rudge en Triumph hadden een karakteristiek kroonstuk. Alleen Phillips-fietsen hadden hetzelfde kroonstuk als deze New Hudson.

Een van de genoemde Raleigh/New Hudsons stond twee jaar geleden op marktplaats en is een tweelingbroer van die van jou. Zie de foto's hieronder. Mogelijk nog met het originele zadel en natuurlijk alleen echt met jasbeschermers en bagagedrager ;) En ook met dezelfde prachtige koplamp! De dynamo lijkt mij zo'n typische, veelvuldig gemonteerde jaren 60 Philips-opvolger maar de koplamp is toch echt een zeldzaam ding.
Bedankt voor de foto's! Ik heb altijd veel moeite met het vinden van foto's van een specifiek model en kleur. De fiets ziet er nog heel netjes uit, mooi met banden zonder reflectie. De fiets op de foto's lijkt mij iets nieuwer door een nieuwer type SA shifter. Wat mij verder opvalt is dat die van mij geen nokjes voor de fietspomp heeft, de fiets op de foto heeft weer geen lampenhaak.

Ik moet eerlijk toegeven dat de koplamp het eerste was dat ik wou veranderen, voornamelijk door de gelijkenis met zo'n standaard jaren 70 lamp. Het is inderdaad een bijzonder model die ik nog niet eerder had gezien. Als ik de fiets opgeknapt upload ik hier nog wel een paar foto's.

Toch blijf ik ook fan van de jaren 50 modellen. Er staat een hele mooie Humber te koop op marktplaats, maar ik krijg een contact met de verkoper. (https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd)
Plaats reactie