Eind vorig jaar heb ik deze HZ 60 uit 1916 opgehaald in Heerhugowaard. Er zijn in Nederland nog geen andere Fongers fietsen uit dat jaar bij mij bekend.
De fiets zou ooit in Nederlands-Indië zijn verkocht aan een plantagehouder en na de 2e wereld oorlog mee terug naar Nederland zijn gekomen.
Ik krijg nog het hele verhaal over de geschiedenis van dit rijwiel dat tot vorig jaar binnen dezelfde familie is gebleven. Zodra ik deze geschiedenis ontvangen heb zal ik het aan deze post toevoegen.
Wat opvallende zaken:
1. De fiets lijkt de ‘tropen behandeling’ te hebben gehad. Te zien aan de rode onderlaag.
2. De fiets is voor zover ik heb kunnen bepalen niet terug naar de fabriek geweest voor een revisie. Het gat voor het stuurslotje is nog gewoon open en het olie lipje voorop de balhoofdbuis is er nog. Wel heeft een vorige eigenaar alles opnieuw gelakt.
3. Het achterspatbord is nog de originele smalle versie! Dat kom je maar zeer zelden tegen.
4. De linkercrank zit er verkeerd om op maar is nog een originele Fongers crank.
5. De lamphaak is ook van het dunnere type.
6. Onder het gedeukte en scheve stuur zitten nog de gaatjes waar ooit het luxe remsysteem heeft gezeten.
7. De voorvork heeft de juiste lengte en het ‘spatbordgaatje’ boven in de kroon en lijkt daarmee ook nog origineel.
Hiermee heeft de fiets precies een aantal onderdelen die ik nog nodig heb voor de restauratie van een andere Fongers, namelijk de BB 60 uit 1917. Met name met het achterspatbord ben ik erg blij!
Fongers HZ 60 1916 - 71372
Fongers HZ 60 1916 - 71372
Laatst gewijzigd door JasperA op 10 jan 2024, 13.52, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 2493
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers HZ 60 1916 - 71372
Zo! , Goeie vondst idd voor je BB uit 17.
Dat achterspatbord zeker en vast.
Gaat een goed beeld opleveren.
Dat achterspatbord zeker en vast.
Gaat een goed beeld opleveren.
Re: Fongers HZ 60 1916 - 71372
Leuke vondst. Ze blijven maar opduiken, die Fongers fietsen uit de jaren 1905-1930!