Rivel frames

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Rivel frames

Bericht door deraptor »

Onlangs boden twee verschillende verkopers een aantal losse Rivel frames te koop aan. Beide verkopers woonden in Zwolle, en de frames waren vergelijkbaar wat betreft bouwjaar en patina. Dat was teveel toeval. Op één dag kon ik alle frames ophalen. Wat bleek, alle frames waren afkomstig uit de inboedel van een fietsenmaker, de zoon van de fietsenmaker was nu 1 van de verkopers. Volgens hem kreeg zijn vader de frames zo binnen en werden ze dan ter plaatse afgemonteerd. Deze restpartij is nooit gebruikt. Of dat klopt weet ik niet, sommige frames hebben nog een balhoofdcup of een trapas, en de frames hebben allen "battle scars."

In totaal zijn het 8 frames, zonder voorvorken. Een jongens racefietsje, een Rivette groeifiets met een sticker in Franse stijl want waarom ook niet, enkele Cinderella gezinfietsen met 'optilbeugel' en nog wat meisjes/dames frames. Unieke frames om te zien en moeilijk om er een hele fiets bij te fantaseren. Gelukkig ligt thuis de folder van Rivel uit 1977 waar ze allemaal in volle glorie in staan:
IMG_7967.JPG
IMG_7970.JPG
IMG_7975.JPG
IMG_7977.JPG
IMG_7979.JPG
IMG_7982.JPG
IMG_7983.JPG
Untitled-1.jpg
Untitled-2.jpg
Untitled-3.jpg
Nu vraag ik me 2 dingen af:

1. Waarom heb je dit nou weer gekocht je hebt er helemaal geen plek voor en er zitten niet eens wielen aan.
2. Zal het mogelijk zijn om er ooit ééntje weer helemaal op te kunnen bouwen? Alleen een vork vinden die er bij hoort of past klinkt al pittig...

(ps: klein detail... de tweede verkoper zou zijn partij in stukken slijpen om er een kunstwerk van te maken. Heftig :lol: )
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Rivel frames

Bericht door Beau-Velo »

Je bent een held! Je hebt de frames gered. Maar inderdaad wat nu met 8 frames?
Is er een plan voor in ieder geval één?
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Rivel frames

Bericht door Bandenplakker »

Qua interessant qua model en kleur in combinatie met nog betrekkelijk eenvoudig onderdelen vinden, zou ik me concentreren op de paarse Cinderellla GF GezinsFiets. Op het oog lijkt het een frame voor 24-inch wielen.

Met de (niet) verkrijgbaarheid van onderdelen voor een serieuze 26-inch kinder(race)fiets heb ik in het verre verleden flink mijn vingers gebrand, om van andere lichaamsdelen maar te zwijgen, vandaar.

Dirk
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Rivel frames

Bericht door deraptor »

Beau-Velo schreef: 11 jan 2024, 21.46 Is er een plan voor in ieder geval één?
Die opvallende gezinsfiets zou ik wel willen restaureren, wat Bandenplakker ook al zegt. Of die Rivette. Heeft verder geen haast, als ze voorlopig ter decoratie blijven hangen is het ook goed :roll: Mooi stukje historie van een Friese fabriek in ieder geval, en daar was het me om te doen.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Rivel frames

Bericht door Beau-Velo »

Ah een trotse Fries die lokaal erfgoed bewaard. Ja dat snap ik. Bewaar ook al een tijdje twee Eindhovense fietsen die ik eigenlijk niet gebruik maar in mijn stad gebouwd zijn.
Die kinderframes doen het nog wel goed aan de muur. En als je van Cinderella nog een hele fiets maakt door misschien een andere Fries die vele grotere aantallen gebouwd zijn te doneren heb je er nog een bruikbaar fietsje aan ook. Leuke kleur.
Ik heb een jaar of 10 geleden eens een in nieuwstaat verkerende Rivolt gered en weer verkocht. Dat was een vroege elektrische fiets was dat ook Rivel fabrikaat?
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Rivel frames

Bericht door fietshobbyist »

Beau-Velo schreef: 15 jan 2024, 21.38 Rivolt, was dat ook Rivel fabrikaat?
Daar ging het 22 december 2023 nog over > zoekbalk: 'Rivel Rivolt'

Bij deze nog twee Rivel meisjesfietsen:
Rivel meisjes fietsen - ik had groene jongensfiets.jpg
Bron: Marktplaats
Bij deze was de restauratie al enorm ver gevorderd! ;)

En waarschijnlijk ook goedkoper - laat me eens een waar gebeurd voorbeeld geven:
Ik kocht in 2022 twee spatborden voor 15 euro. Ze bleken te breed voor de fiets waar ik ze voor wilde gebruiken. 'Verzameling overtollig' gegroeid, geld weg.
In 2023 vond ik op Marktplaats twee keer een fiets met de gewenste spatborden, de eerste voor 15 euro en de tweede was 10 euro maar ter plekke kreeg ik die fiets voor niks mee - technisch gezien was van die fiets alleen de drijfkop in de achterwielnaaf versleten. Dus: twee verkeerde spatborden duurder dan één fiets met de goede ...

Ergens is dit een stukje financiële psychologie; intrinsiek is een complete fiets vaak veel meer waard dan wat er voor gevraagd/geboden wordt en ik vermoed dat het te maken heeft met een soort cultureel gegroeide weerstand tegen het uitgeven van een zeker totaalbedrag voor een oude fiets wat niet te hoog mag zijn.
Met het invoeren van "Rivel" als bewaarde zoekopdracht op Marktplaats, kan het zijn dat je Rivel kinderfiets eerder, origineler en goedkoper, in je schuur staat.
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Rivel frames

Bericht door Beau-Velo »

Ze gebruikte in ieder geval mooie felle kleuren bij Rivel.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Rivel frames

Bericht door deraptor »

fietshobbyist schreef: 16 jan 2024, 09.02
Bij deze nog twee Rivel meisjesfietsen

En waarschijnlijk ook goedkoper -
Ik lees je reactie met veel vertraging, maar mooie kleur groen zeg die 2 Rivels. Die heb ik gemist op Marktplaats..

Ik koop bij voorkeur fietsen die grotendeels (zeg >80%) intact zijn met originele onderdelen. Geeft toch net dat extra, dat je weet dat frame en onderdelen decennia geleden ook al bij elkaar hoorden. Maar die Rivel frames.. Tsja al zou ik ze alleen als frame houden.. je komt ze erg weinig tegen dus redden wat er te redden valt ;)
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Rivel frames

Bericht door fietshobbyist »

deraptor schreef: 23 feb 2024, 21.44 mooie kleur groen zeg
De eerste fiets die mijn ouders voor mij kochten was een ongeveer gelijke Rivel jongensfiets. In ieder geval met dezelfde kleur op het frame en de vork. Dat is de reden dat ik die foto plukte.
Plaats reactie