TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
wimhermans
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09.15

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door wimhermans »

mooi, eind 30 begin 40 zou kunnen.
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Durabo88 »

Als je zadelpen ook van Titan is, dan kan daar ook nog een jaartal op staan.
Sportief fietsend!
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

Durabo88 schreef: 17 jan 2024, 20.19 Als je zadelpen ook van Titan is, dan kan daar ook nog een jaartal op staan.
Dank voor de tip.
Ik heb het zojuist gecheckt.
Helaas geen titan zadelpen, maar een jongere versie die open is aan de bovenkant.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door m-gineering »

Durabo88 schreef: 17 jan 2024, 20.19 Als je zadelpen ook van Titan is, dan kan daar ook nog een jaartal op staan.
De oude Rih's die ik ken hebben een Reynolds pen, maar idd met een jaartal en een dichte bovenkant
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door marco verbaant »

Op twee fietsen heb ik gesloten Titan stalen zadelpennen gehad, wel Titan ingeslagen en een diameter maat, maar geen tweecijferige (jaar)codes....
Bijlagen
jabo 20.jpg
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

Hey Marco,

De zadelpen op de door jou geplaatste foto ken ik.
Ik heb exact de zelfde zitten op een Zieleman uit 1973.
Ik weet echter niet of er ook het woord titan werd geslagen in de eerdere versies.
Bijvoorbeeld uit de jaren 30, 40
Laatst gewijzigd door Loco-Motief op 19 jan 2024, 19.47, 1 keer totaal gewijzigd.
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

Vraag wat zou meer periode correcte afmontage zijn?
Zoals remhoeven, remgrepen etc en waar moet ik die zoeken?
Ook wordt het vinden van een voorvork uit die tijd nog wel een uitdaging denk ik.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door marco verbaant »

Loco-Motief schreef: 19 jan 2024, 19.01 Hey Marco,

De zadelpen op de door jou geplaatste foto ken ik.
Ik heb exact de zelfde zitten op een Zieleman uit 1973.
Ik weet echter niet of er ook het woord titan werd geslagen in de eerdere versies.
Bijvoorbeeld uit de jaren 30, 40
Ik denk dat Titan pas zadelpennen is gaan maken na de sturen en stuurnokken. En meteen ook de naam erin zijn gaan slaan. Qua afmontage; in ieder geval side pull remmen. de middenoptrek versies waren van later. Sowieso ook nog zonder remgreeprubbers, die luxe kende men ook nog niet. Leren zadels vanzelfsprekend. Een voorderailleur daar hadden ze ook nog nooit van gehoord. Zoek naar plaatjes van jaren 30 racemachines en je zult tot die conclusies komen... :D :D
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Durabo88 »

Ik betwijfel of je een voorvork zal gaan vinden. Misschien is het interessanter om een in de tijdsgeest passende vorkkroon uit te kiezen en door een framebouwer te laten solderen. Succes!
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door non-fixie »

Fraaie fiets, en fantastisch project!

Eens met Marco's suggestie om vooral veel foto's te bekijken uit de gegeven periode. Die zijn wat lastiger te vinden dan die van Eddy Merckx uit de jaren '70 ( ;) ), maar ze zijn er wel.

Ware het mijn project, dan zou ik kijken naar een opbouw zoals die net na de oorlog gangbaar was. De onderdelen daarvoor zijn goed te vinden, en nog voor redelijke prijzen. En ook niet onbelangrijk: het levert een prettiger fiets op om mee te rijden. Ook wat waard, lijkt me. ;)

Dit is de fiets waarmee Arie Vooren uit Beverwijk in 1947 deelnam aan de Tour de France. Herkenbaar zijn de Stronglight cranks, de Lyotard pedalen, de Juy (Simplex) derailleurs en kettingbladen en de LAM (denk ik) remmen. Oude Brooks erop en je bent een heel eind. Op ebay.fr is veel van dat spul te vinden.

Afbeelding
Plaats reactie