TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

Goedenavond,

Ik ben André 55 jaar oud woonachtig op de mooie Veluwe.
Sinds ik een aantal jaren terug een mooie Gazelle Champion Mondial uit 1985 op de kop heb getikt ben ik min of meer wat besmet geraakt met het verzamelen van stalen racefietsen.
Waar ik in het begin van alles mee naar huis sleepte is dat gelukkig wat bedaard en koop ik wat minder voorkomende merken.
Zoals een bijzondere Amsterdamse racefiets voorzien van een messing balhoofdplaatje met daarop een locomotief .
De fiets is gemaakt in de jaren 30 aan de Brouwersgracht en luistert naar de naam TH Slesker gebouwd door TH Slesker.
Ik las ergens dat zijn zoons de oprichters zijn van het merk Locomotief.
Sinds ik de site van de Oude fiets en het forum heb ontdekt neus ik hier af en toe eens rond en zag dat bovengenoemde fiets al een aantal keren onderwerp van gesprek was.
Waar zou deze fiets toch gebleven zijn.
Nou deze beauty heeft dus de stad verlaten en verblijft dus op de Veluwe.
Ik zal straks even proberen wat foto’s te plaatsen
Laatst gewijzigd door Loco-Motief op 17 jan 2024, 11.23, 2 keer totaal gewijzigd.
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: TH Slesker jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

Bij deze wat foto's.
Helaas is de voorvork en de afmontage niet meer origineel.
Bijlagen
loco15.jpg
loco18.jpg
loco12.jpg
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: TH Slesker jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

nog wat
Bijlagen
loco23.jpg
loco24.jpg
loco25.jpg
loco30.jpg
loco31.jpg
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: TH Slesker jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

En de laatste
Bijlagen
loco 11.jpg
loco13.jpg
loco14.jpg
loco16.jpg
loco17.jpg
loco21.jpg
loco22.jpg
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: TH Slesker jaren 30

Bericht door Durabo88 »

Nou het stuur lijkt mij wel erg oud! Je zou eens naar een jaartal op pen (moet je 'm er wel uit halen) of onderop het middenstuk van de stuurbocht kunnen kijken, ben benieuwd hoe oud!
Sportief fietsend!
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: TH Slesker jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

Durabo88 schreef: 16 jan 2024, 22.57 Nou het stuur lijkt mij wel erg oud! Je zou eens naar een jaartal op pen (moet je 'm er wel uit halen) of onderop het middenstuk van de stuurbocht kunnen kijken, ben benieuwd hoe oud!
Onder op de stuurbocht en stuurpen staat niets.
Kan de smeernippel op de trapas nog een tijds duiding zijn?
Tot wanneer zijn die ongeveer gebruikt?
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: TH Slesker jaren 30

Bericht door Durabo88 »

Mijn vermoeden is wel dat het balhoofdstel, trapas en crankstel (niet de tandbladen!) en zadel erg oud kunnen zijn. Jammer alleen dat de montagering van de trapas met een drevel of schroevendraaier is beschadigd. Dit gebeurt helaas vaker, maar was niet nodig geweest.

Smeerpotje met dekseltje, tja. Ik heb het vermoeden dat die met dekseltje wel ouder zijn dan die met een kantelklepje of indrukbaar balletje. Wie kan hier uitsluitsel over geven. Ik heb ook fietsen gezien waar in de lug wel een uitsparing zit, maar waar nooit een gat is geboord. Gebruik van een oude mal voor nieuwe lugs denk ik dan.
Sportief fietsend!
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

Toen ik aan het speuren was naar informatie over TH Slesker kwam ik min of meer toevallig deze interessante informatie tegen op genealogieonline.nl (stamboomonderzoek)

De onderstaande tekst heb ik daaruit gekopieerd.
De informatie geeft een mooi tijdsbeeld over het gezin Slesker en het ontstaan van het rijwielmerk Locomotief.


Notities over Theodorus Stephanus Wilhelmus (Dorus) Slisser

Dorus werkte vanaf 1895 in de rijwielherstelzaak van zijn broer Jan (J.A.) Slesker op de Brouwersgracht 314-318 in aanvang met zijn oudste broer Albert (A.J.) die ook professioneel wielrenner was in de periode 1897-1898. Later na het vertrek van Albert die ook caféhouder zou zijn geweest naar Den Haag (waar hij een auto-chauffeur begon) kwam zijn jongere broer Christiaan Slisser rond 1902 in de rijwielzaak.. Dorus en Christiaan hebben samen deelgenomen aan diverse amateur wielrenwedstrijden specifiek jaarlijks georganiseerd in voor bedienden van rijwielherstellers. Er werd geraced onderling en tegen slagersknechten. Op 11-10-1904 wordt melding gemaakt dat de wedstrijd werd gewonnen door 1e Christiaan Slisser, 2e Dorus Slisser en 3e Meng.

De Slesker troonopvolging in het rijwielvak kwam via Dorus Slesker die zijn zonen in de leer nam en de kneepjes van het vak bijbracht. Zijn oudste zoon Theodorus Stepanus Slesker (geb. 1905) zou volgens de traditie als oudste zoon de rijwielherstelzaak overnemen. Reden voor zijn 1 jaar jongere broer Jan Hendrik Slesker om zelf in 1929 de rijwielfabriek “de Locomotief” op te richten in de Oude Nieuwstraat 22 in Amsterdam. Beiden hadden ook als amateur renner van zich laten horen. Ook zonen Bertus en Joop Slesker stappen in het rijwielvak als framebouwers en mechaniciens.
Bij het huwelijk van Dorus Slisser en Mien Greve is melding van 1 erkend kind. De oudste dochter Mien Slisser werd namelijk al in maart geboren. Het huwelijk werd vrij vlot na de geboorte op 3 april 1902 gesloten.

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk Archieflocatie Noord-Hollands Archief

Algemeen Gemeente: Amsterdam Soort akte: Huwelijksakte Aktenummer: reg.9;fol.36

Datum: 03-04-1902

Bruidegom Theodorus Stephanus Wilhelmus Slisser Leeftijd: 20 Geboorteplaats: Amsterdam

Bruid Hermina Margaretha Greve Leeftijd: 20 Geboorteplaats: De Rijp

Vader bruidegomJohannes Albertus Slisser

Moeder bruidegomWilhelmina van Beek

Vader bruidJan Hendrik Greve

Moeder bruidMaartje Veth

Nadere informatie Erk. 1 kind.;beroep Bg.:rijwielhersteller;beroep vader Bg.:hoefsmid;beroep vader Bd.:werkman
Theodorus Stefanus Wilhelmus Slisser roepnaam Dorus, wordt geboren op 4 november 1881 om 17:30 in de Wittenstraat 19 in Amsterdam. Zijn vader Jan Slesker de hoefsmid doet aangifte en als getuigen treden op zijn broer A.S. Albertus Stefanus Slesker (25) ook hoefsmid op de Korte Marnixstraat 7 waar hij nog met zijn broer samenwerkt. Als 2e getuige Pieter Janus Grose (41) ook van beroep hoefsmid, een collega uit de Binnen Dommerstraat 20.

Dorus leert ook bij zijn vader het vak van de hoef- en rijtuigensmederij en helpt zijn broer Jan Slesker in de rijwielherstelplaats op de Brouwersgracht 314. In de periode 1900 tot 1905 is Dorus nog fanatiek amateur wielrenner maar heeft niet het talent van zijn oudere broer om door te breken als professional. Dorus wint als junior van 19 jaar oud een belofte wedstrijd op de grasbanen in de Purmer:

19000815 D. Dorus Slesker 1881 Purmer Grasbaan ASC Olympia junioren 1000m 1e Dorus zijn eerste overwinning als amateur van ASC Olympia1 D.Slesker 2 Metz 3 J. van Leeuwen

Op de foto uit ca. 1896 staat Dorus tussen zijn 2 oudere broers voor de nieuwe winkel J.A. Slesker Rijwielherstelplaats, verkoop en verhuur naast de trotse eigenaar Jan Slesker die zijn verdiende koersgeld in deze winkel heeft gestoken. Dorus en Albertus werken aanvankelijk ook bij Jan.
Jan Hendrik Slisser zoon van Dorus en Mien heeft tegen zijn dochter Rietje gezegd dat er in het gezin totaal 11 kinderen zijn geboren. Naast de 9 bekende kinderen is er nog een tweeling geboren, waarvan er 1 kort na de geboorte zijn overleden. Hier is geen overlijdens akte van gevonden, maar dit moet een zoon zijn geweest want volgens de regels van vernoeming, die tot dan toe altijd zijn gevolgd door de Sleskers, zou de eerste zoon Johannes Albertus Slesker moeten hebben geheten en dus een tweeling wat met oudste dochter Mien in 1902 of met Theo de tweede zoon.
Na de eerste wereldoorlog nam Dorus de zaak in 1918 over van zijn broer Ome Jan Slesker die zich volledig op het professionele gangmaking ging richten. Ook Dorus zijn kinderen genoten hier de beginselen van het herstellen en vervaardigen van rijwielen. Jan Hendrik Slisser startte hier op 12-jarige leeftijd zijn loopbaan in de fietsenfabricage, waarmee hij nationale en internationale furore zou maken. Theo zal als oudste zoon de zaak moeten overnemen en staat al veel in de winkel.
Dorus Slesker stond bekend om regelmatige terugkerende depressies, waarbij er verhalen zijn dat hij soms zomaar een maand alleen op pad kon zijn en zijn vrouw alleen achter liet met de kinderen. Hij ging dan boeren helpen met zijn vaardigheden als hoefsmid en mechanicien om machines te repareren en kwam dan wel weer eens terug met zijn verdiensten.
1933 Een zwaar jaar voor de familie Slisser. Mien Greve-Slisser de moeder van de nog thuis wonende Maartje (20), Bertus (18), Greet (16), Gerrit (14) en Joop (11) komt plotseling op 28 maart 1933 te overlijden nog maar net 51 jaar oud.

In de familie bestaat de overlevering dat moeder overleden is aan een bloedvergiftiging (met haar voet in iets getrapt waardoor een dodelijke infectie ontstond). Mien had zogezegd de broek aan en zorgde voor het reilen en zeilen van het grote gezin, terwijl vader Dorus met zijn zoon Theo in de rijwielherstelplaats werkte op de Brouwersgracht .

Vader Dorus (Theodorus) Slesker kon de grote schok en het gemis van zijn vrouw niet aan en raakte in een zware manische depressie in zijn woning op de Olympiakade 51. Zo ernstig dat hij moest worden opgenomen in een psychiatrische inrichting in Vught, waaruit hij nimmer zou terugkeren naar Amsterdam. De laatste tocht naar Amsterdam was zijn begrafenis op 24 februari 1944 op de Oosterbegraafplaats in Amsterdam.
Laatst gewijzigd door Loco-Motief op 17 jan 2024, 11.47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door berkers41 »

Het stuur is in elk geval van 1938 of vroeger.
Marcel Kint( bijnaam: De Zwarte Arend, the black eagle) is nl in dat jaar Wereldkampioen geworden.
Daarna werd zijn naam ook op de Titan stuurmanchet vermeld, volgens mij.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: TH Slesker (Locomotief) jaren 30

Bericht door Loco-Motief »

berkers41 schreef: 17 jan 2024, 11.45 Het stuur is in elk geval van 1938 of vroeger.
Marcel Kint( bijnaam: De Zwarte Arend, the black eagle) is nl in dat jaar Wereldkampioen geworden.
Daarna werd zijn naam ook op de Titan stuurmanchet vermeld, volgens mij.
Dank voor de informatie en duiden van de leeftijd.
Ik heb ooit een artikel gelezen over het dateren van Titan sturen en stuurpennen uit de periode voor de Maes/Kindt/Schotte
Maar ik kan het nergens terug vinden.
Plaats reactie