Humber Coventry 29 inch
Geplaatst: 20 jan 2024, 21.44
En dan nu maar eens ander merk; Humber.
Rond kerst gekocht in de UK en begin januari ontvangen.
Mooie hoge machine met toch wel de nodige vraagtekens en oplossingen. Waar ik aanvankelijk geen goed beeld van had was de bovenbuis van deze 29 inch (73cm) toerfiets.
Ik zag wel een soort klinknagels in de bovenste lugs zitten maar waar ik thuis pas achter kwam was dat de bovenste buis dunner was ,dikwandig en met een lasnaad aan de binnenkant en niet gesoldeerd in het frame. Echt een prutsbuis als het om fietsen gaat. Vreemd genoeg zaten er in de lugs geen resten/stompjes van wat je zou kunnen noemen ''de originele buis''.
De lugs leken niet geruimd te zijn voor een normale half inch buis .
Met andere woorden , dat hebben ze bij Humber zo zitten prutsen. De zadelbuis was overigens ook gemaakt voor een 28 inch hoge fiets. De zadellug stak maar half over de buis. Daardoor kon ik ook in de dikwandige bovenbuis kijken en zag dat de achterste klinknagel niet door de buis maar achter de buis door zat geklonken. Overigens was de balhoofdbuis keurig van een lengte gemaakt en de staande achtervork was ook onaangepast.
Omdat ik het frame nog al lang vond (maat zadelbuis -balhoofdbuis 64cm) heb ik besloten om het frame geheel te herzien. het is nu 3 cm korter en de balhoofdhoek is iets groter geworden. Alles met zilver gesoldeerd en met binnen-buizen uitgevoerd.
Het frame is er een stuk knapper op geworden. In deze Humber zit een Sturmey Archer A naaf die nog goed schakelde maar waarvan het achtertandwiel verkeerdom zat voor een juiste kettinglijn en
bovendien was de velg verkeerd om gespaakt en uit het midden. Bij openen van de naaf bleek het een roestige vettige smurrie te bevatten (beetje vage fotos). Er was er een veertje weg en lag er ook een kogel los in de naaf. de andere kogels waren doffig gesleten.
Maar weer eens bedacht dat je altijd een oude versnellingsnaaf uit elkaar moet halen ook al lijkt die in orde.
Ik had in Beaulieu afgelopen herfst een oude deelbare oiiebadkettingkast gekocht. Die bleek naadloos te passen op deze Humber.
Het is een model van Speedwell .De meest bekende kettingkastbouwer in de UK. De fiets loopt als een nieuwe inmiddels, remt goed en rijdt kaarsrecht. Echt een fijn ding om met de HZ70 af te wisselen
Rond kerst gekocht in de UK en begin januari ontvangen.
Mooie hoge machine met toch wel de nodige vraagtekens en oplossingen. Waar ik aanvankelijk geen goed beeld van had was de bovenbuis van deze 29 inch (73cm) toerfiets.
Ik zag wel een soort klinknagels in de bovenste lugs zitten maar waar ik thuis pas achter kwam was dat de bovenste buis dunner was ,dikwandig en met een lasnaad aan de binnenkant en niet gesoldeerd in het frame. Echt een prutsbuis als het om fietsen gaat. Vreemd genoeg zaten er in de lugs geen resten/stompjes van wat je zou kunnen noemen ''de originele buis''.
De lugs leken niet geruimd te zijn voor een normale half inch buis .
Met andere woorden , dat hebben ze bij Humber zo zitten prutsen. De zadelbuis was overigens ook gemaakt voor een 28 inch hoge fiets. De zadellug stak maar half over de buis. Daardoor kon ik ook in de dikwandige bovenbuis kijken en zag dat de achterste klinknagel niet door de buis maar achter de buis door zat geklonken. Overigens was de balhoofdbuis keurig van een lengte gemaakt en de staande achtervork was ook onaangepast.
Omdat ik het frame nog al lang vond (maat zadelbuis -balhoofdbuis 64cm) heb ik besloten om het frame geheel te herzien. het is nu 3 cm korter en de balhoofdhoek is iets groter geworden. Alles met zilver gesoldeerd en met binnen-buizen uitgevoerd.
Het frame is er een stuk knapper op geworden. In deze Humber zit een Sturmey Archer A naaf die nog goed schakelde maar waarvan het achtertandwiel verkeerdom zat voor een juiste kettinglijn en
bovendien was de velg verkeerd om gespaakt en uit het midden. Bij openen van de naaf bleek het een roestige vettige smurrie te bevatten (beetje vage fotos). Er was er een veertje weg en lag er ook een kogel los in de naaf. de andere kogels waren doffig gesleten.
Maar weer eens bedacht dat je altijd een oude versnellingsnaaf uit elkaar moet halen ook al lijkt die in orde.
Ik had in Beaulieu afgelopen herfst een oude deelbare oiiebadkettingkast gekocht. Die bleek naadloos te passen op deze Humber.
Het is een model van Speedwell .De meest bekende kettingkastbouwer in de UK. De fiets loopt als een nieuwe inmiddels, remt goed en rijdt kaarsrecht. Echt een fijn ding om met de HZ70 af te wisselen