Stangrem fongers hf60 nieuwe veertjes?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Pat1970-1
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2024, 18.43

Stangrem fongers hf60 nieuwe veertjes?

Bericht door Pat1970-1 »

Goedemorgen, de trommelrem achter komt de hendel slecht terug. Mechanisch lijkt het allemaal ok, ik heb mijn twijfels over de driepunts onder de trapas. Daar zit ook een veer in. Ik begrijp nog niet helemaal hoe die werkt. Op een eerdere vraag op dit forum heb ik helaaa nog geen reactie.

Nu heb ik het stuur gedemonteerd om schoon te maken, kan ik de veertjes in het middendeel meer kracht geven? Vernieuwing? Meer op spanning zetten?

Ik hoor het graag
Grt Patrick
201F204D-D717-49FD-B0F0-3D55F095B69E.jpeg
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Stangrem fongers hf60 nieuwe veertjes?

Bericht door Maarten Waarlé »

Best lastig om op afstand iets van te zeggen.
Ik zou denk ik de afzonderlijke componenten testen op terugveer werking. Dus Hoe komt de trommelrem terug als je die los in je hand hebt en
Hoe komt het stangenstelsel terug zonder trommelrem. Een van beide zou dan af moeten vallen zou je denken.
De veer onder bij de trapas heeft bovenaan een klein pootje dat tegen de framebuis aandrukt en onderaan een langere poot met onderaan een boogje dat tegen de hevel aandrukt richting achter. Dat systeem zou met losgekoppelde remstang eventueel ook zeer positief naar achter moeten bewegen.
Ik denk dat bij het stuur de minste wijzigingen zijn aan te brengen al heb ik daar niet veel ervaring mee. Een ontwerp foutje aan het stuur is dat de stangen vrij snel niet meer in en lijn staan waardoor het geheel ook wat stroever gaat bewegen.
De trommelrem moet een gesmeerd asje hebben waar de hevel aan zit. Dat wil wel eens roestig en stroef worden.
Wat ook kan gebeuren is dat de moer van de remhevel zich bij het aandraaien van de wielmoer vast zet tegen de kettingspanner. Alles lijkt goed te werken tot je de zaak vast zet. Een extra ringetje is dan de oplossing (links en rechts voor het sporen).

Groeten,
Maarten
Pat1970-1
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2024, 18.43

Re: Stangrem fongers hf60 nieuwe veertjes?

Bericht door Pat1970-1 »

Goedemorgen en bedankt voor je antwoord.
Trommelrem is uit elkaar geweest en schoongemaakt en gesmeerd. Dat gaat prima qua werking.
Ik ga alle vaste delen monteren en dan 1 voor 1 de stangen terugzetten. Kijken waar de schoen wringt. 😂
Het geval waarbij de spanner tegen het moertje van de hevel drukt ben ik al eerder ingetrapt…

De hevel bij de trapas , daar zit dus ook een veer. Weet jij of die ingedrukt gemonteerd moet worden om spanning voor terugveren te creëren?

Grt Patrick
IMG_7632.jpeg
IMG_7632.jpeg (29.93 KiB) 1426 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Stangrem fongers hf60 nieuwe veertjes?

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, die veer onderaan moet redelijk op spanning staan. Dus eerst monteren zonder dat de onderste haak achter de hevel zit en dan met wat geweld terug duwen en achter de hevel haken. Soms zit dat wat te wringen tussen de framebuizen.
Pat1970-1
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2024, 18.43

Re: Stangrem fongers hf60 nieuwe veertjes?

Bericht door Pat1970-1 »

Kijk , dat idee had ik al. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar dat wordt proberen.
Veer is een zelfstandig deel op dat driepunt toch.
Hoeft nergens aan het frame te haken?

Morgenavond proberen.
Bedankt voor je hulp
Grt Patrick
Pat1970-1
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2024, 18.43

Re: Stangrem fongers hf60 nieuwe veertjes?

Bericht door Pat1970-1 »

Opgelost. Zat toch frictie in de diverse overbrengingen
Plaats reactie