Locomotief racefiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Locomotief racefiets

Bericht door TonTon »

Ik heb onlangs een oranje Locomotief project aangeschaft, van een heel bevlogen verzamelaar van RIH fietsen. Altijd leuk om zulke enthousiaste mensen te mogen ontmoeten. Nu heb ik een paar vragen. Ten eerste staat er aan de onderkant van het bracket de naam Gazelle met een nummer en mijn vraag is dan ook, hoort dit bij een Locomotief? Daarnaast staan er aan weerszijden van de bovenkant van de zadelbuis, merktekens. Wat betekenen die. Tot slot is het stuur wat doorgezakt als je er recht voor staat. Is dat het model stuur of moet ik het terugbuigen?
Bijlagen
image5.jpeg
image0.jpeg
image3.jpeg
image2.jpeg
image1.jpeg
image4.jpeg
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: Locomotief racefiets

Bericht door Loco-Motief »

Nice,

Je hebt een leuke fiets gescoord.
Gebouwd op de raceafdeling van Gazelle.
Bertus Slesker oprichter en framebouwer bij Locomotief werd eind jaren 60 door Gazelle gevraagd om de productie van racefietsen op te zetten.
Hij is daar de grondlegger geweest van de zeer succesvolle Champion Mondial.
Voorwaarde die hij stelde was dat hij onder de naam Locomotief zelf racefietsen mocht blijven produceren op de raceafdeling in Dieren .
Hij heeft dit een aantal jaren gedaan.
Totdat hij het op en neer reizen zat werd en is toen bij Presto in Amsterdam gaan werken.
De tekens op de Lugs geven volgens mij de graden van het frame aan.
Framenummers kun je vinden bij die van de Gazelle Champion Mondial.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Locomotief racefiets

Bericht door marco verbaant »

Idd een fraaie Locomotief uit de CM periode van Bertus Slesker. Identiek type als waarmee de Goudsmit-Hof ploeg van Kees Pellenaars in 1971 en 1972 mee rond reed.
Dat stuur, paraplu gevallen stel ik vast. Veiligheidshalve zou ik het vervangen, er zijn nog zat van die Cinelli bochten te koop. Het kan zomaar afbreken ook.....
Veel plezier ermee... :D
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Locomotief racefiets

Bericht door TonTon »

Loco-Motief schreef: ↑21 jan 2024, 12.46 Nice,

Je hebt een leuke fiets gescoord.
Gebouwd op de raceafdeling van Gazelle.
Bertus Slesker oprichter en framebouwer bij Locomotief werd eind jaren 60 door Gazelle gevraagd om de productie van racefietsen op te zetten.
Hij is daar de grondlegger geweest van de zeer succesvolle Champion Mondial.
Voorwaarde die hij stelde was dat hij onder de naam Locomotief zelf racefietsen mocht blijven produceren op de raceafdeling in Dieren .
Hij heeft dit een aantal jaren gedaan.
Totdat hij het op en neer reizen zat werd en is toen bij Presto in Amsterdam gaan werken.
De tekens op de Lugs geven volgens mij de graden van het frame aan.
Framenummers kun je vinden bij die van de Gazelle Champion Mondial.
Hartelijk bedankt voor de uitgebreide informatie en zo ben ik weer een stuk wijzer geworden op Locomotief gebied πŸ‘ŒπŸ‘
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Locomotief racefiets

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: ↑21 jan 2024, 13.24 Idd een fraaie Locomotief uit de CM periode van Bertus Slesker. Identiek type als waarmee de Goudsmit-Hof ploeg van Kees Pellenaars in 1971 en 1972 mee rond reed.
Dat stuur, paraplu gevallen stel ik vast. Veiligheidshalve zou ik het vervangen, er zijn nog zat van die Cinelli bochten te koop. Het kan zomaar afbreken ook.....
Veel plezier ermee... :D
Ook dank voor de informatie Marco en het stuur ga ik vervangen door een ander exemplaar πŸ‘πŸ‘Œ
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Locomotief racefiets

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: ↑21 jan 2024, 13.24 Idd een fraaie Locomotief uit de CM periode van Bertus Slesker.
In latere jaren werden de Champion Mondials ook als Locomotief geleverd, had je het prijzen/specificatie boekje met Locomotief opdruk ipv Gazelle
/Marten
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Locomotief racefiets

Bericht door TonTon »

m-gineering schreef: ↑21 jan 2024, 15.23
marco verbaant schreef: ↑21 jan 2024, 13.24 Idd een fraaie Locomotief uit de CM periode van Bertus Slesker.
In latere jaren werden de Champion Mondials ook als Locomotief geleverd, had je het prijzen/specificatie boekje met Locomotief opdruk ipv Gazelle
Nooit geweten, bedankt πŸ‘ŒπŸ‘
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Locomotief racefiets

Bericht door non-fixie »

Leuke fiets! Mooie kleur ook.

1972, als ik het nummer goed lees. Wat me opvalt is dat de details verschillen met de mijne, die van begin '76 is:

Afbeelding
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Locomotief racefiets

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: ↑21 jan 2024, 17.05 Leuke fiets! Mooie kleur ook.

1972, als ik het nummer goed lees. Wat me opvalt is dat de details verschillen met de mijne, die van begin '76 is:

Afbeelding
Ja die van jou ziet er weer wat moderner uit en ook een prachtige kleurπŸ‘Œ
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Locomotief racefiets

Bericht door fietser »

Hier is nog een keer dezelfde fiets, dus een Locomotief made by Gazelle met dezelfde lugset:
viewtopic.php?t=2222
Plaats reactie