Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door JocoFoto »

Naar aanleiding van het fraaie kruisframe van Michiel, herinnerde ik me dat er hier ook één in de buurt staat. Ik had echter altijd gedacht dat het een jaren vijftig fiets was. Maar als ik het goed begrijp van MaartenB is dit model tot 1936 gemaakt? Dan moet deze fiets toch een stuk ouder zijn dan ik vermoedde op basis van de kenmerken. Heeft iemand een idee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door Michiel Röben »

Staat dat gewoon op straat bij jullie? Moet niet veel gekker worden daar zou ik voor omrijden. Dit is er wel een uit de laatste serie gezien de voorrembeugel. Van na 30? Dat waren de laatste volgens mij? Ik word er altijd een beetje hebberig van...

groeten,
Michiel ;)
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door regina »

waar staat ie potverdikkie zulke dingen laat je toch niet verschimmelen ze zouden de eigenaar een bekeuring moeten geven kaartje erop met de vraag of ze er afstand van willen doen groetjes regina
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door Elibert van Dalen »

tijd terug een raleigh verkocht met hetzelfde remsysteem. welke jaren moet je dan aan denken?
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door Durabo88 »

Inderdaad zonde dat ie zo aan de elementen blootgesteld wordt.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door Eysfan »

Volgens het framenummer is deze Raleigh van 1934/35.

Toen stond dit model al niet meer in de catalogus. Het laatste jaar dat er een kruisframemodel in stond was 1933. Dat was als 'Police Model', een eenvoudig uitgevoerde zwarte fiets, zonder versnellingen en zelfs zonder kettingkast, met weinig chroom maar wel met een grote spatlap aan het voorspatbord.

Tot en met 1931 was de kruisframe juist het meest luxe model, de Superbe. Standaard werd deze geleverd met drieversnellingsnaaf, oliebadkettingkast, groene lak en biezen van bladgoud.

Hans, wat voor uitvoering denk je dat de gefotografeerde Raleigh is? Op de foto's hier boven is niet te zien of er een (stalen) kettingkast op zit.

Bijzonder dat zo'n fiets nog in dagelijks gebruik is. Zou de eigenaar wel beseffen hoe oud zijn rijwiel is.

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door maartenB »

Elibert van Dalen schreef:tijd terug een raleigh verkocht met hetzelfde remsysteem. welke jaren moet je dan aan denken?
Hoi Elibert, dit remsysteem is tot zeker in de jaren 60 leverbaar geweest, in de jaren 60 meestal wel op 26 inch fietsen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door JocoFoto »

Deze fiets heeft in ieder geval geen versnellingen, maar een vrijloopnaaf achter. Mij viel ook al op dat er een lakdoek kettingkast op zit. Terwijl bij een fiets in deze staat normaal gesproken de oliebadkast ook bewaard gebleven is.

Dus al met al zou het inderdaad een versimpelde uitvoering kunnen zijn. Desondanks een mooi uitgevoerde en elegante fiets, in mijn ogen contrasterend met de Nederlandse kruisframes.

En ja, deze fiets zou eigenlijk niet op straat moeten staan. Maar ja, wat kan je eraan doen. Ik wil er gerust een briefje aan hangen als iemand contact zou willen leggen met de eigenaar.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door Elibert van Dalen »

maartenB schreef:
Elibert van Dalen schreef:tijd terug een raleigh verkocht met hetzelfde remsysteem. welke jaren moet je dan aan denken?
Hoi Elibert, dit remsysteem is tot zeker in de jaren 60 leverbaar geweest, in de jaren 60 meestal wel op 26 inch fietsen.

bij die fiets die ik had zat een hercules naaf in met pookje op de stang. en 28inch westwood velgen
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe U54196 (denk ik?)

Bericht door maartenB »

JocoFoto schreef:Deze fiets heeft in ieder geval geen versnellingen, maar een vrijloopnaaf achter. Mij viel ook al op dat er een lakdoek kettingkast op zit. Terwijl bij een fiets in deze staat normaal gesproken de oliebadkast ook bewaard gebleven is.

Dus al met al zou het inderdaad een versimpelde uitvoering kunnen zijn. Desondanks een mooi uitgevoerde en elegante fiets, in mijn ogen contrasterend met de Nederlandse kruisframes.

En ja, deze fiets zou eigenlijk niet op straat moeten staan. Maar ja, wat kan je eraan doen. Ik wil er gerust een briefje aan hangen als iemand contact zou willen leggen met de eigenaar.
Beste Joco,
Ik heb er op zich niet zo'n belang bij (ik heb er al een) , maar ik vind het erg zonde als die fiets (met originele transfers enzo) daar staat te verpieteren dus als je een briefje wilt ophangen, heel graag! Afhankelijk van de verdere staat wil ik best een mooi bod doen.
groet,
Maarten
06-30 52 9777
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie