Fiets van Frederik van Eeden

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
karinb
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2024, 10.47

Fiets van Frederik van Eeden

Bericht door karinb »

Wie weet wat voor fiets dit is?
Op de foto schrijver/psychiater Frederik van Eeden, met zijn zoons. de foto is waarschijnlijk van 1895.
Bijlagen
de viets van Frederik van Eeden
de viets van Frederik van Eeden
frederik van Eeden met zoons en fiets.jpg (112.16 KiB) 802 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fiets van Frederik van Eeden

Bericht door Maarten Waarlé »

Karin,
De fiets die je laat zien is waarschijnlijk een Coventry Machinist co Swift safety model B.
P1010364.jpg
Punt bij deze modellen is wel dat ze door diverse voornamelijk Duitse bedrijven werden nagemaakt.
Onderandere Opel en Adler

Hieronder een Adler
Adler klein.jpg
Als de foto uit 1895 is dan was de fiets al een paar jaar oud. rond 1891 verdween dit type bij Coventry Machinist co.. Mogelijk bouwde de Duitse bedrijven nog even door met dit model.

Groeten,
Maarten
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fiets van Frederik van Eeden

Bericht door m-gineering »

karinb schreef: 24 jan 2024, 16.14 Wie weet wat voor fiets dit is?
Op de foto schrijver/psychiater Frederik van Eeden, met zijn zoons. de foto is waarschijnlijk van 1895.
Het sportblad, 8 juni 1886
Bijlagen
swift.jpg
/Marten
karinb
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2024, 10.47

Re: Fiets van Frederik van Eeden

Bericht door karinb »

Super bedankt voor de reacties.
In de dagboeken van Van Eeden kom ik op zaterdag 27 april 1895 deze notitie tegen:

'Ik rijd op een mooie viets van Veltman.'

Van Eeden woonde toen in Bussum. Is Veltman naar jullie weten een fietsenmaker in die omgeving. Van Eeden kwam ook nog veel in Amsterdam, Haarlem en Hilversum. Dus kan ook daar zijn. Zegt het jullie iets?

groet,
Karin
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fiets van Frederik van Eeden

Bericht door maartenB »

en wat een leuke foto!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Fiets van Frederik van Eeden

Bericht door Bandenplakker »

Ik ben er niet zo in thuis, maar ik zie dat een zoon staat op de stepjes van de voorvork.
Dat beperkt de keuze, want de afgebeelde Coventry heeft die niet en de Adler wel.

Dirk
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Fiets van Frederik van Eeden

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Dirk,

Kijk goed op de foto dan zie je de Fiets van Maarten de Coventry wel degelijk stepjes heeft,

Groetjes Hans
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fiets van Frederik van Eeden

Bericht door veenofiets »

Ja en die stepjes zitten op doortrappers, dus een fiets zonder freewheel.Jr kon de voeten daar kwijt als je wou “freewheelen”bergafwaarts of voor de wind. Bovendien kon je bij een doortrapper ook (iets) afremmen door met de voeten kracht tegen de beweging van de trappers in te zetten. De oudere broer van mijn moeder vond ergens in de oorlog zon doortrapper en knapte die wat op. Mijn moeder en haar zusje hadden de grootste lol de zusjes stonden elk op een kant op een trapper en gingen om beurten op en neer!

Freek
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fiets van Frederik van Eeden

Bericht door veenofiets »

Ja en die stepjes zitten op doortrappers, dus een fiets zonder freewheel.Je kon de voeten daar kwijt als je wou “freewheelen”bergafwaarts of voor de wind. Bovendien kon je bij een doortrapper ook (iets) afremmen door met de voeten kracht tegen de beweging van de trappers in te zetten. De oudere broer van mijn moeder vond ergens in de oorlog zon doortrapper en knapte die wat op. Mijn moeder en haar zusje hadden de grootste lol de zusjes stonden elk op een kant op een trapper en gingen om beurten op en neer!

Freek
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Fiets van Frederik van Eeden

Bericht door Bandenplakker »

(rood hoofd)

Dirk
Plaats reactie