Onbekende safety kruis frame

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
ThomasMCfly
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Onbekende safety kruis frame

Bericht door ThomasMCfly »

Dag Wiel,

Bedankt, ik zal daar eens op kijken.

Groeten,
Thomas
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Onbekende safety kruis frame

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Thomas,

De gaten in de velg kan er ook zijn ingemaakt om de tube vast te houden met bouten een lompe methode, zoiets had ik in Frankrijk gezien bij een hoge bi ,misschien is dit ook zo iets en ik denk niet dat het een Peugeot is maar misschien ook een Clement vanwege de vering en de mogelijkheid om met een verstelbare Bracket de ketting te spannen maar ik kan er naast zitten,bij een Peugeot kan je op cranks misschien een merkteken vinden,Succes met zoeken,heel veel fietsen lijken op elkaar,

Groetjes Hans
ThomasMCfly
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Onbekende safety kruis frame

Bericht door ThomasMCfly »

Hallo Hans,

Dat wist ik niet dat ze dat zo deden met bouten door de velg! Lijkt mij inderdaad een slordige oplossing...

Ik ben ook meer en meer overtuigd dat de fiets geen Peugeot is.... mocht het een Peugeot zijn zou ik het serienummer op veel meer plekken op de fiets terugvinden en zou het logo toch ook meer zichtbaar zijn.

Bedankt voor je insteek Hans! Kan inderdaad een clement zijn, ik zie zeker waarom je dit zou denken.

Zelf heb ik ook nog wat meer zitten zoeken. En ik denk dat mijn fiets mss wel eens van Engelse oorsprong zou kunnen zijn. Daar werd de verende voorvork met vering boven en onder veel meer toegepast (op latere modellen)

Mijn fiets heeft veel eigenschappen mee van dit model:
https://onlinebicyclemuseum.co.uk/1890- ... ax&tid=124

Jammer genoeg weten ze ook niet welk model dit is..... nergens in het artikel spreken ze over een merk.

Groeten,
Thomas
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Onbekende safety kruis frame

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Thomas,

Die Safety had ik ook gezien maar die is totaal anders ,de vering lijkt erop maar vork is anders en de rest is ook anders , is soms moeilijk zoeken maar wel leuk, ik heb ook op de site van sterba gekeken maar daar kon ik je fiets ook niet vinden,je kan eens proberen met een goede zaklantaarn kijken of je meer ziet op je fiets onder de roest ,wie weet vindt je meer gegevens en ook op de naven kan info staan,Succes,het blijft een leuke Fiets,

Groetjes Hans
ThomasMCfly
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Onbekende safety kruis frame

Bericht door ThomasMCfly »

Dag Hans,

Ja de vering en geen voetsteuntjes aan de vork waren de enige gelijkenissen die ik kon vinden, ook het stuur ziet er mij dun uit... is ook zo bij die van mij..., ik dacht dat het mss een ander model zou kunnen zijn daarom dat ik hem toch even vermelde... je weet maar nooit!

Heb de fiets al meerdere keren met een sterk led licht beschenen... van kop tot teen. Maar kan helaas niets meer vinden... komt door toestlaag en ook omdat de fiets wss eens met verf opnieuw geverfd is.... zelf de cranks zijn met verf gedaan...

Ik zal wss (hopelijk) meer info vinden als ik aan de restauratie begin.

Groeten,
Thomas
ThomasMCfly
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Onbekende safety kruis frame

Bericht door ThomasMCfly »

Heb de fiets eens tegen een witte achtergrond geplaats en veel ( mss wat veel foto's :D ) duidelijke foto's genomen.

De link naar mijn google drive voor de geïnteresseerden. :)

https://drive.google.com/drive/folders/ ... n2xsW2u5dx

Groeten,
Thomas
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Onbekende safety kruis frame

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Thomas,

Keuze zat aan foto,s maar je ziet ook dat er wel veel werk aanzit en er is ook aan gelast maar uiteindelijk is er een mooie fiets van te maken,haal wel de nieuwe trappers eraf die horen op een jaren 60 fiets,

Groetjes Hans
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Onbekende safety kruis frame

Bericht door maartenB »

aparte fiets hoor. Ik zie allemaal vreemde details, zoals: geen kogellagers in het voorwiel??? Dat zou wel heel vreemd zijn.

In feite zou je de fiets een keer mee moeten nemen naar een meeting, dat we er even met een paar experts naar kijken.

Dat met de 2 veertjes voorop werd toegepast door veel merken, het gaat erom dat er geen balhoofd is (met kogellagers) maar gewoon een glijlager, de veren houden dat onder spanning zodat het niet rammelt. Een leuke constructie die korte tijd populair was, rond 1888-1890
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
ThomasMCfly
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Onbekende safety kruis frame

Bericht door ThomasMCfly »

Dag Maarten,

Naar een meeting brengen zou indd ideaal zijn!

Ik denk dat de wielen ook niet origineel zijn. Als je kijkt naar de afstand tussen het wiel en waar het spatbord zou moeten zitten, is de afstand wel zeer groot. Mijn vermoeden is dat de wielen te klein zijn.
20240208_131649.jpg
Groeten,
Thomas
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Onbekende safety kruis frame

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Thomas,

Ik had het al gelezen op het forum van tonton , dan moetje op zoek naar wielen of de naven gebruiken en er nieuwe velgen en spaken bij laten maken.

Binnenkort op Berlicum komen zoeken naar velgen ,het blijft een leuke fiets,is dat andere nog wat geworden?

Groetjes Hans
Plaats reactie