Vermogensverlies dynamo: herstelbaar?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
J Zuiderwijk

Vermogensverlies dynamo: herstelbaar?

Bericht door J Zuiderwijk »

Ik heb zojuist verlichting op mijn oude bakfiets geinstalleerd, aangesloten op een antieke dynamo (die al een jaar geleden eropgezet, pas vandaag de verlichting zelf aangebracht). Ik merk echter dat de lampen nauwelijks oplichten. De dynamo heeft ook niet de weerstand die je verwacht bij een goedwerkende dynamo. Is de dynamo op, of is dit nog te reviseren? Het is een mooie deels messing dynamo, dus het zou zonde zijn als die niet bruikbaar meer is.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Vermogensverlies dynamo: herstelbaar?

Bericht door HJvMontfort »

Ik denk dat meten is weten hier een duidelijke oplossing is, meet wat de dynamo aan voltage geeft dan weet je al veel meer
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Vermogensverlies dynamo: herstelbaar?

Bericht door wimjansen »

Voorstelbaar om het perfekt in orde te willen hebben. Een dergelijk probleem heb/had ik ook met mijn oude Bosch dynamo, ik heb echter gekozen voor de weg van de minste weerstand, in het schaarse geval dat ik met mijn oude beestje bij donker rijdt klik ik er even batterij-ledjes op. Enne..., toegegeven, daar kan haast geen gloeilampje tegenop.
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vermogensverlies dynamo: herstelbaar?

Bericht door Fotomaan »

Hoi Wim,

Ik heb nog een hele mooie DCR dynamo die het heel goed doet.
Er zijn er echter ook nog al wat waar ook niet zo veel stroom meer van af komt. Oude Balaso's en andere mooie stukken.
Al geprobeerd met andere lampjes en het wil nog wel eens helpen om voor én achter een achterlichtlampje van 0,3W te gebruiken dan komt er net iets meer licht van af maar het is natuurlijk niet zoals het hoort.
Het zou leuk zijn als er hier iemand weet hoe je zo'n magneet kunt 'hermagnetiseren' dan heb ik er meteen een heleboel goede dynamo's bij. :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
J Zuiderwijk

Re: Vermogensverlies dynamo: herstelbaar?

Bericht door J Zuiderwijk »

Het is dus echt de magneten die hun kracht verliezen. Hmm... dat is niet eenvoudig te herstellen en ook niet tegen te gaan. Als het alleen inwendige corrosie was geweest dan was er nog wat aan te doen. Jammer! Ik zal nog even de voltmeter eraan monteren, en kijken wat hij nog geeft.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Vermogensverlies dynamo: herstelbaar?

Bericht door wimjansen »

een hele mooie DCR dynamo die het heel goed doet.
Klinkt interessant, Charles. Hij moet bij mij wel rechts gemonteerd kunnen worden... In dat geval moeten we er 12 mei maar 'ns naar kijken.
Groetjes,
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vermogensverlies dynamo: herstelbaar?

Bericht door Fotomaan »

Hoi Wim,

De DCR dynamo die ik heb is voor linkse montage. :(
Dus dat gaat niet door? :?
Ik kan hem meenemen de 12e mei.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie