Een uitdaging

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Simon1961
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Een uitdaging

Bericht door Simon1961 »

Het crankstel blijkt inderdaad van Williams te zijn en ik vind een code op het grote tandwiel terug. Daar staat AS44. Volgens een overzicht dat ik eerder opgestuurd kreeg, zou deze dan gemaakt moeten zijn tussen augustus 1952 en juli 1953. Het framenummer van de Phoenix fiets duidt op het jaartal 1954. Is het dan juist om te veronderstellen dat het frame en crankstel een match zijn? Ik voeg nog even de foto bij.
Bijlagen
tandwiel.jpg
Simon1961
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Een uitdaging

Bericht door Simon1961 »

Hier even een update van het gevecht om de transportfiets van Phoenix uit 1954 te demonteren. Mijn collega en ik hebben de tips opgevolgd om het stuur eruit te krijgen. Dit bleek allemaal maar steeds niet te lukken. Het was een drama. Uiteindelijk is het vandaag gelukt in een werkplaats van een vriend, maar dat is helaas wel ten koste gegaan van de voorvork (zie foto's), tot mijn grote verdriet. Ineens hoorden we een knal en toen bleek de voorvork bij het schroefdraad recht afgebroken te zijn. De daarboven aanwezige onderdelen (moer conisch en ringen) hebben we ook door moeten slijpen om het stuur nog vrij te krijgen. Het zat allemaal echt ongelooflijk vast.

Al met al een hele operatie. Mijn vraag is nu of iemand nog een passende voorvork weet voor een Phoenix transportfiets uit '54. Zijn de op de foto's afgebeelde andere onderdelen nog te vervangen door andere exemplaren? Of wordt dat moeilijk?

Ik ga op 14 april a.s. naar Berlicum. Misschien dat het daar gaat lukken .....
Bijlagen
overige onderdelen bij voorvork.jpg
breuk bij schroefdraad.jpg
kroon.jpg
gesneuvelde voorvork.jpg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Een uitdaging

Bericht door Fotomaan »

De voorvork is goed te redden door er een nieuwe buis op te lassen.
De buis zelf kan via het internet besteld worden.

https://www.rosebikes.nl/rst-cromo-vork ... e=225%2F60
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Een uitdaging

Bericht door Fotomaan »

Een balhoofd met de maat van 1” voor een transportfiets is nog wel te vinden.
Het is de zelfde maat als van veel toerfietsen maar dan wat zwaarder uitgevoerd.
De beurs in Berlicum biedt wellicht uitkomst.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie