Een uitdaging

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Simon1961
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Een uitdaging

Bericht door Simon1961 »

Dag fietsvrienden,

Vandaag ben ik een nieuwe uitdaging aangegaan: ik heb in Friesland een transportfiets opgehaald, maar ik heb eigenlijk niet een duidelijk beeld van wat ik nou gekocht heb. Misschien kunnen jullie me helpen. Ik stuur hierbij een aantal foto's en zou graag willen weten wat ik precies heb gekocht.
De fiets is overgeschilderd en een merk is daardoor niet meer te zien. Het framenummer op de zadellug is 405040.
Als beginner lijken mij het stuur en het rek origineel bij de fiets te horen, maar "correct me if I'm wrong".
Ik weet dat de vorige eigenaar mogelijk ook onderdelen van een andere fiets heeft gebruikt. In ieder geval heeft hij aangegeven dat hij de naaf in het achterwiel heeft vervangen en dat dat ook gebeurd is bij de trapas en het tandwiel. de carbidlamp heeft hij gekocht in Bangladesh. :o
Wat is nu origineel en wat niet? En zijn de originele onderdelen nog te verkrijgen/ te vinden? Raden jullie me aan om de fiets kaal te maken en opnieuw te spuiten of is er nog een mogelijkheid om te oude laklaag tevoorschijn te toveren? Een heleboel vragen. Ik ben benieuwd of jullie wat meer helderheid kunnen verschaffen.
Bijlagen
oude transportfiets foto 9.jpg
oude transportfiets foto 8.jpg
oude transportfiets foto 7.jpg
oude transportfiets foto 6.jpg
oude transportfiets foto 5.jpg
oude transportfiets foto 4.jpg
oude transportfiets foto 3.jpg
oude transportfiets foto 2.jpg
oude transportfiets foto 1.jpg
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Een uitdaging

Bericht door veenofiets »

Ik vind het maar een “mal ding” eerlijkgezegd. Ik zeg erbij dat ik geen transportfiets kenner ben, misschien heb ik het dus mis en valt het nog mee.Misschien ben je daar niet blij mee maar zoals je zelf al schrijft is het volgens mij een samenraapsel helaas. Ik heb namelijk nog nooit een oude transportfiets met drie versnellingen gezien. Het is volgens mij wat ik uit de verhalen van vader weet zelfs vaak nog een doortrapper of hooguit met een teeugtraprem met vrijloop. Nu heb je het geluk dat iemand op marktplaats die ook lid is enorm veel onderdelen opruimt misschien kun je de fiets daarmee terug naar origineel bouwen. Je kan m ook zo laten. Je kan ook de transport fiets van lid Jasper kopen en dit verkopen, daar zit een voordeel aan want die fiets is voor elkaar en een transport fiets is niet het ideale eerste fietsje om te restaureren vanwege oa dat alles anders is er ligt gewoon een bromfiets ketting op bijv, en al die extra zware “transport” onderdelen zijn lastig te vinden en duur. Het zal met doorzettingsvermogen te doen zijn als dat je doel is dan is dat ook wel weer leuk natuurlijk.

Freek
Simon1961
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Een uitdaging

Bericht door Simon1961 »

Dank voor je reactie Veenofiets. De verkoper had al aangegeven dat de boel achteraan was vastgelopen en dat hij er toen (1987) een naaf met drie versnellingen en terugtraprem in heeft gezet.
Jouw tip voor te koop aangeboden onderdelen betrof een advertentie van 14 januar jl., maar ik vind hem niet meer terug op marktplaats. Ik kom graag een keer kijken.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Een uitdaging

Bericht door tdebruin »

Op de foto lijkt het erop dat ie een lelijke scheur heeft in de bracketpot. Maar misschien is het een breukje in de laklaag en niet in het metaal. In ieder geval even goed checken daar. Als het een scheurtje is, kan je eerst kijken of het frame verder nog recht is, en dan de scheur dicht solderen, lijkt me.
.
Screenshot 2024-02-03 at 21.27.07.png
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Een uitdaging

Bericht door m-gineering »

tdebruin schreef: 3 feb 2024, 21.32 Op de foto lijkt het erop dat ie een lelijke scheur heeft in de bracketpot. Maar misschien is het een breukje in de laklaag en niet in het metaal. In ieder geval even goed checken daar. Als het een scheurtje is, kan je eerst kijken of het frame verder nog recht is, en dan de scheur dicht solderen, lijkt me.
.
Screenshot 2024-02-03 at 21.27.07.png
laklaag op de rest van de onderbuis is ook aardig in beweging, dus ik zou nog niet gelijk in paniek raken ;)
/Marten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Een uitdaging

Bericht door Fotomaan »

Het bagagerek is van Gazelle.
Het zadel is van een toerfiets en de zadelpen moet een haakse zijn. Wel even de diameter goed opmeten. Dat luistert nogal nauw. De zadels voor een transportfiets hebben een dubbele strop.
De pedalen zijn van een latere datum.
De trapas is vervangen door een exemplaar wat niet misstaat. Het is ook niet verkeerd dat de originele velg van het achterwiel gebruikt is. Er zijn nog meer dan genoeg terugtraprem naven te vinden. Wat dat betreft moet je even opletten dat het een achternaaf is met een drijfkop waar schroefdraad op zit. Dat is omdat de achtertandwielen voor een transportfiets dikker zijn dan voor een toerfiets en die dikke tandwielen hebben allemaal schroefdraad.
De kettingmaat is 1/2” x 3/16” en die van de tandwielen dus ook.
Het is op de foto’s niet precies goed te zien maar ook het voorste tandwiel lijkt vervangen voor een ‘dik’ exemplaar.
De ketting kan best nog goed zijn maar meestal zijn die toch wel aardig versleten. Die zou ik vervangen. Kettingen van Wippermann met een lengte van 112 rollen zijn nog ruimschoots voorhanden. Wippermann nr.17 is het mooist maar de extra verzwaarde nr.18 doet het ook goed.
Onderdelen voor transportfietsen zijn goed verkrijgbaar. Toon Mensinck in Oirschot heeft erg veel. Ook op de site www.transportfiets.net kan je vragen om onderdelen.
De lak, het lakken van zo’n oude fiets is een verhaal apart. Ik doe het met een kwast, niet spuiten dus. De lagen zijn dan dikker waardoor de onregelmatigheden weggeschuurd kunnen worden. Je moet dan wel bereid zijn om de geschuurde lak daarna te polijsten. Het levert een mooie ‘oude look’ op.
De lak die ik gebruik is van Epifanes.
Veel succes met je ‘nieuwe’ fiets.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 19 feb 2024, 20.40, 1 keer totaal gewijzigd.
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Een uitdaging

Bericht door veenofiets »

Nou als ik Fotomaan zo lees: Er is nog hoop. Ik zou met die fiets ook zo gaan als hij aangeeft dus de fiets geheel kaalhalen en overschilderen tenzij blijkt dat je nog wel makkelijk iets vind van transfers onder die verf ( dan misschien de verf eraf en kijken naar owatrol of bijwerken) Bij Mensinck heb ik een nos voornaaf gekocht voor een gewone Veeno Fiets, perfect.
Freek
Simon1961
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Een uitdaging

Bericht door Simon1961 »

Dag fietsvrienden,

Alvast heel hartelijk bedankt voor alle tips. Van enkele onderdelen weet ik nu dat ze origineel en/of opnieuw te gebruiken zijn bij de wederopbouw van deze transporter.
Ik lees dat het rek is herkend als Gazellerek. Is het dan ook aannemelijk dat het om een frame van Gazelle moet gaan? En het stuur?
De fiets neem ik morgen mee naar mijn werk en daar gaan we hem eerst proberen te ontdoen van die hele dikke laag smurrie om te zien waar we mee te maken hebben. Eerst maar in de verfafbijt?
Daarna demonteren en bekijken hoe het is gesteld met de mogelijke scheur. Als die er inderdaad zit, wordt het lassen of solderen en kijken of het frame nog recht is. Daarna kan ik kijken wat vervangen moet worden en begint de speurtocht naar onderdelen.
Mochten er ontwikkelingen zijn, dan houd ik jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Een uitdaging

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het frame en stuur zijn zeker niet Gazelle. Wat wel, dat zou ik niet kunnen zeggen. Crankstel is een Williams. Daar staan merkjes op die te dateren zijn (zie: https://www.transportfiets.net/2009/10/ ... onderdeel/). Maar als die vervangen is, zegt dat natuurlijk niets over de fiets zelf.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Een uitdaging

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. kwa ketting gebruik ik de SFR Competition 415. Die is een stuk goedkoper dan Wippermann, maar doet er aan kwaliteit niet onder. Bij dagelijks gebruik van de fiets zou ik zowiezo ieder jaar de ketting vervangen. Ik had deze ketting er nu 2 a 3 jaar op. Hij was nog niet versleten (gemeten met de kettingchecker), maar er zat zoveel vuil in dat hij daardoor niet meer soepel liep, ondanks dat hij goed gesmeerd was. Dat is wel een nadeel van zo'n open ketting, er komt gewoon veel zand en stof in.
Plaats reactie