Een uitdaging

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Simon1961
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Een uitdaging

Bericht door Simon1961 »

Inmiddels ben ik al wat verder met het schoonmaken van de fiets, die nu grotendeels in onderdelen bij mij op het werk ligt. Het stuur en de voorvork krijg ik vooralsnog niet los, maar we geven niet op. Sommige moeren hebben Engelse maten.

Op de plek boven waar het balhoofdplaatje moet hebben gezeten (heet dit de balhoofdstrop?), is wel iets vaags te lezen. Er lijkt te staan:

B. S. (UUG?) - S. A. S. - SURETE

Na enige nadere beschouwing lijkt het framenummer (op de zadellug) 205046 te zijn. Onder aan de bracket zijn de cijfers 113 zichtbaar.

Zijn er al leden die van het bovenstaande patat kunnen bakken?
Bijlagen
20240209_153619.jpg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Een uitdaging

Bericht door Fotomaan »

Je bent in’t ieder geval al een heel eind met demonteren.
Misschien kan je de bovenste moer, de borgmoer van het balhoofd in een bankschroef klemmen en dan een plank als hevel tussen de vorkpoten zetten.
De bout die uit het stuur komt, de expanderbout moet een paar slagen los en daar moet je dan een klap met een hamer op geven. De tapse expander die het stuur in de binnenbalhoofdbuis vastklemt komt dan los en kan het stuur er uit getrokken worden.
Meestal is dat een bout voor sleuteltje 11. Het is vaak een Engelse maat dus dat wil wel eens een beetje lastig gaan en dan moet de tang er op.
Misschien heb je dat allemaal al gedaan en komt het stuur dan nog niet los. Dat is een veel voorkomend probleem wat met veel kruipolie en geduld wel eens wil lukken maar ook dan is het niet zeker dat het los komt.
Het laatst redmiddel is de zaag. Het vork kan er dan uit zodat de zaak heet gestookt kan worden. Er moet dan wel een nieuw stuk buis met een diameter van 22,2mm aan het stuur gelast worden maar dat is heel goed te doen.
Veel succes verder.
Op de plek waar een balhoofdplaatje heeft gezeten lijkt zich de vorm van Phoenix af te tekenen.
Die merkplaatjes zaten met twee schroefjes met een bolkopje vast maar dan moeten er wel twee gaatjes te vinden zijn waar die boutjes in gezeten hebben. Zijn die te vinden?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Simon1961
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Een uitdaging

Bericht door Simon1961 »

Hartstikke bedankt voor alle goede tips!

Ik ben nu twee weken verder en de fiets wordt kaler en kaler. De groene onderlaag is er bijzonder lastig af te krijgen, maar het zal uiteindelijk lukken. De heel lastig schoon te krijgen delen ga ik nog stralen met soda. De tip met de bankschroef en de hevel hebben we toegepast. We hebben de moer niet los kunnen krijgen, maar wel iets vaster. We waren bang voor onze veiligheid en aangezien we de hele werkbank meetrokken, zijn we er maar mee gestopt. Aangezien er vrijwel geen speling op zit, blijft het stuur waar het is.

De vermoede scheur in de bracketpot heb ik niet terug kunnen vinden, dus dat is positief. Deze fiets heeft in zijn leven echter wel ongenadig op zijn donder gehad gezien de deukjes en de verbogen stuurstang, maar daar heb ik respect voor en dat motiveert mij alleen maar meer om er nog een goed bruikbaar bejaard vehikel van te maken.

Ik heb wat foto's toegevoegd van wat details die mij eerst niet opvielen en ik heb daar een paar (domme) vragen bij. Op de bracketpot zit iets wat mij doet denken aan een smeernippel voor de trapas en op de liggende achtervork zit iets wat waarschijnlijk met de bevestiging van de rem te maken heeft, maar waar is het stukje schroefdraad voor dat aan de zijkant van de onderste balhoofdlug zit?

Fotomaan denkt dat het frame van een Phoenix uit Leeuwarden kan zijn. Geweldig, dan weet ik welke kant het opgaat. Mocht dat inderdaad zo zijn, dan geeft het framenummer aan dat het om een exemplaar uit 1954 moet gaan. Er zitten inderdaad twee gaatjes voor op de fiets met een onderlinge afstand tussen de gaatjes van 53 mm. Ik heb al een plaatje op het oog, maar als dat niet luikt, is er vast nog wel een ander exemplaar op de kop te tikken.

Mochten jullie nog meer tips hebben, dan houd ik me uiteraard aanbevolen. Fijne dag nog verder.
Bijlagen
onbekend schroefje.jpg
plek balhoofdplaatje.jpg
smeernippel bracketpot.jpg
bevestiging rem.jpg
framenummer.jpg
kale fiets.jpg
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Een uitdaging

Bericht door m-gineering »

Simon1961 schreef: 28 feb 2024, 16.59Op de bracketpot zit iets wat mij doet denken aan een smeernippel voor de trapas en op de liggende achtervork zit iets wat waarschijnlijk met de bevestiging van de rem te maken heeft, maar waar is het stukje schroefdraad voor dat aan de zijkant van de onderste balhoofdlug zit?
de mogelijkheid voor een smeernippel in het gietstuk lijkt ongebruikt
het schroefje is voor de verlichting, binnen in de buis zit er een draad aan
/Marten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Een uitdaging

Bericht door Fotomaan »

Misschien toch een Phoenix. Ik heb het net even gecontroleerd en ze hebben wél inslagpennetjes gebruikt.
Het stukje schroefdraad is een ‘draadventiel’. In het frame zit een snoertje ten behoeve van het achterlicht. Als het snoertje er nog in zit kun je dat zien in het brackethuis.
De Phoenix van het Historisch Rijwielmuseum Ommen heeft er een staan waar precies zo’n balhoofd op gemonteerd is. Omdat die balhoofden niet vaak werden gebruikt denk ik nu dat het zeker een Phoenix is.
https://www.transportfiets.net/2022/02/ ... eum-ommen/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Een uitdaging

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik denk ook Phoenix. In dat geval is het kettingwiel vrij waarschijnlijk origineel, omdat Phoenix specifiek dat model gebruikte. Dan zou hij ook goed te dateren moeten zijn, via framenummer en via het Williams teken op het kettingwiel.
Simon1961
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Een uitdaging

Bericht door Simon1961 »

Fietsvrienden, hartstikke bedankt voor deze info.

Ik heb even met jaloezie gekeken naar de fiets die in Ommen staat. Mijn streven is een fiets te maken die er enigszins op gaat lijken, maar die vooral regelmatig ingezet kan worden.

Misschien zijn er al leden die nog een balhoofdplaatje hebben liggen en daar afstand van willen doen? Of van mooie blokpedalen en een kettingkast zoals die op de 55'er fiets in Ommen zit? Of die nog transfers hebben liggen? De grote zoektocht gaat nu in ieder geval beginnen en daar verheug ik me op.

Ik beloof jullie dat ik nog foto's zal posten als de fiets af is, maar dat kan, ook gezien mijn drukke baan, gerust nog wel even duren.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Een uitdaging

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zo'n kettingscherm heb ik wel over, alleen niet de beugeltjes om hem te bevestigen.
Simon1961
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2022, 21.34

Re: Een uitdaging

Bericht door Simon1961 »

Ik houd me aanbevolen. Ga je op 14 april ook naar Berlicum?
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Een uitdaging

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Nee, daar ben ik helaas niet bij.
Plaats reactie