Peugeot racefiets met Campagnolo

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

Ik heb nog een oude Peugeot racefiets tussen mijn Hollandse racefietsen staan, en daar zitten mooie velgjes onder met Campagnolo naven en sluiting. Is dit origineel of horen er ander wielen onder? Als ze er niet onder horen, uit welke periode zijn ze dan? Wellicht passen ze dan onder mijn jaren 60 RIH. De Peugeot heeft trouwens ook nog mooie lugs.
Bijlagen
image4.jpeg
image3.jpeg
image2.jpeg
image1.jpeg
image0.jpeg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door non-fixie »

Die wielen zaten niet standaard onder die Peugeot. Moeilijk te zien vanwege de kleine foto's welk model Peugeot het is, maar de plaatstalen uitvaleinden doen vermoeden dat het geen PX is. En ook die waren doorgaans met Maillard-naven uitgerust.

De vlakke grepen van de snelspanners geven aan dat die niet nieuwer zijn dan pakweg halverwege de jaren '70. Als je de borgmoeren van de assen losdraait zul je aan de binnenzijde vermoedelijk een jaartal aantreffen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door marco verbaant »

Ik ga mee met non-fixie inzake toepassing van Campagnolo wielen (lees: naven) in Peugeot's. Ze zijn er later ingezet waarschijnlijk. Noem het een upgrade. Vreemd vind ik overigens dat genoemde plaatsstalen patten zijn gebruikt, en tegelijkertijd zo te zien Nervex lugs aan het balhoofd. Ik weer dat Peugeot een poos Bocoma lugs gebruikte bij haar topmodellen. Maar gebruikelijk bij de populaire modellen waren de zogenaamde "Aztec" lugs... Ik kan geen type op dir=t frame benoemen. De transfers zijn van halverwege de 70's... :)
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door non-fixie »

Hoe langer ik naar die fiets kijk, hoe minder ik hem op een Peugeot vind lijken.

@TonTon: heb je wellicht wat meer (en vooral grotere) foto's met wat details? Ben nu wel nieuwsgierig ... ;)
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door theodorus »

Ik geloof er ook niet erg in.
Een SR stuurnok in een Franse fiets ? het kan maar dan moet er toch een frees door de binnen balhoofdbuis heen.
Ook het mannetje waar de achterrem op zit ziet er apart uit.
De pat oogjes op de voorvork hebben zo te zien schroefdraad, Bij mij weten gebruikte Peugeot altijd oogboutjes voor de stangen.
dus zou het oogje zonder schroefdraad moeten zijn.
inderdaad scherpere foto,s van dichterbij zou fijn zijn
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 5 feb 2024, 22.33 Die wielen zaten niet standaard onder die Peugeot. Moeilijk te zien vanwege de kleine foto's welk model Peugeot het is, maar de plaatstalen uitvaleinden doen vermoeden dat het geen PX is. En ook die waren doorgaans met Maillard-naven uitgerust.

De vlakke grepen van de snelspanners geven aan dat die niet nieuwer zijn dan pakweg halverwege de jaren '70. Als je de borgmoeren van de assen losdraait zul je aan de binnenzijde vermoedelijk een jaartal aantreffen:

Afbeelding
Bedankt voor de info, ik zal van het weekend eens zoeken een jaartal👍
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 5 feb 2024, 23.03 Ik ga mee met non-fixie inzake toepassing van Campagnolo wielen (lees: naven) in Peugeot's. Ze zijn er later ingezet waarschijnlijk. Noem het een upgrade. Vreemd vind ik overigens dat genoemde plaatsstalen patten zijn gebruikt, en tegelijkertijd zo te zien Nervex lugs aan het balhoofd. Ik weer dat Peugeot een poos Bocoma lugs gebruikte bij haar topmodellen. Maar gebruikelijk bij de populaire modellen waren de zogenaamde "Aztec" lugs... Ik kan geen type op dir=t frame benoemen. De transfers zijn van halverwege de 70's... :)
Tja Marco, mij is het ook helemaal niet duidelijk
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 6 feb 2024, 15.01 Hoe langer ik naar die fiets kijk, hoe minder ik hem op een Peugeot vind lijken.

@TonTon: heb je wellicht wat meer (en vooral grotere) foto's met wat details? Ben nu wel nieuwsgierig ... ;)
Ja ik heb wel grotere foto’s maar die krijg ik niet op dit forum geplaatst.
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door velofilie »

Als het een Peugeot is, zijn de buizen metrisch.
Als de buizen metrisch zijn, hoeft het geen Peugeot te zijn.
Als de buizen niet metrisch zijn, is het geen Peugeot.

Groet, Wiel
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

theodorus schreef: 6 feb 2024, 16.20 Ik geloof er ook niet erg in.
Een SR stuurnok in een Franse fiets ? het kan maar dan moet er toch een frees door de binnen balhoofdbuis heen.
Ook het mannetje waar de achterrem op zit ziet er apart uit.
De pat oogjes op de voorvork hebben zo te zien schroefdraad, Bij mij weten gebruikte Peugeot altijd oogboutjes voor de stangen.
dus zou het oogje zonder schroefdraad moeten zijn.
inderdaad scherpere foto,s van dichterbij zou fijn zijn
Er zit een 3ttt stuurpen en stuur in en de oogjes hebben geen schroefdraad. Mooier kan ik het niet maken😀
Plaats reactie