Peugeot racefiets met Campagnolo

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

Loco-Motief schreef: 7 feb 2024, 09.12
non-fixie schreef: 6 feb 2024, 23.47 Ik heb o.a. naar die vorkkroon zitten kijken. Die heb ik niet eerder gezien op een Peugeot. Herkent iemand die? Hij lijkt wel op een gemodificeerde Vagner, maar die zou ik niet op een fabrieksfiets verwachten.
Goedemorgen,

Ik sluit mij bij je aan Nonfixie dat je je afvraagt wat dit voor fiets.
Er vallen mij namelijk een aantal dingen op.
De Lugs van het balhoofd en de voorvork kortom lijken uit de jaren 50/60 te komen.
Verder zijn de balhoofdlugs niet super netjes afgewerkt aangezien er nog een ongelijk randje aan de bovenste en onderste balhoofdlug zit. Bij de overgaan naar de cups van het balhoofd lager.
Volgens mij zitten die randjes er nog aan bij oudere fietsen.
Zou je nog wat foto’s kunnen plaatsen van de padden van achtervork en het bruggetje waar de achterrem aan vast zit?
Wellicht schept dat nog meer duidelijkheid.
Omdat ik hogere resolutiefoto’s hier niet kan plaatsen, heb ik de foto’s per mail naar Marco gestuurd. Ik word nou steeds nieuwsgieriger wat het is en ik hoop eigenlijk iets Nederlands, want dat verzamel ik.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 7 feb 2024, 12.37
Loco-Motief schreef: 7 feb 2024, 09.12 .... Lugs van het balhoofd en de voorvork kortom lijken uit de jaren 50/60 te komen.
Verder zijn de balhoofdlugs niet super netjes afgewerkt aangezien er nog een ongelijk randje aan de bovenste en onderste balhoofdlug zit. Bij de overgaan naar de cups van het balhoofd lager.
Volgens mij zitten die randjes er nog aan bij oudere fietsen. .......
Veel framebouwers in die jaren (o.a. Bertus Slesker) waren niet zo gecharmeerd van de "verstevigingsranden" en slepen ze er af. Of maakte gebruik van andere lugs aan de voorzijde dan aan de achterzijde. Zoals de genoemde Bertus Slesker deed. Overigens werd er vaak ook maar gepakt wat er voorhanden was. Niet vermoedend dat er decennia later allerlei retro liefhebbers zich daarover zouden gaan bekommeren... :D
Hoi Marco, ik heb net een aantal grotere foto’s naar jouw email gestuurd, wellicht is het zo duidelijker voor jou👍
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door marco verbaant »

Nervex lugs...
Patten voor en achter zijn niet gelijk, achter geen schroefdraad, voor wel (heel slechte) schroefdraad. Mogelijk hoort zelfs vork dus niet bij frame. IK kan en durf er geen merk aan te hangen, maar houdt het op Frans.... (met een flinke slag om de arm).
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 8 feb 2024, 13.02 Nervex lugs...
Patten voor en achter zijn niet gelijk, achter geen schroefdraad, voor wel (heel slechte) schroefdraad. Mogelijk hoort zelfs vork dus niet bij frame. IK kan en durf er geen merk aan te hangen, maar houdt het op Frans.... (met een flinke slag om de arm).
Ja schroefdraad in spatbordgaatje voor lijkt eerst glad te zijn geweest en heeft volgens mij iemand gewoon een bout geforceerd er ingedraaid. Nou dan houd ik het tot nu op een fiets van Franse komaf met een flinke Franse slag om de arm 😉Bedankt Marco en ik denk dat ik de Campagnolo wielen overzet op mijn 65 RIH en hier dan weer andere wielen onder zet voor de verkoop of ruil tegen een Hollandse fiets, want die verzamel ik😎
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door non-fixie »

Als je wilt weten wat je voor fiets hebt, en of het wat bijzonders is, dan helpt het enorm om hier wat foto's te plaatsen van alle relevante details.

Gebruik een foto-hostingsite, en link daarnaar m.b.v. het foto-icoontje.

Wat helpt zijn bijvoorbeeld ingeslagen nummers en letters, zoals in dit voorbeeld:

Afbeelding

In dit geval hoort de vork duidelijk bij het frame:

Afbeelding
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 8 feb 2024, 21.04 Als je wilt weten wat je voor fiets hebt, en of het wat bijzonders is, dan helpt het enorm om hier wat foto's te plaatsen van alle relevante details.

Gebruik een foto-hostingsite, en link daarnaar m.b.v. het foto-icoontje.

Wat helpt zijn bijvoorbeeld ingeslagen nummers en letters, zoals in dit voorbeeld:

Afbeelding

In dit geval hoort de vork duidelijk bij het frame:

Afbeelding
Hier nog wat detailfotos
Bijlagen
image0.jpeg
image0.jpeg (38.68 KiB) 306 keer bekeken
image1.jpeg
image1.jpeg (40.56 KiB) 306 keer bekeken
image2.jpeg
image2.jpeg (46.29 KiB) 306 keer bekeken
image3.jpeg
image3.jpeg (44.28 KiB) 306 keer bekeken
image8.jpeg
image8.jpeg (41.64 KiB) 306 keer bekeken
image7.jpeg
image7.jpeg (38.6 KiB) 306 keer bekeken
image6.jpeg
image6.jpeg (43.59 KiB) 306 keer bekeken
image5.jpeg
image5.jpeg (37.84 KiB) 306 keer bekeken
image4.jpeg
image4.jpeg (46.88 KiB) 306 keer bekeken
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

Bovenstaand nog wat detailfotos. Wie het weet, mag het zeggen 😎
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door Enfield »

Lijkt toch erg PX10, met enkele aanpassingen.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door non-fixie »

Enfield schreef: 8 feb 2024, 23.24 Lijkt toch erg PX10, met enkele aanpassingen.
Daar kom ik ook op uit. PX10-frame uit de jaren '60, dat later is voorzien van andere uitvaleinden en wat stootnokjes voor de derailleurkabels.

Zo ja, dan moet er een framenummer onder het bracket staan ingeslagen.

Die vork is me nog een raadsel, maar wel ook later toegevoegd.

Overigens is een "geupdate" PX10 niks bijzonders. Die waren (en zijn nog steeds) heel gewild, en heel wat eigenaren hebben ze in de loop der jaren aangepast:


Afbeelding
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 8 feb 2024, 23.51
Enfield schreef: 8 feb 2024, 23.24 Lijkt toch erg PX10, met enkele aanpassingen.
Daar kom ik ook op uit. PX10-frame uit de jaren '60, dat later is voorzien van andere uitvaleinden en wat stootnokjes voor de derailleurkabels.

Zo ja, dan moet er een framenummer onder het bracket staan ingeslagen.

Die vork is me nog een raadsel, maar wel ook later toegevoegd.

Overigens is een "geupdate" PX10 niks bijzonders. Die waren (en zijn nog steeds) heel gewild, en heel wat eigenaren hebben ze in de loop der jaren aangepast:

Nou het mysterie blijft, want staat geen framenummer onder de bracket, alleen een 8 en 2cm daarnaast een 1


Afbeelding
Plaats reactie