Peugeot racefiets met Campagnolo

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door m-gineering »

velofilie schreef: 6 feb 2024, 19.46 Als de buizen niet metrisch zijn, is het geen Peugeot.

Groet, Wiel
Ergens in de 80 jaren zagen ze het licht ;)
/Marten
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door m-gineering »

theodorus schreef: 6 feb 2024, 16.20 Ik geloof er ook niet erg in.
Een SR stuurnok in een Franse fiets ? het kan maar dan moet er toch een frees door de binnen balhoofdbuis heen.
Moet je vooral doen (met een ruimer dan), die buis is al overbemeten en dan ga je er nog meer materiaal uit halen. Als je wat wil maak je de stuurpen pas op het gat
Laatst gewijzigd door m-gineering op 6 feb 2024, 20.21, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marten
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

m-gineering schreef: 6 feb 2024, 20.01
velofilie schreef: 6 feb 2024, 19.46 Als de buizen niet metrisch zijn, is het geen Peugeot.

Groet, Wiel
Ergens in de 80 jaren zagen ze het licht ;)
Buizen zijn metrisch
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door m-gineering »

TonTon schreef: 6 feb 2024, 20.15
m-gineering schreef: 6 feb 2024, 20.01
velofilie schreef: 6 feb 2024, 19.46 Als de buizen niet metrisch zijn, is het geen Peugeot.

Groet, Wiel
Ergens in de 80 jaren zagen ze het licht ;)
Buizen zijn metrisch
Bij zo'n Peugeot denk ik altijd Normandy hoogflens naven en verchroomde velgen (die niet remmen in de regen ;))
/Marten
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

m-gineering schreef: 6 feb 2024, 20.23
TonTon schreef: 6 feb 2024, 20.15
m-gineering schreef: 6 feb 2024, 20.01
Ergens in de 80 jaren zagen ze het licht ;)
Buizen zijn metrisch
Bij zo'n Peugeot denk ik altijd Normandy hoogflens naven en verchroomde velgen (die niet remmen in de regen ;))
Ja een Peugeot is een racefiets en geen remfiets haha
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door non-fixie »

Ik heb o.a. naar die vorkkroon zitten kijken. Die heb ik niet eerder gezien op een Peugeot. Herkent iemand die? Hij lijkt wel op een gemodificeerde Vagner, maar die zou ik niet op een fabrieksfiets verwachten.
Loco-Motief
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door Loco-Motief »

non-fixie schreef: 6 feb 2024, 23.47 Ik heb o.a. naar die vorkkroon zitten kijken. Die heb ik niet eerder gezien op een Peugeot. Herkent iemand die? Hij lijkt wel op een gemodificeerde Vagner, maar die zou ik niet op een fabrieksfiets verwachten.
Goedemorgen,

Ik sluit mij bij je aan Nonfixie dat je je afvraagt wat dit voor fiets.
Er vallen mij namelijk een aantal dingen op.
De Lugs van het balhoofd en de voorvork kortom lijken uit de jaren 50/60 te komen.
Verder zijn de balhoofdlugs niet super netjes afgewerkt aangezien er nog een ongelijk randje aan de bovenste en onderste balhoofdlug zit. Bij de overgaan naar de cups van het balhoofd lager.
Volgens mij zitten die randjes er nog aan bij oudere fietsen.
Zou je nog wat foto’s kunnen plaatsen van de padden van achtervork en het bruggetje waar de achterrem aan vast zit?
Wellicht schept dat nog meer duidelijkheid.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door non-fixie »

Die verstevigingsrandjes op de lugs horen bij de Nervex 49/162. Je komt ze ook op topfietsen tegen.

Hieronder een Gillott uit de jaren '50, gebouwd door Ron Cooper:
Bijlagen
1869915216_ccda6ce629_b.jpg
GILLOT-III-13 - Ron Cooper.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door marco verbaant »

Loco-Motief schreef: 7 feb 2024, 09.12 .... Lugs van het balhoofd en de voorvork kortom lijken uit de jaren 50/60 te komen.
Verder zijn de balhoofdlugs niet super netjes afgewerkt aangezien er nog een ongelijk randje aan de bovenste en onderste balhoofdlug zit. Bij de overgaan naar de cups van het balhoofd lager.
Volgens mij zitten die randjes er nog aan bij oudere fietsen. .......
Veel framebouwers in die jaren (o.a. Bertus Slesker) waren niet zo gecharmeerd van de "verstevigingsranden" en slepen ze er af. Of maakte gebruik van andere lugs aan de voorzijde dan aan de achterzijde. Zoals de genoemde Bertus Slesker deed. Overigens werd er vaak ook maar gepakt wat er voorhanden was. Niet vermoedend dat er decennia later allerlei retro liefhebbers zich daarover zouden gaan bekommeren... :D
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 5 feb 2024, 22.33 Die wielen zaten niet standaard onder die Peugeot. Moeilijk te zien vanwege de kleine foto's welk model Peugeot het is, maar de plaatstalen uitvaleinden doen vermoeden dat het geen PX is. En ook die waren doorgaans met Maillard-naven uitgerust.

De vlakke grepen van de snelspanners geven aan dat die niet nieuwer zijn dan pakweg halverwege de jaren '70. Als je de borgmoeren van de assen losdraait zul je aan de binnenzijde vermoedelijk een jaartal aantreffen:

Afbeelding
Heb de borgmoeren losgedraaid en staat inderdaad een jaartal op; in dit geval 65. Zouden de wielen dus ook passen in mijn RIH van 1965 (zie andere item)
Bijlagen
image0.jpeg
image0.jpeg (30.8 KiB) 197 keer bekeken
Plaats reactie