Ergens in de 80 jaren zagen ze het licht
Peugeot racefiets met Campagnolo
-
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
-
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Peugeot racefiets met Campagnolo
Moet je vooral doen (met een ruimer dan), die buis is al overbemeten en dan ga je er nog meer materiaal uit halen. Als je wat wil maak je de stuurpen pas op het gat
Laatst gewijzigd door m-gineering op 6 feb 2024, 20.21, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marten
Re: Peugeot racefiets met Campagnolo
Buizen zijn metrisch
-
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Peugeot racefiets met Campagnolo
Bij zo'n Peugeot denk ik altijd Normandy hoogflens naven en verchroomde velgen (die niet remmen in de regen )
/Marten
Re: Peugeot racefiets met Campagnolo
Ja een Peugeot is een racefiets en geen remfiets haham-gineering schreef: ↑6 feb 2024, 20.23Bij zo'n Peugeot denk ik altijd Normandy hoogflens naven en verchroomde velgen (die niet remmen in de regen )
Re: Peugeot racefiets met Campagnolo
Ik heb o.a. naar die vorkkroon zitten kijken. Die heb ik niet eerder gezien op een Peugeot. Herkent iemand die? Hij lijkt wel op een gemodificeerde Vagner, maar die zou ik niet op een fabrieksfiets verwachten.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 15 jan 2024, 19.49
Re: Peugeot racefiets met Campagnolo
Goedemorgen,
Ik sluit mij bij je aan Nonfixie dat je je afvraagt wat dit voor fiets.
Er vallen mij namelijk een aantal dingen op.
De Lugs van het balhoofd en de voorvork kortom lijken uit de jaren 50/60 te komen.
Verder zijn de balhoofdlugs niet super netjes afgewerkt aangezien er nog een ongelijk randje aan de bovenste en onderste balhoofdlug zit. Bij de overgaan naar de cups van het balhoofd lager.
Volgens mij zitten die randjes er nog aan bij oudere fietsen.
Zou je nog wat foto’s kunnen plaatsen van de padden van achtervork en het bruggetje waar de achterrem aan vast zit?
Wellicht schept dat nog meer duidelijkheid.
Re: Peugeot racefiets met Campagnolo
Die verstevigingsrandjes op de lugs horen bij de Nervex 49/162. Je komt ze ook op topfietsen tegen.
Hieronder een Gillott uit de jaren '50, gebouwd door Ron Cooper:
Hieronder een Gillott uit de jaren '50, gebouwd door Ron Cooper:
- marco verbaant
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Peugeot racefiets met Campagnolo
Veel framebouwers in die jaren (o.a. Bertus Slesker) waren niet zo gecharmeerd van de "verstevigingsranden" en slepen ze er af. Of maakte gebruik van andere lugs aan de voorzijde dan aan de achterzijde. Zoals de genoemde Bertus Slesker deed. Overigens werd er vaak ook maar gepakt wat er voorhanden was. Niet vermoedend dat er decennia later allerlei retro liefhebbers zich daarover zouden gaan bekommeren...Loco-Motief schreef: ↑7 feb 2024, 09.12 .... Lugs van het balhoofd en de voorvork kortom lijken uit de jaren 50/60 te komen.
Verder zijn de balhoofdlugs niet super netjes afgewerkt aangezien er nog een ongelijk randje aan de bovenste en onderste balhoofdlug zit. Bij de overgaan naar de cups van het balhoofd lager.
Volgens mij zitten die randjes er nog aan bij oudere fietsen. .......
Re: Peugeot racefiets met Campagnolo
Heb de borgmoeren losgedraaid en staat inderdaad een jaartal op; in dit geval 65. Zouden de wielen dus ook passen in mijn RIH van 1965 (zie andere item)non-fixie schreef: ↑5 feb 2024, 22.33 Die wielen zaten niet standaard onder die Peugeot. Moeilijk te zien vanwege de kleine foto's welk model Peugeot het is, maar de plaatstalen uitvaleinden doen vermoeden dat het geen PX is. En ook die waren doorgaans met Maillard-naven uitgerust.
De vlakke grepen van de snelspanners geven aan dat die niet nieuwer zijn dan pakweg halverwege de jaren '70. Als je de borgmoeren van de assen losdraait zul je aan de binnenzijde vermoedelijk een jaartal aantreffen:
- Bijlagen
-
- image0.jpeg (30.8 KiB) 332 keer bekeken