Peugeot racefiets met Campagnolo

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door Cyclissimo »

Leuk raadsel...
Zeker geen PX10. Deze fiets heeft goedkopere pattten. Frame en vork horen ook zeker niet bij elkaar. De vork lijkt me niet Frans ook.
Het frame is geen Reynoldsbuis. Het geheel is ergens opnieuw opgebouwd met beter onderdelen lijkt me.
Er was in de jaren 60-70 een goedkoper racemodel met nervexlugs, maar zonder reynolds. De PA10. Dat zou goed hem kunnen zijn, maar er is volgens mij ook een ouder tourmodel met nervexlugs. Even op bikeboompeugeot de catalogi napluizen. En kijken of er onder de bracket een framenummer staat. Dan heb je een indicatie van de datum.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door non-fixie »

@TonTon: wat is de diameter van de zadelpen?

Dat de PX10 oorspronkelijk niet met deze patten was uitgerust is helder, maar die kunnen zijn vervangen, met de andere aanpassingen (of ik dan deze zou hebben gekozen is een andere vraag). De zadelpendiameter kan helpen. Bij metrische Reynoldsbuizen zou ik 26,6 of 26,4 verwachten.
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door Cyclissimo »

m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 9 feb 2024, 18.41 @TonTon: wat is de diameter van de zadelpen?

Dat de PX10 oorspronkelijk niet met deze patten was uitgerust is helder, maar die kunnen zijn vervangen,

Kan, maar padden vervangen is een boel gedonder, dus als je het doet is de keuze voor deze ' blikken meuk' niet logisch
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door non-fixie »

Cyclissimo schreef: 9 feb 2024, 20.35 Dit is toch wel hetzelfde frame?

https://i.servimg.com/u/f46/15/95/30/19/20211211.jpg
Dat begint er wel op te lijken. PLX10 wellicht? Weet je welk jaar?
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door velofilie »

De rare patten waren begin jaren zeventig in de goedkope fietsen gangbaar; ik geloof niet dat ze vervangen zijn.
Het plakken van een Reynolds sticker gaat sneller; de Nervex lugs zaten ook in goedkopere fietsen.
Hier : https://www.bikeboompeugeot.com/index.html staan heel veel Peugeot fietsen.
Niet alle landen hadden de zelfde modellen.

Groet, Wiel
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door Cyclissimo »

non-fixie schreef: 9 feb 2024, 22.17
Cyclissimo schreef: 9 feb 2024, 20.35 Dit is toch wel hetzelfde frame?

https://i.servimg.com/u/f46/15/95/30/19/20211211.jpg
Dat begint er wel op te lijken. PLX10 wellicht? Weet je welk jaar?
T is een PA10 1962. Maar die is wel even ongeveer zo gemaakt. Maar een framenummer zal al aardig wat over de leeftijd moeten gaan zeggen. Die staan bij oude peugeots zo matig ingeslagen dat je ze vaak niet terug gaat vinden :(

Patten vervangen lijkt me hier ook heel onwaarschijnlijk, precies wat Wiel zegt. Waarom dan zulke goedkope? Deze patten ken ik ook eigenlijk alleen van Peugeot. En dat maakt het nog onwaarschijnlijker.
Het frame lijkt me midden jaren 70 opnieuw gespoten en bestickerd, gezien de stijl van de stickers. Andere, betere, voorvork erin, betere wielen... Zou me zelfs niet verbazen als de stuurpen 22.2 is ipv 22mm en dat de vork uit een Nederlandse racefiets komt. Zo te zien met Campa patten ook.



De wielen zijn overigens prachtig voor in de RIH. Lijken nog naven zonder Record erin, dus nog uit de jaren 60.
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door Cyclissimo »

Cyclissimo schreef: 9 feb 2024, 22.39
non-fixie schreef: 9 feb 2024, 22.17
Cyclissimo schreef: 9 feb 2024, 20.35 Dit is toch wel hetzelfde frame?

https://i.servimg.com/u/f46/15/95/30/19/20211211.jpg
Dat begint er wel op te lijken. PLX10 wellicht? Weet je welk jaar?
T is een PA10 1962. Maar die is wel even ongeveer zo gemaakt. Maar een framenummer zal al aardig wat over de leeftijd moeten gaan zeggen. Die staan bij oude peugeots zo matig ingeslagen dat je ze vaak niet terug gaat vinden :(

Patten vervangen lijkt me hier ook heel onwaarschijnlijk, precies wat Wiel zegt. Waarom dan zulke goedkope? Deze patten ken ik ook eigenlijk alleen van Peugeot. En dat maakt het nog onwaarschijnlijker.
Het frame lijkt me midden jaren 70 opnieuw gespoten en bestickerd, gezien de stijl van de stickers. Andere, betere, voorvork erin, betere wielen... Zou me zelfs niet verbazen als de stuurpen 22.2 is ipv 22mm en dat de vork uit een Nederlandse racefiets komt. Zo te zien met Campa patten ook.



De wielen zijn overigens prachtig voor in de RIH. Komen daar misschien zelfs wel uit... heel toevallig uit netzelfde jaartal 😀
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 9 feb 2024, 18.41 @TonTon: wat is de diameter van de zadelpen?

Dat de PX10 oorspronkelijk niet met deze patten was uitgerust is helder, maar die kunnen zijn vervangen, met de andere aanpassingen (of ik dan deze zou hebben gekozen is een andere vraag). De zadelpendiameter kan helpen. Bij metrische Reynoldsbuizen zou ik 26,6 of 26,4 verwachten.
De zadelpen zelf, gemeten met een oude schuifmaat want mijn digitale blijkt een lege batterij te hebben, is 26mm. Wellicht kan de zadelbuis eel iets ruimer zijn, want weet ook niet of zadel(pen) origineel is.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Peugeot racefiets met Campagnolo

Bericht door TonTon »

Cyclissimo schreef: 9 feb 2024, 20.35 Dit is toch wel hetzelfde frame?

https://i.servimg.com/u/f46/15/95/30/19/20211211.jpg
Ja deze lijkt er met die lugs ook zeker op.
Plaats reactie