Frame Garlatti racefiets

TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Frame Garlatti racefiets

Bericht door TonTon »

Ik heb nog een Italiaans frame van het merk Garlatti, waarvan alleen de voorvork krom is, maar ik heb hier op de site gelezen dat er een lid in Amsterdam is, die voorvorken weer recht kan maken. Het frame linkt wel helemaal verchroomd of vernikkelt of zoiets, want onder de lichtblauwe lak zie je chroom/nikkel. Wellicht kan iemand hier weer wat moois van maken. Je kunt het frame met de voorvork kopen maar ook ruilen tegen een racefietsframe van een klein Hollands merk is ook mogelijk, want ik verzamel alleen Nederlandse merken. Hierna nog wat info welke ik op internet vond:
De Garlatti is een Italiaanse racer uit 1978. Emilio Garlatti begon in 1909 in San Vito al Tagliamento. Hij maakte vooral stadsfietsen, maar later startte hij met Industria Velocipedi Emiliana Sala in Parma. Zoon Alvise volgde hem op en maakte naast de Garlatti ook Wander- fietsen. In 2003 stopte men het produceren van fietsen, maar er is nu nog steeds een Garlatti- winkel in San Vito. Garlatti heeft nooit de status bereikt van een Colnago, Pinarello of Cinelli, maar dat was destijds ook niet de opzet van de familie Garlatti. De lires werden verdiend met allerlei typen fietsen, waaronder bici da corsa.
Deze Ives Corsa is van staal – uiteraard. De Zeta-buizenset komt van Columbus. Alle buizen zijn rond, de onderbuis heeft een diameter van 28,6 millimeter, de bovenbuis van 25,8 millimeter.
De buizen zijn verbonden door lugs, verbindingen waar de buizen werden ingeschoven, waarna alles werd gesoldeerd. Die lugs zie je bij de overgangen: balhoofdbuis, staande en bovenbuis, onderbuis. Je ziet dit ook bij de achtervorken. Kenmerkend: de vorkkroon, de lugs bij de balhoofdbuis en de achterpatten zijn verchroomd. Dat is aan de ene kant optisch, aan de andere kant – bij de patten – is het chroom harder dan lak – dan blijft het langer mooi. Columbus Zeta was een buizenset van zogenaamd plain staal. Hadden de duurdere – en lichtere – sets buizen met variabele diktes, de Zeta-buizen hebben een dikte van 0,9 millimeter. Een buizenset weegt zo al snel 2500 gram.
Bijlagen
image0.jpeg
image1.jpeg
image0.jpeg
image1.jpeg
image2.jpeg
image3.jpeg
image4.jpeg
image5.jpeg
image6.jpeg
image7.jpeg
image8.jpeg
image9.jpeg
image10.jpeg
image11.jpeg
Laatst gewijzigd door TonTon op 12 feb 2024, 15.38, 2 keer totaal gewijzigd.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Frame Garlatti racefiets

Bericht door m-gineering »

TonTon schreef: 12 feb 2024, 14.00 Ik heb nog een Italiaans frame van het merk Garlatti, waarvan alleen de voorvork krom is, maar ik heb hier op de site gelezen dat er een lid in Amsterdam is, die voorvorken weer recht kan maken. Het frame linkt wel helemaal verchroomd of vernikkelt of zoiets, want onder de lichtblauwe lak zie je chroom/nikkel. Wellicht kan iemand hier weer wat moois van maken. Je kunt het frame met de voorvork kopen maar ook ruilen tegen een racefietsframe van een klein Hollands merk is ook mogelijk, want ik verzamel alleen Nederlandse merken. Hierna nog wat info welke ik op internet vond:
Knip, istatweer Ai geleuter?

Als de voorvork zo krom is zou een foto van de onderbuis ter hoogte van de balhoofdlug niet misstaan.
/Marten
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Frame Garlatti racefiets

Bericht door TonTon »

m-gineering schreef: 12 feb 2024, 14.53
TonTon schreef: 12 feb 2024, 14.00 Ik heb nog een Italiaans frame van het merk Garlatti, waarvan alleen de voorvork krom is, maar ik heb hier op de site gelezen dat er een lid in Amsterdam is, die voorvorken weer recht kan maken. Het frame linkt wel helemaal verchroomd of vernikkelt of zoiets, want onder de lichtblauwe lak zie je chroom/nikkel. Wellicht kan iemand hier weer wat moois van maken. Je kunt het frame met de voorvork kopen maar ook ruilen tegen een racefietsframe van een klein Hollands merk is ook mogelijk, want ik verzamel alleen Nederlandse merken. Hierna nog wat info welke ik op internet vond:
Knip, istatweer Ai geleuter?

Als de voorvork zo krom is zou een foto van de onderbuis ter hoogte van de balhoofdlug niet
misstaan.
Net gedaan
Bijlagen
image0.jpeg
image1.jpeg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Frame Garlatti racefiets

Bericht door marco verbaant »

Ik weet dat hier de meningen alhier sterk over verdeeld zijn, maar aan zulk een vork zou ik geen richten meer spenderen. Noch koud noch warm. Terugbuigen in deze proporties wordt er nooit sterker op. Een klein tikkie recht zetten tot daar aan toe...
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Frame Garlatti racefiets

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 12 feb 2024, 16.55 Ik weet dat hier de meningen alhier sterk over verdeeld zijn, maar aan zulk een vork zou ik geen richten meer spenderen. Noch koud noch warm. Terugbuigen in deze proporties wordt er nooit sterker op. Een klein tikkie recht zetten tot daar aan toe...
Hieronder tekst vanaf het forum en een fotootje, dus met de juiste man/vrouw en gereedschapis veel mogelijk en anders een andere voorvork. Mocht ik de naam van die Amsterdamse techneut tegenkomen, dan laat ik het jou weten, Marco👍

Achteraan ziet u een klem in de bankschroef, waar de vorkbuis zat ingeklemd.

Vooraan ziet u twee ingeklemde vorkpoten. De ribbeltjes erboven zijn visuele richtpunten om de vorkpoten symmetrisch onder de vorkbuis te buigen, met de gewenste breedte tussen de vorkpoten, de wiel inbouwbreedte dus.

Links en rechts buiten beeld, zitten twee handvatten. (De spelling van het woord 'handvaten' is met twee T 's ...) Daaraan zitten, in het midden, twee conische delen. Die zitten los van elkaar.
Bij een kromme voorvork zitten die niet goed tegenover elkaar. Dan moet er in de juiste richting aan de handvatten gesjord worden totdat zulks wel het geval wordt, zoals op de foto - het ging snel en ik was iets te laat met fotograferen, de vork was op dit moment al recht gebogen.

Overigens, de vorkbuis was ook iets krom en werd en passant ook even rechtgebogen. De gecompliceerde meetapparatuur, die de rechtheid van die buis moest vaststellen, was heel speciaal en bevond zich tussen het voorhoofd en de neus van Olympisch baanwielrennen medaille winnaar, de heer Ponsteen, die de vork van een oude Gazelle vakkundig en snel voor ons rechtboog.
Bijlagen
IMG_1780.png
IMG_1780.png (476.23 KiB) 263 keer bekeken
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Frame Garlatti racefiets

Bericht door marco verbaant »

Ja.... ik ken de werkwijze Ton-Ton. Wat nog niet wil zeggen dat het altijd werkt. Ik vermoed ook welke Amsterdammer je bedoelt.
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Frame Garlatti racefiets

Bericht door Durabo88 »

Het lijkt wel alsof het hele frame het galvaniseerbad in is gegaan, overal onder de lak komt chroom vandaan.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Frame Garlatti racefiets

Bericht door velofilie »

Chromovelato https://www.youtube.com/watch?v=PkaGY2xuT3s&t=2s
Veel Italiaanse racefietsen werden inderdaad geheel verchroomd.
Delen die niet gespoten werden, waren gepolijst (lugs, vorkdelen, vorkkroon)
Bij de rest dekte de lak de ruwheid af.
Daarom moet je die frames niet kaal maken, want daar worden ze niet mooier van.
Zeker bij metallic lakken gaf het een fraaie dieptewerking.

Groet, Wiel
Laatst gewijzigd door velofilie op 13 feb 2024, 09.48, 1 keer totaal gewijzigd.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Frame Garlatti racefiets

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 12 feb 2024, 20.54 Ja.... ik ken de werkwijze Ton-Ton. Wat nog niet wil zeggen dat het altijd werkt. Ik vermoed ook welke Amsterdammer je bedoelt.
Nee, maar het valt altijd te proberen Marco 😀 Kun je mij anders de naam geven van die man? Kan ik eventueel zelf met het frame en de vork langsgaan, mocht er niemand interesse hebben 🚴‍♂️
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Frame Garlatti racefiets

Bericht door TonTon »

Durabo88 schreef: 12 feb 2024, 21.22 Het lijkt wel alsof het hele frame het galvaniseerbad in is gegaan, overal onder de lak komt chroom vandaan.
Ja dat lijkt mij ook
Plaats reactie