Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door JasperA »

MaartenW refereerde in een eerdere forumpost naar ‘fraaie compromisloze rijwielen’ naar Engels model van voor 1910.

Met een leasefiets regeling en een zoontje van 5,5 begeef ik mij de laatste tijd ook weer wat meer op de ‘nieuwe fietsen markt’ en stel ik mezelf de vraag; Wat zijn de fraaie compromisloze fietsen van de moderne tijd? Of om de vraag anders te stellen, welke rijwielen worden er over 40 jaar verzameld?

Ook omdat ik het idee heb dat er momenteel veel oog en waardering is voor compromisloze fietsen.

Iemand hier ideeën over?

Zelf ben ik bijvoorbeeld groot fan van de ‘Early rider’ fietsen (ook van Engelse makelij). Mijn zoontje is inmiddels over naar de 20 inch versie.

Tweedehands zijn ze nog enigszins betaalbaar en gelukkig zeer waardevast en in het geval van de 16 inch zelfs waardestijgend… Op Marktplaats wordt er ‘jacht’ op gemaakt dus mijn Fongers verzamel vaardigheden komen goed van pas.
44A23036-028E-4663-BA22-F481013AD840.jpeg
Of wat te denken van deze Scott Lumen e-MTB… :o
D02FC588-A2F0-425D-B134-52702B7319D4.jpeg
Of vinden we al het moderne allemaal maar troep… ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
HogeBiLiefhebber
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mar 2023, 18.44

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door HogeBiLiefhebber »

Wat heeft dit met onze vereniging, voor de liefde voor oude fietsen, te maken?
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door Enfield »

HogeBiLiefhebber schreef: 15 feb 2024, 15.48 Wat heeft dit met onze vereniging, voor de liefde voor oude fietsen, te maken?
De interessante vraag of dit binnen 40 jaar geliefde oude fietsen zullen zijn...
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 86
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door austral man »

Die gaan de 40 jaar niet halen.Wat is er compromisloos aan?Kekke dingen voor in de loft van de barista,verder twee keer niets.

Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door Maarten Waarlé »

Duidelijk verschillende smaken/meningen.
Tegenwoordig worden er best weer fraaie fietsen gebouwd .
Ik vind die van Jasper er best goed uit zien. stoer voor zo`n mannetje van 5 en een half !

Mensen hebben er weer geld voor over. Dat is de stimulans om te bouwen.
In de jaren 60-70 was dat een stuk minder en gingen de nodige fabrieken over de kop.
De fietsen waren toen ook gemiddeld van het model ''doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'' in bruin of groen.
Ik denk dat sinds de rage van de moutainbike er weer kleur is gekomen in de handel en in het ontwerpen van rijwielen.

En of mensen later hun vroegere bezit graag weer terug zien, dat zal best wel.
Die gevoelens van nostalgie zijn van alle tijden staan denk ik los van de kwaliteit van iets.
Denk maar aan die rottende autotjes uit de 60-70er jaren. Harstikke leuk om ze tegen te komen of zelf mee rond te rijden maar
kwalitatief echt rommel. Mijn vaders Simca 1100 was in 13 jaar helemaal weggerot ondanks zijn liefde voor techniek.
Groeten,
Maarten
Woldman
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door Woldman »

Toch is er ook nu gewoon kwaliteit te koop.
Bijvoorbeeld mijn dagelijkse fiets in Amsterdam. In 2010 nieuw gekocht. Wekelijks 40 km woonwerk, daarnaast privé met volle boodschappentassen etc. Dus nu meer dan 25.000 km. En ongegeneerd stoep op en af, nou ja zoals een amsterdamse fietser zich gedraagt (of misdraagt).
1 keer een nieuwe achterband (Swalbe marathon plus) en verder nooit naar om gekeken (zou ik nu wel eens moeten doen bedenk ik me nu maar hij rijdt nog als nieuw, verlichting werkt zonder ook maar een keert een hick-up, kortom nooit zorgen).
Merk Workcycles: Azor frame, Amerikaanse down-hill dubbelwandige velgen en dikke spaken, zware PTT bagagedrager.
Die gaat mij wel overleven en wordt misschien wel 40+.
Kostte toen alles bij elkaar €954,00 maar nooit spijt van gehad.
Staat wel altijd binnen, dat scheelt de wereld, zeker in het centrum van Amsterdam.

groet,
Jan
IMG_1718.jpeg
IMG_1189.jpeg
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door JasperA »

Achter de gestelde vraag zit, bevestigd door de reacties, ook wel een beetje dat liefhebbers van oude rijwielen de overtuiging hebben dat het nieuwe zich bij lange na niet kan meten met het geliefde oude.

Mogelijk triggert de vraag toch ook een blik op het huidige aanbod aan rijwielen die ‘compromisloos’ worden vervaardigd, waarmee volgens mij bedoeld wordt dat ze niet de lijn hebben gevolgd van de fietsen van na 1915 waar er steeds gekeken is hoe te versimpelen om sneller en goedkoper te produceren op een grotere schaal om aan de vraag te kunnen voldoen.

Ik weet eerlijk gezegd niet of dat nog bestaat maar wil er ook niet mijn ogen voor sluiten. Dus wie kent deze pareltjes uit het huidige rijwielaanbod?

Ik heb een tijdje een Instagram account gevolgd waar men op een soort van competitie basis prachtige stalen rossen/racefietsen bouwde. Helaas (of eigenlijk gelukkig) heb ik geen Instagram meer dus ik kan het zo niet terug vinden.

De parels zullen te vinden zijn in kleine ‘oplages’ zoals voor 1910 ook nog het geval was.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Woldman
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door Woldman »

Eens met Jasper.
Heel leuk die oude fietsen waar we ons met ziel en zaligheid voor inzetten. Ook ik, uren steek ik in mijn oude fietsjes maar naar mijn huidige werkpaardjes kijk ik minder om. Al die mooie Fongersen die hier voorbij komen en die ook nog eens na een jaar of 20 voor renovatie werden aangeboden laten toch zien dat sommige mensen toen kozen voor duurzame kwaliteit. Dat kostte toen ongetwijfeld wat. Als wij dat nu ook doen en vooral kwaliteit kopen dan hebben onze nazaten over 40-50 jaar ook een leuke hobby door onze fietsen op te knappen. Het gaat ook om de fietstraditie (zowel de vroegere als de huidige) die levend gehouden moet worden.
En dan vind ik het argument of het wel 40 jaar oud is eigenlijk ondergeschikt aan de kwaliteit van de fiets.

Vriendelijke groet,
Jan
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door m-gineering »

JasperA schreef: 15 feb 2024, 13.16 MaartenW refereerde in een eerdere forumpost naar ‘fraaie compromisloze rijwielen’ naar Engels model van voor 1910.

Zucht. Iedere constructie is een compromis. Tussen kostprijs, maakbaarheid, functionaliteit, vormgeving, levensduur etc. En daar maak je keuzes in. Compromisloos is gratis bier.
/Marten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door JasperA »

Goed, ‘compromisloos’ is dan misschien niet het juiste woord.

Maar als we dat woord even parkeren zijn er dan toch hedendaagse ‘parels*’ aan te wijzen?

De Workcycle fiets vind ik eigenlijk een heel mooi voorbeeld. Ik kende deze fietsen nog niet.

(* = Hedendaagse rijwielen die volgens de lezers van dit forum mogelijk tot verzamelitem zullen verworden waarbij ‘nostalgie/jeugdsentiment’ buiten beschouwing is gelaten en er dus andere bijzondere kenmerken een rol spelen.)

Een ander model dat bij me op kwam is de Azor fiets met het ‘eiffeltoren’ frame. Mijn ‘verzameldrift’ slaat hier wel op aan zeg maar:
3F5E43A0-2D14-4316-B76C-2AD481E51A41.jpeg
Ik vind het overigens inderdaad interessant om deze vraag aan mezelf te stellen als onderdeel van de ‘oude fiets’ hobby. Maar ik herken ook wel de aversie tegen het ‘moderne’ (zoals bij aan mij aangeboden Fongers fietsen uit 2e helft van de jaren 60 of nog erger een elektrische…) hoewel ‘modern’ natuurlijk ook maar relatief is, het onderwerp fietsen is in de wereld geschiedenis nog maar ‘jong’.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie