Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 86
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door austral man »

Kijk,die vind ik wel weer heel leuk.Ik heb trouwens niks tegen moderne fietsen,mijn fiets voor dagelijks gebruik en vakanties,
is een Koga (Batavus Capsonus).Met Rohloff naaf ,riemaandrijving en hydraulische remmen.
Een perfekt rijwiel,maar 40 jaar gaat hij niet halen.

Hans
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door de rode »

Misschien wat bot maar ;liever lees ik iets over oude Fongers fietsen eigenlijk; dat past beter bij onze Vereniging De Oude Fiets i.p.v deze onzin :oops:
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door Enfield »

austral man schreef: 16 feb 2024, 09.36 Kijk,die vind ik wel weer heel leuk.Ik heb trouwens niks tegen moderne fietsen,mijn fiets voor dagelijks gebruik en vakanties,
is een Koga (Batavus Capsonus).Met Rohloff naaf ,riemaandrijving en hydraulische remmen.
Een perfekt rijwiel,maar 40 jaar gaat hij niet halen.

Hans
Die Rohloff wordt zeker een collector´s item.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door JasperA »

de rode schreef: 16 feb 2024, 15.10 Misschien wat bot maar ;liever lees ik iets over oude Fongers fietsen eigenlijk; dat past beter bij onze Vereniging De Oude Fiets i.p.v deze onzin :oops:
Ik eigenlijk ook hoor. Maar de vraag over wat de -oude Fongers fietsen van nu- zijn hield me bezig. Misschien dat de vraag simpelweg niet te beantwoorden is vanwege een compleet andere tijdsgeest/wereld.

Ik houd me echter nog steeds aanbevolen voor voorbeelden van hedendaagse rijwielen met een ‘onverminderde keuze voor kwaliteit’. Dat is wat mij tenminste aantrekt in de oude Fongers fietsen dus waarom niet ook in nieuwe fietsen? Veel huidige leden hebben al meer dan 40 jaar naar fietsen kunnen kijken dus de oude fietsen van nu waren voor hen ook eens nieuwe fietsen. Welke fietsen zijn bijvoorbeeld interessant uit het jaar 1984?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door JasperA »

Ik weet het al: De Dahon California vouwfiets uit 1984. In Indonesië al een ‘hype’ geweest de afgelopen jaren.
Bijlagen
0678A5D4-5E4D-4188-998A-83077B8EC73E.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Mijn moderne fiets is een Pedersen of Danmark geheel vernikkeld en helemaal dus alle stangen te demonteren,,veel mensen denken dat het een heel oude fiets is,

Groetjes Hans
Bijlagen
1C20F52A-6557-40EC-AF0A-BA04F74D0D38.jpeg
E7C2EA81-102C-4EF9-AB5F-D302242DEAE7.jpeg
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik vind die carbon racefietsen wel iets hebben. Heb er geen verstand van maar iets met nieuwe materialen en andere bouwmethode en bijgevolg ook resulterend in andere vormen vind ik wel gaaf.
Ik vond laatst bij de kringloopwinkel een carbon voorwiel met hoge holle velg en een paar spaken van ander materiaal dan staal.
Echt heel licht en heel goed lopend. Ik vond het wel verrassend en stelde me er een hele fraaie compromisloze (in overdrachtelijke zin! ) fiets bij voor.
Ik heb m laten staan maar vond het achteraf wel jammer. Gewoon om nog eens op te tillen en rond te draaien en je te verwonderen.
Zo anders en zo goed te beargumenteren dat het beter is dan vroeger.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door wimjansen »

JasperA schreef: 16 feb 2024, 17.37 [.......] Veel huidige leden hebben al meer dan 40 jaar naar fietsen kunnen kijken dus de oude fietsen van nu waren voor hen ook eens nieuwe fietsen. Welke fietsen zijn bijvoorbeeld interessant uit het jaar 1984?
ik weet er nog wel één, niet echt succesvol, zeker niet "compromisloos" maar toch wel leuk!
Bijlagen
Roulandt TD-6.jpg
DCR gaat nooit verloren....
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door fietshobbyist »

Woldman schreef: 15 feb 2024, 20.11 Azor
Azor Heavy Duty Kruisframe Heren 61 zwart S.jpg
Bij deze mijn zwarte beest, zoals ik hem noem. Bouwjaar 2010 - dat kon de fietsemaker zien aan het nummertje op de slotsleutel. In 2019 gekocht op een kinderrommelmarkt, voor ... 20 euro!
Met ook die dubbelwandige velg, maar omdat een vorige eigenaar die om zeep had geholpen, of een ander, was ie al eens bij de fietsemaker geweest. Die had hem ook al eens voor de tweede keer verkocht voor 75 euro ... Dus allemaal binnen 9 jaar.
Ik zag die fiets, mijn ogen werden twee keer zo groot en ik dacht:
'Been gestrekt, rrrecht vooruit én tackelen! Wa'k der met doe, wee'k nog nie, maar den giet met!!'
Dat heb ik geweten, maaar, na twee jaar was het eindelijk een redelijk goed rijdende fiets.

Er zat een 37-622 achterband op en dat kwam omdat een originele 47-622 niet genoeg speelruimte in het spatbord had om de ketting op spanning te brengen. Ik zaagde het achterspatbord doormidden, maakte dat 1,5 cm korter omdat dat mooier lijkt en maakte de achterspatbordsteun iets langer. Daarna lukte het wel met die 47-622.
De Shi*mano naaf verving ik door een Sachs Pentasport 2-zügig. De naafdynamo verving ik door een Sachs trommelremnaaf. Waarmee ik overigens de ervaring heb, dat zo een trommel nooit last heeft van dat je de remhevel tegen het stuur kunt trekken en dan nog geen goede remkracht hebt, waar ik een loeihekel aan heb.
Het stuur vond ik veel te lang, het kwam in de bochten tegen mijn benen. Met de haakse slijper maakte ik de uiteinden 5 centimeter korter!

Ook verving ik de kettingkastbeugel. De originele gaf een enorme poederbende bij de demontage - en dat voor een fiets van toen 9 jaar oud.

Voor de rest heb ik nog wel meer kleine dingen veranderd.
Laat me nog melden dat het originele voorwiel met naafdynamo 5 kilogram woog!
De hele fiets weegt 25 kilo. Ik gebruik hem eigenlijk meestal alleen in het dorp, niet als 'fiets-fiets'.

AZOR betekent havik, ze worden in Hoogeveen gefabriceerd, door de toko van Jan Rijkeboer.
Er staat trouwens Made in Holland op de balhoofdsticker, terwijl de fiets uut Drenthe komt ...
Ik heb ook een (IC) Phoenix balhoofdplaatje waar dat ook op staat. Hoe haalden ze het in hun hoofd! Grutte Pier zou zich omdraaien in zijn graf ...
De fietsemaker vertelde nog dat die dingen tweedehands worden verzameld door iemand, die ze verkoopt in Berlin, omdat Duitsers ze graag willen hebben.
Dus daar verdwijnen ze heen ...
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 17 feb 2024, 18.43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd

Bericht door tdebruin »

Azor
@fietshobbyist: interessante keuze om de sierbeugel vd kettingkast aan de onderkant te monteren. Was dat een esthetische overweging?

De kortere achterspatborden vind ik overigens zelf een van de irritante dingen van moderne fietsen. Ik heb weleens gehoord dat het gedaan wordt om de fiets 'sportiever' te laten uitzien, maar het irriteert mij vooral omdat als je in het verkeer en in de regen achter zo'n fiets fietst, je rijkelijk wordt bespetterd :cry: (en ik vind het ook nog eens lelijk, maar dat is een kwestie van smaak). Afijn, reden des te meer om zo'n 'sportieve' moderne fiets maar weer snel in te halen natuurlijk :).
Plaats reactie