Re: Fraaie compromisloze rijwielen van de moderne tijd
Geplaatst: 19 feb 2024, 15.09
Wat mij juist zo trekt in oude fietsen, is dat er een duidelijke progressie was van ontwikkelingen, waarbij niet adequate concepten verdwenen, en de beste concepten steeds verder geperfectioneerd werden tot er niets meer aan te verbeteren was. Vele tientallen jaren gebruiks ervaring zijn erin verwerkt, getest tot in den treure. Dat resulteerde in het ideale rijwiel. Nu zie ik alsnog wel wat verbeterpunten aan de oude transportfietsen waar ik op rijdt (gesloten kettingkast bijvoorbeeld), maar in de regel zijn het geweldig robuuste machines waar je volledig op kunt vertrouwen.
Fietsen van tegenwoordig worden niet meer op die manier ontwikkeld. Alles moet er steeds weer nieuw en anders uitzien. Dat levert een wildgroei aan frames op, die allemaal afwijken van het ideaal, en allemaal potentieele problemen kunnen bevatten die de fabrikant niet had voorzien. Daarnaast is planned obsolescence ook zeker een ding in moderne fietsen. Ze moeten niet te lang meegaan, dan verkoop je niet genoeg. En dat zie je zeker terug in de afmontering van veel moderne fietsen. Als je al kijkt naar hoe klein de trapassen vaak zijn, hoe klein de voor en achtertandwielen, met kettingwielen die uit plaatstaal zijn gestanst (lekker goedkoop, maar slijt veel sneller dan eentje met randen om de ketting te ondersteunen). Voor veel gebruikers zal dat niet zo'n issue zijn. Maar als je een beetje potiger dan gemiddeld bent, dan vind je heel snel de zwakke plekken in een fiets. Naast dat ik zoveel reparaties achter elkaar heb gehad, ben ik een paar keer dusdanig geschrokken doordat iets aan een fiets bezweek dat tot levensgevaarlijke situaties leidde, dat ik klaar ben met het geexpirementeer van moderne fietsen. Ik ga mijn leven niet meer wagen aan een fiets die zich niet heeft bewezen veilig en robuust te zijn voor de toepassingen waar ik hem voor gebruik.
Fietsen van tegenwoordig worden niet meer op die manier ontwikkeld. Alles moet er steeds weer nieuw en anders uitzien. Dat levert een wildgroei aan frames op, die allemaal afwijken van het ideaal, en allemaal potentieele problemen kunnen bevatten die de fabrikant niet had voorzien. Daarnaast is planned obsolescence ook zeker een ding in moderne fietsen. Ze moeten niet te lang meegaan, dan verkoop je niet genoeg. En dat zie je zeker terug in de afmontering van veel moderne fietsen. Als je al kijkt naar hoe klein de trapassen vaak zijn, hoe klein de voor en achtertandwielen, met kettingwielen die uit plaatstaal zijn gestanst (lekker goedkoop, maar slijt veel sneller dan eentje met randen om de ketting te ondersteunen). Voor veel gebruikers zal dat niet zo'n issue zijn. Maar als je een beetje potiger dan gemiddeld bent, dan vind je heel snel de zwakke plekken in een fiets. Naast dat ik zoveel reparaties achter elkaar heb gehad, ben ik een paar keer dusdanig geschrokken doordat iets aan een fiets bezweek dat tot levensgevaarlijke situaties leidde, dat ik klaar ben met het geexpirementeer van moderne fietsen. Ik ga mijn leven niet meer wagen aan een fiets die zich niet heeft bewezen veilig en robuust te zijn voor de toepassingen waar ik hem voor gebruik.