Gazelle Sport Luxe 1955

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Roy929
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2023, 20.26

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door Roy929 »

jrietveld schreef: 25 feb 2024, 17.52 Mooie fiets. Gazelles met een framenummer dat begint met 1.1 zijn in Indonesie zeer gezocht (en veel waard).

groet,Jos
Hallo Jos, Leuk feitje! Ik heb weleens wat gelezen over oude fietsen in Indonesië, leuk dat ze daar onze fietsen kunnen waarderen.
Fongers1952 schreef: 25 feb 2024, 18.56
jrietveld schreef: 25 feb 2024, 17.52 Mooie fiets. Gazelles met een framenummer dat begint met 1.1 zijn in Indonesie zeer gezocht (en veel waard).

groet,Jos
Ik heb kort geleden iemand uit Indonesië gevraagd waarom. Zijn verklaring was tweeledig, 111 is een geluksgetal, een rijke Chinees die in Indonesië woonde zou zijn geld verstopt hebben in het frame van een Gazelle met een dergelijk framenummer.
Ik vroeg mij dan ook gelijk af wat de verklaring zou zijn, Een geluksgetal klinkt logisch.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door jrietveld »

Het gaat om het laatste verhaal: verstopt geld in de zadelbuis. Nog steeds kijken Indonesiers als er een Gazelle uit 1955 wordt gevonden of er papiergeld in de framebuis verstopt is. Dat maakt deze fietsen met beginnummer 11 (dua belas) extra gewild. Als je je fiets kwijt zou willen, is hij zo verkocht die kant op voor een mooie prijs.

groet, Jos
Roy929
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2023, 20.26

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door Roy929 »

jrietveld schreef: 25 feb 2024, 21.21 Het gaat om het laatste verhaal: verstopt geld in de zadelbuis. Nog steeds kijken Indonesiers als er een Gazelle uit 1955 wordt gevonden of er papiergeld in de framebuis verstopt is. Dat maakt deze fietsen met beginnummer 11 (dua belas) extra gewild. Als je je fiets kwijt zou willen, is hij zo verkocht die kant op voor een mooie prijs.

groet, Jos
Interessant verhaal, ik was niet van plan hem te verkopen, maar goed om te weten
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door Beau-Velo »

Dat doe je goed in tien dagen. Fiets ziet er fantastisch uit. Veel fietsplezier ermee.
oudroest
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2023, 10.36

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door oudroest »

Hoi,

ik heb ook een Gazelle , frame nummer 1812211, weet niet hoe oud maar met een plastic Gazelle figuurtje voor op het spatbord. Niet zo'n oude metalen.
verder heeft ie een buisversteller in het handvat, for de 3V SA naaf. Heeft iemand daar documentatie over? Heb het niet kunnen vinden bij de Sturmey Archer files. Ik heb de versteller wel gangbaar kunnen krijgen, maar demonteren lukt niet. Ik ben bang dat ik er dan het handvat af moet snijden, lijkt me geen gangbaar exemplaar. De versteller beweegt wel maar functioneert niet meer, ik denk slijtage.
En de doeken kettingkast heeft een nieuw ook nodig.
Info is welkom,

Groet
Roy929
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2023, 20.26

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door Roy929 »

Beau-Velo schreef: 25 feb 2024, 23.03 Dat doe je goed in tien dagen. Fiets ziet er fantastisch uit. Veel fietsplezier ermee.
Bedankt! Ik had veel dagen vrij en het weer was slecht, anders had het veel langer geduurd. Ik heb er zeker meer dan 50 uur in gestoken.
oudroest schreef: 26 feb 2024, 11.05 Hoi,

ik heb ook een Gazelle , frame nummer 1812211, weet niet hoe oud maar met een plastic Gazelle figuurtje voor op het spatbord. Niet zo'n oude metalen.
verder heeft ie een buisversteller in het handvat, for de 3V SA naaf. Heeft iemand daar documentatie over? Heb het niet kunnen vinden bij de Sturmey Archer files. Ik heb de versteller wel gangbaar kunnen krijgen, maar demonteren lukt niet. Ik ben bang dat ik er dan het handvat af moet snijden, lijkt me geen gangbaar exemplaar. De versteller beweegt wel maar functioneert niet meer, ik denk slijtage.
En de doeken kettingkast heeft een nieuw ook nodig.
Info is welkom,

Groet
De bouwjaren van de frames zijn op te zoeken in dit tabel (https://www.gazelle.nl/media/gene-cms/f ... v2.0_3.pdf). Het bouwjaar zou dus ongeveer 1963/1964 zijn.

Weet je zeker dat het een SA naaf is? Gazelle leverde in die tijd ook zijn eigen 3 versnellingsnaven, met de versteller in het handvat. Dit is bij die fietsen heel mooi weggewerkt en het lijkt net of zo'n fiets geen versnellingen heeft. Deze verstellers staan bekend dat ze niet betrouwbaar zijn.

Er bestaan ook andere handvatverstellers vaak met een kabel langs het stuur, deze zien er wat lomper uit. Geen idee of gazelle deze ook standaard monteerde. Als het lukt een foto van de fiets en het handvat te plaatsen zou dat handig zijn. Er zijn vast mensen hier hier er veel meer verstand en ervaring mee hebben.
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door Durabo88 »

Erg mooi geworden en toch wel een stevig dragertje voor een sportfiets!
Sportief fietsend!
oudroest
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2023, 10.36

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door oudroest »

hier de foto's.
Het is inderdaad een Gazelle naaf.
reparatie van de buisschakelaar lijkt me moeilijk. een gewone SA schakelaar zal het ook wel doen denk ik
Gijs
Bijlagen
gazellenaaf.jpg
gazellenaaf.jpg
oudroest
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2023, 10.36

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door oudroest »

sorry, verkeerde foto
Bijlagen
IMG_20240227_110414_870.jpg
Roy929
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2023, 20.26

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door Roy929 »

oudroest schreef: 27 feb 2024, 11.43 hier de foto's.
Het is inderdaad een Gazelle naaf.
reparatie van de buisschakelaar lijkt me moeilijk. een gewone SA schakelaar zal het ook wel doen denk ik
Gijs
Zo'n Gazelle naaf is een stuk zeldzamer dan een Sturmey Archer naaf. Ik heb er zelf nooit een gehad, dus ik heb er geen ervaring met het repareren. Je kan een nieuw onderwerp op dit forum plaatsen zodat het meer aandacht krijgt.

Een aparte SA versteller is een goede oplossing, dat heb ik vaker op die manier gezien. Verder een mooie fiets, is het ook een Sport Luxe? Een zwarte kettingkast is nog wel te vinden via het forum, marktplaats of op een beurs.

Nog een leuk artikel van gazelle over deze versteller uit 1966 op pagina 12-13 (https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=10477180) Zelfs toen gingen ze al stuk.
Plaats reactie