Gazelle Sport Luxe 1955
Gazelle Sport Luxe 1955
Vorige week een Gazelle Sport Luxe uit 1955 kunnen kopen. Het framenummer is 1110012. Het valt mij op dat er dit model nog regelmatig voorbij komt op marktplaats. Het is tot nu toe mijn oudste fiets, het is interessant om de verschillen te zien met gazelles van 10 of 20 jaar jonger.
Hij is niet perfect, maar lijkt redelijk origineel. Ik denk dat er nog wel wat moois van te maken is. Als eerste komen er witte banden op en moeten een paar spaken vervangen worden, voor de rest is het voornamelijk poetsen.
Hij is niet perfect, maar lijkt redelijk origineel. Ik denk dat er nog wel wat moois van te maken is. Als eerste komen er witte banden op en moeten een paar spaken vervangen worden, voor de rest is het voornamelijk poetsen.
Re: Gazelle Sport Luxe 1955
heerlijke fietsen zijn het, en bijna onverslijtbaar. Leuk dat het Gazelle dingetje voorop nog mooi is.
Succes met het opknappen!
Succes met het opknappen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Gazelle Sport Luxe 1955
Heerlijke fietsen, ik heb ook een Sport Luxe. Waar je op moet letten is de staat van het chroom, dat is bij Gazelle wel een dingetje.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Gazelle Sport Luxe 1955
Bedankt! ik upload nog wel een foto's als die af is.
Zelf vindt het de mooiste fietsen van gazelle, ik heb er ook nog een met witte pijltjes en balhoofd. Het chroom is bij deze nog in redelijke staat, alleen de velgen zijn slecht.Fongers1952 schreef: ↑15 feb 2024, 18.59 Heerlijke fietsen, ik heb ook een Sport Luxe. Waar je op moet letten is de staat van het chroom, dat is bij Gazelle wel een dingetje.
Re: Gazelle Sport Luxe 1955
Ik vind het een mooie fiets, dat voorop stellende, maar bij mij komt wel de vraag op wat je nog een sportfiets kunt noemen. Vroeger was een fiets, die geen 28 x 1 1/2 (40-635) banden maar 28 x 1 5/8 x 1 3/8 (37-622) bandjes heeft, al snel sportief. Daarnaast zou ik bij deze fiets het lichte bagagedragertje sportief willen noemen. Even later in de jaren 80 zou je dit een gewone stadsfiets noemen.
Sportief fietsend!
Re: Gazelle Sport Luxe 1955
Inderdaad weinig sportiefs aan, maar zover ik weet was dat gewoon de benaming uit die tijd. Tegenwoordig zouden mensen het zelfs een "opafiets'' noemen.Durabo88 schreef: ↑16 feb 2024, 00.09 Ik vind het een mooie fiets, dat voorop stellende, maar bij mij komt wel de vraag op wat je nog een sportfiets kunt noemen. Vroeger was een fiets, die geen 28 x 1 1/2 (40-635) banden maar 28 x 1 5/8 x 1 3/8 (37-622) bandjes heeft, al snel sportief. Daarnaast zou ik bij deze fiets het lichte bagagedragertje sportief willen noemen. Even later in de jaren 80 zou je dit een gewone stadsfiets noemen.
Het was ook de indeling van de gazelle modellen destijds. De No. 1 en No. 8 als toerfiets. Sport A, Sport Speciaal, sport luxe en sport licht als sportfiets. Gazelle had toen een aparte sportrijwielen folder: https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=16228901
Naast de bandenmaat zouden ze ook lichtlopend en lichter van gewicht moeten zijn.
Re: Gazelle Sport Luxe 1955
De Gazelle is nu helemaal opgeknapt, het verbaasde mij dat er nog zo'n mooie fiets van te maken was. Ook ben ik onder de indruk van de kwaliteit van deze fietsen. Alle schroefjes, moeren en bouten kwamen zonder geweld los, de lagers hadden amper slijtage en de lak was goed te polijsten. Dit allen ben ik bij jongere gazelles nog weinig tegen gekomen.
Eigenlijk is alles los geweest, schoongemaakt en gesmeerd, alleen de trapas en het balhoofd heb ik niet uit elkaar gehaald. In de voornaaf zat nog vet en de versnellingsnaaf was voorzien van olie, de fiets is waarschijnlijk goed onderhouden geweest. Toch was het goed dat ik de versnellingsnaaf heb gereviseerd omdat de sterclutch doormidden was gebroken.
De lak heb ik eerst behandeld met Commandant 4, daarna met polijstmiddel van meguiars. Waar mogelijk heb ik ook een laag wax aangebracht, de lak lijkt nu weer als nieuw. Commandant had ik voorheen nog nooit gebruikt, ik heb erg tevreden over dit middel, zelfs chroom is hier mee te poesten!
Tussendoor nog helemaal kaal Eindresultaat Voor Na Het chroom is nog erg netjes h. Christoffel plaatje Ik begin steeds meer een voorkeur te krijgen voor varkensneus Gazelles, morgen ga ik nog setje Gazelle Sport Luxe uit 1959 ophalen.
Eigenlijk is alles los geweest, schoongemaakt en gesmeerd, alleen de trapas en het balhoofd heb ik niet uit elkaar gehaald. In de voornaaf zat nog vet en de versnellingsnaaf was voorzien van olie, de fiets is waarschijnlijk goed onderhouden geweest. Toch was het goed dat ik de versnellingsnaaf heb gereviseerd omdat de sterclutch doormidden was gebroken.
De lak heb ik eerst behandeld met Commandant 4, daarna met polijstmiddel van meguiars. Waar mogelijk heb ik ook een laag wax aangebracht, de lak lijkt nu weer als nieuw. Commandant had ik voorheen nog nooit gebruikt, ik heb erg tevreden over dit middel, zelfs chroom is hier mee te poesten!
Tussendoor nog helemaal kaal Eindresultaat Voor Na Het chroom is nog erg netjes h. Christoffel plaatje Ik begin steeds meer een voorkeur te krijgen voor varkensneus Gazelles, morgen ga ik nog setje Gazelle Sport Luxe uit 1959 ophalen.
Re: Gazelle Sport Luxe 1955
Mooie fiets. Die Beige handvaten maken het plaatje compleet
Re: Gazelle Sport Luxe 1955
Mooie fiets. Gazelles met een framenummer dat begint met 1.1 zijn in Indonesie zeer gezocht (en veel waard).
groet,Jos
groet,Jos
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Gazelle Sport Luxe 1955
Ik heb kort geleden iemand uit Indonesië gevraagd waarom. Zijn verklaring was tweeledig, 111 is een geluksgetal, een rijke Chinees die in Indonesië woonde zou zijn geld verstopt hebben in het frame van een Gazelle met een dergelijk framenummer.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia