Gazelle Sport Luxe 1955

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door Fongers1952 »

Roy929 schreef: 27 feb 2024, 17.54
oudroest schreef: 27 feb 2024, 11.43 hier de foto's.
Het is inderdaad een Gazelle naaf.
reparatie van de buisschakelaar lijkt me moeilijk. een gewone SA schakelaar zal het ook wel doen denk ik
Gijs
Zo'n Gazelle naaf is een stuk zeldzamer dan een Sturmey Archer naaf. Ik heb er zelf nooit een gehad, dus ik heb er geen ervaring met het repareren. Je kan een nieuw onderwerp op dit forum plaatsen zodat het meer aandacht krijgt.

Een aparte SA versteller is een goede oplossing, dat heb ik vaker op die manier gezien. Verder een mooie fiets, is het ook een Sport Luxe? Een zwarte kettingkast is nog wel te vinden via het forum, marktplaats of op een beurs.

Nog een leuk artikel van gazelle over deze versteller uit 1966 op pagina 12-13 (https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=10477180) Zelfs toen gingen ze al stuk.
Naar ik begrijp kan je geen S/A versteller gebruiken bij een Gazelle naaf, dit omdat de zgn spreiding van de versnellingen anders ligt.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle Sport Luxe 1955

Bericht door Elibert van Dalen »

heel leuke fiets. sport luxe zijn er een stuk minder van, en was in die tijd ook de duurste serie van de sportfietsen. de Gazelle naaf maakt hem nog wat exclusiever. de handversnelling is wel te reviseren maar dient wel extra voorzichtig uit elkaar gehaald te worden. het handvat is behoorlijk kwetsbaar namelijk door de soort wig constructie aan de binnenzijde wat in de verstel conus vastdraait. een SA versteller gaat niet lukken aangezien de verzetten hiervan anders liggen. ga je dit wel doen. gaat geheid je naaf eraan! een optie is wel om een sa versteller aan te passen/uit te vijlen totdat het verzet klopt. dat wordt nog wel eens gedaan..
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Plaats reactie