krappe band op Locomotief super de luxe

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , leuk ding die schaarlift. En gered van het oudijzer!
Fabrieken hebben vaak niet de mogelijkheden of wil om buiten gebruik geraakte gereedschappen te bewaren.
Zo ging er laatst een grote zandstraalkast uit. Zo`n ding met raampje verlichting en rubberhandschoenen. Helaas te groot voor bij mij thuis maar ik vond het wel jammer te zien dat het
oud ijzer werd.
Ik heb ook een freesbank die van Ligtvoet geweest is, Martijn. Die zat bij de inboedel bij overname van de Ligtvoet fabriek door ons bedrijf.
Probleem was dat het te duur werd om de machine te beveiligen volgens de huidige richtlijnen. Er uit dan maar...

Idioot hè die velglint die de kuil veroorzaakt. Ik vermoed toch dat de Rigida velg een tikkeltje groter is dan de gebruikelijke velgen. Ik ga dat een keer nameten met een staaldraad.

De Locomotief super de luxe uit 1939 is een beetje verder. Ik heb in de UK een mooi klein Terry zadeltje
P1010934.jpg
gevonden en er zit een belastingplaatje om het stuur.
P1010938.jpg
Ik had ook een Dunlop velg gekocht in Engeland via Ebay. Dit om de voorvelg te vervangen die erg roestig is. Maar ik ben genept met die velg omdat de zijkant doorgeremd en geroest is. Dat was op de foto`s niet te zien.
P1010935.jpg
P1010936.jpg
Ik twijfel nog om `m toch te monteren omdat de bovenkant erg netjes is.
Punt is dat je ze in Nederland niet snel tegen komt . Het is zo`n Endrick type velg met 32 gaten.

De trommelrem voor heeft ook loshangend chroom waar ik een beetje mee zit. Ik wil een keer een betere naaf vinden.
Er is dus nog wel een en ander te doen aan deze fiets.

Groeten,
Maarten
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Bandenplakker »

Maarten,

Zoek je een 32- of een 36-spaaks-naaf? Van de laatste heb ik nog een paar oude (90mm's natuurlijk) liggen van verschillend model.
Als je wilt, kan ik kijken of er jaartallen in staan.

Dirk
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Maarten Waarlé »

Dirk,
Leuk dat je wil kijken maar de naaf die ik zoek is een 32 spaaks en bovendien van het merk British Hub.
P1010942.jpg
Slechte foto maar je ziet wel hoe het chroom er aan toe is.
P1010941.jpg
Dat geldt ook voor de velg.
P1010943.jpg
De rest van de fiets is best netjes.
DSC00695.JPG
Ook de achternaaf kan er nog best mee door en is nog goed te poetsen.
DSC00663.JPG
Ik wil nog wel een kettingkast in de juiste kleur maken/vinden.
DSC00684 klein.jpg
Groeten,
Maarten
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Beau-Velo »

Maarten Waarlé schreef: 23 feb 2024, 18.42 Ja , leuk ding die schaarlift. En gered van het oudijzer!
Fabrieken hebben vaak niet de mogelijkheden of wil om buiten gebruik geraakte gereedschappen te bewaren.
Zo ging er laatst een grote zandstraalkast uit. Zo`n ding met raampje verlichting en rubberhandschoenen. Helaas te groot voor bij mij thuis maar ik vond het wel jammer te zien dat het
oud ijzer werd.
Ik heb ook een freesbank die van Ligtvoet geweest is, Martijn. Die zat bij de inboedel bij overname van de Ligtvoet fabriek door ons bedrijf.
Probleem was dat het te duur werd om de machine te beveiligen volgens de huidige richtlijnen. Er uit dan maar...

Idioot hè die velglint die de kuil veroorzaakt. Ik vermoed toch dat de Rigida velg een tikkeltje groter is dan de gebruikelijke velgen. Ik ga dat een keer nameten met een staaldraad.

De Locomotief super de luxe uit 1939 is een beetje verder. Ik heb in de UK een mooi klein Terry zadeltje
P1010934.jpg
gevonden en er zit een belastingplaatje om het stuur.
P1010938.jpg
Ik had ook een Dunlop velg gekocht in Engeland via Ebay. Dit om de voorvelg te vervangen die erg roestig is. Maar ik ben genept met die velg omdat de zijkant doorgeremd en geroest is. Dat was op de foto`s niet te zien.
P1010935.jpgP1010936.jpg
Ik twijfel nog om `m toch te monteren omdat de bovenkant erg netjes is.
Punt is dat je ze in Nederland niet snel tegen komt . Het is zo`n Endrick type velg met 32 gaten.

De trommelrem voor heeft ook loshangend chroom waar ik een beetje mee zit. Ik wil een keer een betere naaf vinden.
Er is dus nog wel een en ander te doen aan deze fiets.

Groeten,
Maarten
Die freesbank missen we nog regelmatig! Ondanks oud beestje en maar af en toe in gebruik hadden we er wel eentje. Sinds die overname niet meer. Maar die staat bij jou goed op plaats! Dat was in mijn niet eens zo’n bakbeest.
In Venlo hadden we een grotere waar destijds de gietvloer omheen gegoten is. En staat er waarschijnlijk nog steeds al zit daar tegenwoordig een tandtechisch labertorium 😁 en ja zo’n straalkast is super maar groot voor hobbymatig gebruik en dan ook flinke compressor voor nodig.
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Beau-Velo »

Heel mooi ding en volgens mij ook redelijk zeldzaam. Met nog niet de aangesoldeerde achterdrager.
Je zou de velg kunnen monteren tot je een betere tegenkomt of rustig afwachten tot je er wel een vind.
In het VK hadden ze toch ook al vroeg 26” Raleigh’s ?
Ik zie je er ook nog niet op fietsen met je lange benen Maarten.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja klopt Martijn,
Het is een fors formaat tafel -kolom boormachine met een kast eronder waar koelvloeistof in zit.
Ik herinner me dat de jongens van de werkplaats bij jullie er ook niet zo blij mee waren.
Ik kan me dat ook goed voorstellen. Dat zijn van die bewegingen (zo`n overname) die boven onze hoofden worden ingezet en waar je je maar naar te schikken hebt.
Moet zeggen dat ik de LMD van Ligtvoet ( als Meyra werknemer) altijd een prachtige rolstoel heb gevonden. Modern Nederlands design.
Jammer dat die tijd voorbij is.

Ja de Locomotief uit 39 is echt een leuke fiets . Inderdaad veeeel te klein voor mij.
Ik wacht nog maar even met het voorwiel maar de velg is best nog wel te gebruiken .
Zeker omdat er met trommels geremd wordt. Deze velg kwam van een late Sunbeam. Ik geloof dat ze ook zijn toegepast op die BSA para fietsen.
Er moet idd nog wel aan te komen zijn.

Groeten,
Maarten
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Beau-Velo »

Wist je dat die Locomotief kruisframes nog lang gemaakt zijn bij van Raam. Die van de driewielfietsen van tegenwoordig.
Voor de Duitse firma Utopia velo is deze nog steeds nieuw te bestellen in iets aangepaste vorm.
Ene Henk Kluwer heeft deze fiets mee ontwikkeld bij Locomotief (deze naam komt niet voor in het Locomotief boek)
Is na het gedoe bij Locomotief/Simplex bij van Raam gaan werken toen in Amsterdam en meeverhuist naar Aalten Later Varsseveld. En heeft nog tot in de 90 in de fabriek klusjes gedaan en daar de nieuwe Duitse Utopia Kranich mee ontwikkeld. De frames voor deze fietsen werden tot aan de sluiting van de oude fabriek ook bij van Raam gemaakt (informatie verkregen door mijn werk connectie met van Raam). Tegenwoordig worden ze in Duitsland gemaakt.

https://indd.adobe.com/view/41a27c64-f3 ... 255d1f8b64
https://www.utopia-velo.de/fahrrad/kranich

Heb er wel eens aan gedacht om daar een nieuwe dagelijks fiets voor mijn vrouw te bestellen.
Van Raam had helaas geen overgebleven frame meer liggen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, interessante info!
Ziet er goed uit ,die Duitse versie.

Maarten
Woldman
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Woldman »

Dag,

Azor (Hoogeveen) maakt dit frame onder de naam “kruis dames” en dat is in vele uitvoeringen en kleuren te bestellen. Van budget (€780) tot heavy duty met middenmoter (€2900).
Wel met 28 inch wielen.

Groet,
Jan
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Beau-Velo »

Maarten we zijn inmiddels afgedreven van de topic te krappe band. Maar nu dat opgelost is en we toch nog over een Locomotief super de Luxe hebben.
Ik heb afgelopen week contact gehad met Jan Woldman over zijn collectie locomotief fietsen.
Hij kwam met Herbert Kuner om de hoek om framenummers aan hem door te geven voor betere datering.
Nu ben ik daar vanmiddag mee bezig geweest. En heb al een aantal jaren een oud frame hangen wat in de menie staat.
Aan de trekbouten onder de bracketas zie ik dat het een oudje is. Maar het is alleen een frame met spatborden (ook het oude type) dus lastig te dateren. Maar een rondje framenummers bekijken leerde me dat deze een heel laag frame nummer heeft.
9853 terwijl de de andere (6stuks) en allemaal op 6 getallen staan. Dit maakt mij erg nieuwsgierig naar die 1939er van jou?
Het laatste nummer van het serienummer zou het bouwjaar verklaren. Zelf bepalen aan details of deze uit 40er of 50er jaren komt. Wat zou betekenen dat mijn frame uit 43 zou kunnen komen in 53 waren er geen trekbouten meer. Maar 43 was midden in de oorlog? Dit frame stond op de nominatie van ik heb genoeg kruisframes! Maar bewaar het nog even.

Groeten Martijn
Plaats reactie