krappe band op Locomotief super de luxe

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Maarten Waarlé »

Vandaag nog eens een poging gedaan om de band beter op de velg te krijgen.
Een onderhoudsbeurt voor Har`s fiets was toch al in de planning
Het idee om vet ter hoogte van de diepe ligging te smeren en dan de band hard op pompen is denk ik een goed idee maar in dit geval zit het er niet in helaas. Ik gooi `m er af . De achterband geeft geen enkel probleem dus het zou gewoon moeten kunnen.
Blijven leuke fietsen zie ik weer.
P1010911.jpg
P1010913.jpg
Groeten,
Maarten
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Bandenplakker »

Als een buitenband heel krap (b)lijkt te zijn, gebruik ik na de gebruikelijke methoden de volgende wijze:
Leg een touwtje van redelijke dikte tussen de hiel van de band en de binnenkant van de velg op de plaatsen waar de band al omgelegd is.
Daarmee creer je ruimte op de plaats waar die nog niet op zijn plaats zit.
In de 23 jaar dat ik dit doe, is dat altijd gelukt zonder kunstmatige middelen, zelfs met de beruchte 37-349 (16 x 1 3/8, Brompton oa).

Met dank aan de tip die ik ooit kreeg, dat zou best wel eens hier geweest kunnen zijn.

Dirk
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Pedersen Fiets ,het zijn houten velgen en als ik iets teveel bar geef knalt die eraf tijdens het rijden en is weer een binnen band kapot ,dus moet ik rijden op iets zachtere banden,al diverse banden geprobeerd,

Groetjes Hans
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door tdebruin »

Hoi,
Ik kende de truuc van Dirk met een touwtje nog niet, ik zal het zeker een keertje proberen!

Ikzelf heb op een gegeven moment een prijzige tang gekocht:
.
Screenshot 2024-02-19 at 12.18.14.png
.
Zo'n tang werkt verbazingswekkend goed, en mijn rule-of-thumb is dat als het zelfs met die tang niet lukt, het betekent dat de band echt gewoon te krap is ten opzichte van de velg.

Er is ook een speciale goedje van Schwalbe (die ongeveer hetzelfde effect heeft als eenvoudige afwasmiddel), die je smeert langs de rand vd velg, dat wil ook weleens helpen. Vroeger deed ik dat met witte vaseline, maar het Schwalbe goedje glijdt een stuk beter.
lonneke
Berichten: 48
Lid geworden op: 1 nov 2012, 22.06

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door lonneke »

ik heb er ook wel eens een extra velglint om gelegd dan wordt hij automatisch wat beter verdeeld en heb je dit niet zo gauw
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Maarten Waarlé »

Wow! dat is een goed ,slim idee met dat touwtje!
Ga ik zeker proberen. Het idee is begrijp ik dat de band van het hoogste deel van de velg-band bedding wordt weggehouden zodat het duikende stuk wat meer de kans krijgt.
slim!
De tang lijkt me ook zeker kans te maken. Ik heb het wel geprobeerd met een los bankschroefje maar dat schoof er toch af ,van de band ,zonder resultaat.
De extra velglint zie ik nog niet precies voor me of het zou inderdaad de band wat meer rondom op hoogte moeten brengen.
Typisch is overigens dat de andere kant van de band wel past op de velg.


Maarten
Woldman
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Woldman »

Als kind heb ik van mijn vader geleerd om te beginnen met de eerste rand van de buitenband om de velg te leggen. Dat gaat altijd relatief makkelijk want die rand kan het diepe deel van het velgprofiel opzoeken. Dan het ventiel van de binnenband door de velg. Een klein beetje oppompen om te voorkomen dat de binnenband klem raakt tussen velg en buitenband. En vervolgens de tweede rand van de buitenband om de velg trekken. Dat is vaak zwaar werk. Lukt dat niet, een beetje lucht er uit laten, de tweede rand rondom wat naar het diepe deel van de velg masseren en opnieuw proberen.
Probleem is dan dat die tweede rand steeds weer naar de rand van de velg schiet.

De tip van het stukje touw om dat te voorkomen kende ik niet. Maar lijkt me brillant. Ga ik zeker toepassen.

Groet,
Jan
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Beau-Velo »

Hoe oud is die band die erop ligt Maarten?
Een oude band die er al regelmatig af is geweest wordt er niet beter op.

In mijn carrière al heel wat banden vervangen. Goed voorwerk is het halve werk ben ik door de jaren achter gekomen.
Dus slap goed verdeeld op de velg. En met de Compressor snel op druk zetten al dan niet met vet is mijn methode.

Nagemaakte Solex banden die net de maat niet hebben (maar beter als geen) moeten soms wel eens 5/6 keer leeg en vol om ze goed verdeeld over de velg krijgen. Pas op als je met vet werkt dat hij er niet net zo hard weer af vliegt.
Goedkope Chinese rolstoel banden op een pak van 50 of 100 stuks op een pakket 15 a 20cm dik zijn samengepakt met touwtjes tot wokkels verdraaid. Die werden met 8 tot 10 bar op weliswaar moderne alu velgen in model gepompt. Dit moet je niet op een klassieke velg proberen!

Door de hoeveelheid banden die ik vervangen heb tijdens mijn werk gebruik ik voor mijn klassieke fietsen (die ook allemaal gebruikt moeten kunnen worden) graag goede kwaliteit banden.
De grote fabrikanten die ook geld hebben voor ontwikkeling en verbetering van de samenstelling.
Deze passen over het algemeen goed drogen niet direct uit en rollen ook soepel.
Deze banden hebben dan misschien wel een modern profiel of reclame. Maar geen ellende.
Maar splinternieuwe Schwalbe op een ondiepe houten velg was ook een ramp. Volgens mij wel 12 keer vol en leeg om ze er goed op te krijgen. En nooit te hard oppompen zoals Hans dat ook schreef.
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door Bandenplakker »

Aanvullend: de genoemde bandentang is meer bedoeld om een buitenband 'recht te zetten' als de ene hiel te diep zit en de andere te hoog (slinger in het loopvlak), niet om een band erom te leggen.

Voor de volledigheid nog even mijn volgorde en beroepsgeheimen (niet verder vertellen, hoor) die ik hierboven 'de gebruikelijke methoden' noem, op volgorde van ernst:
1 zoeken naar de eventueel aanbevolen draairichting
2 eerste hiel omleggen (mijn dwangneurose: met het eventuele etiket of de ETRTO-aanduiding ter hoogte van het ventielgat; niet verplicht ;) )
3 ventiel van binnenband plaatsen
4 binnenband licht oppompen (vooral om te zorgen dat die zonder plooien in de buitenband komt)
5 binnenband in buitenband leggen
6 binnenband over de velgrand zetten
7 tweede hiel omleggen, te beginnen een kwartslag naast het ventielgat en naar het ventielgat toewerken
8 ventiel omhoog duwen om de hielen daar te laten indalen (voorkOmen hobbel aldaar + ruimte elders creeren)
9 binnenband leeg laten lopen
10 'masseren' van de buitenband vanaf waar de hiel er al op ligt naar waar dat nog niet zo is
11 op de lastige plek het loopvlak van de buitenband voorbij de andere velgrand trekken (handschoenen)
12 (indien bij de hand) hiel en/of velgrand invetten
13 het touwtje

Ik neem aan jullie hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Dirk
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: krappe band op Locomotief super de luxe

Bericht door marco verbaant »

Ik kan me grotendeels wel vinden in het lijstje met 13 aanbevelingen van "bandenplakker" hiervoor. Bij stap 11 wil ik in voorkomende gevallen nog wel eens een "bandenknecht" gebruiken. Stap 13 ontgaat me een beetje, gaarne toelichting...
Plaats reactie