Shimano STX

Arnevaders
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2024, 19.18

Shimano STX

Bericht door Arnevaders »

Beste,

Het schakelen ging niet meer zo best, dit wilde ik gaan verhelpen. Ik ben er achter gekomen dat er een set van Shimano STX 7 speed op zit. Het bevat de series MC32.
Nu ben ik op zoek naar Shimano onderdelen van deze serie. Voornamelijk het versnelling/remsysteem ( ST-MC32, ST-MC30 en 35 mag ook.

Hebben jullie nog iets liggen?
Ohjah, ik denk dat ik ze nieuw moet aanschaffen, maar ik ben ook op zoek naar de remblokjes ( Shimano 65/T).

Bedankt alvast.
Groet,
Arne
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Shimano STX

Bericht door Durabo88 »

Het heeft niet veel met oude fietsen te maken, maar zoek eens op www.defietsenmaker.nl .
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Shimano STX

Bericht door non-fixie »

Welkom, Arne!

Shimano-onderdelen zijn vaak heel behoorlijk uitwisselbaar, dus wellicht hoeven vervangende onderdelen niet per se uit die serie te zijn. Dat geldt zeker voor de remblokjes.

Bij schakelproblemen is er meestal iets anders aan de hand. Vuil en kabelafstelling zijn de voor-de-hand-liggende boosdoeners. Tenzij er iets duidelijk zichtbaar kapot is, zou ik eerst de boel eens uit elkaar halen, schoonmaken, invetten en opnieuw monteren.
Arnevaders
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2024, 19.18

Re: Shimano STX

Bericht door Arnevaders »

non-fixie schreef: 21 feb 2024, 19.52 Welkom, Arne!

Shimano-onderdelen zijn vaak heel behoorlijk uitwisselbaar, dus wellicht hoeven vervangende onderdelen niet per se uit die serie te zijn. Dat geldt zeker voor de remblokjes.

Bij schakelproblemen is er meestal iets anders aan de hand. Vuil en kabelafstelling zijn de voor-de-hand-liggende boosdoeners. Tenzij er iets duidelijk zichtbaar kapot is, zou ik eerst de boel eens uit elkaar halen, schoonmaken, invetten en opnieuw monteren.
Ha,

Ja, alleen zal ik me daar nog eens in moeten verdiepen. Voor nu is mijn doel om de fiets naar de meest originele staat te krijgen, al zal dat niet helemaal lukken.

Met schoonmaken ben ik grondig begonnen. Zojuist wilde ik mijn derailleur er terug op zetten toen ik zag dat mijn padje een beetje scheef stond. Dat zal wellicht de grote boosdoener zijn geweest.

Groet,
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Shimano STX

Bericht door m-gineering »

Durabo88 schreef: 21 feb 2024, 19.24 Het heeft niet veel met oude fietsen te maken
STX 7sp is ook al weer 30 jaar oud, dus als je nog niet pensioen gerechtigd bent heeft het beslist meer met oude dan met nieuw fietsen te maken ;)

Koolstop heeft de dikke en lange Shimano inserts voor remmen uit die periode in het vintage programma.
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Shimano STX

Bericht door non-fixie »

Arnevaders schreef: 21 feb 2024, 19.58
Met schoonmaken ben ik grondig begonnen. Zojuist wilde ik mijn derailleur er terug op zetten toen ik zag dat mijn padje een beetje scheef stond. Dat zal wellicht de grote boosdoener zijn geweest.
Ook dat is zeker een mogelijke oorzaak. Shimano-onderdelen gaan namelijk niet zo gauw kapot, zeker de wat oudere niet.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Shimano STX

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 21 feb 2024, 22.28
Arnevaders schreef: 21 feb 2024, 19.58
Met schoonmaken ben ik grondig begonnen. Zojuist wilde ik mijn derailleur er terug op zetten toen ik zag dat mijn padje een beetje scheef stond. Dat zal wellicht de grote boosdoener zijn geweest.
Ook dat is zeker een mogelijke oorzaak. Shimano-onderdelen gaan namelijk niet zo gauw kapot, zeker de wat oudere niet.
Als alle klikken nog in de shifters zitten, en de kooi van de voorderailleur nog op het origineel lijkt heb je een goede kans. Wel zijn de tandwielen op het crankstel een aandachtspunt, die kun je niet vervangen, alleen losschroeven zodat de 3 geklonken tandwielen bij het oudijzer en de cranks bij het aluminium kunnen. ;)
/Marten
Arnevaders
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2024, 19.18

Re: Shimano STX

Bericht door Arnevaders »

Durabo88 schreef: 21 feb 2024, 19.24 Het heeft niet veel met oude fietsen te maken, maar zoek eens op www.defietsenmaker.nl .
Bedankt voor de tip 👍🏼
Arnevaders
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2024, 19.18

Re: Shimano STX

Bericht door Arnevaders »

m-gineering schreef: 21 feb 2024, 20.02
Durabo88 schreef: 21 feb 2024, 19.24 Het heeft niet veel met oude fietsen te maken
STX 7sp is ook al weer 30 jaar oud, dus als je nog niet pensioen gerechtigd bent heeft het beslist meer met oude dan met nieuw fietsen te maken ;)

Koolstop heeft de dikke en lange Shimano inserts voor remmen uit die periode in het vintage programma.
Bedankt 👍🏼
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Shimano STX

Bericht door Elibert van Dalen »

Durabo88 schreef: 21 feb 2024, 19.24 Het heeft niet veel met oude fietsen te maken, maar zoek eens op www.defietsenmaker.nl .
inderdaad kijk eens even bij Mario Verhoeven. als het niet op zijn site staat. gewoon even een mailtje sturen hij heeft het vaak wel liggen.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Plaats reactie