Restauratie Dursley Pedersen ca. 1910

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Restauratie Dursley Pedersen ca. 1910

Bericht door maartenB »

Voor het eerst sinds geruime tijd heb ik weer tijd om een fiets aan te pakken. Het gaat om een Dursley Pedersen die ik 2019 op een Engelse veiling kocht. Sindsdien zijn er een paar dingen gebeurd. Zo vond ik via Maarten Waarlé de ontbrekende aluminium Roman-achtervelg erbij. Die was ooit vervangen door een stalen velg. En ook Maarten Waarlé gaf vorig jaar de fantastisch mooie 3-versnellingsnaaf een service- en afstelbeurt.

Het is een model 6, dat is een vrij hoge variant waar ik met mijn lange benen wellicht op kan rijden. Leuk is dat het een model 'no-rust' is. Die herken je onder meer aan de extra brede spatborden en het celluloid op het stuur. Bij deze modellen, vergelijkbaar met de Nederlandse weer en wind uitvoeringen, was alles gelakt, dus geen nikkelen delen.

Deze fiets is duidelijk lange tijd gebruikt en diverse malen overgekwast. De tint groen is niet juist. Kortom: eerst maar eens kaal halen die fiets.

Hier het uitgangspunt:
8846063f-56a6-4eff-90ca-aaf9012a8936.jpg
8846063f-56a6-4eff-90ca-aaf9012a8936.jpg (62.81 KiB) 433 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie Dursley Pedersen ca. 1910

Bericht door maartenB »

Eerst demontage, waarbij weer opvalt wat een leuke, aparte fietsen het toch zijn. Zo is het onderste balhoofdlager geen kogellager, maar een klein conisch lager, in feite een conisch staafje dat aan te draaien is tot de speling eruit is. Ik beschouw het als een twijfelachtige constructie, maar het was spelingsvrij en dat heeft als zeker 110 jaar gehouden, dus ik mag niet zeuren. Met de verfbrander en staalborstel en een krabbertje heb ik de hele fiets kaal gemaakt.
het kleine boutje is conisch en vormt het onderste balhoofdlager
het kleine boutje is conisch en vormt het onderste balhoofdlager
Op enkele plaatsen, onder meer het deel van de remstang dat in een ander deel geschoven was, zat nog de originele kleur lak. Op basis daarvan, en van het groene celluloid op het stuur, heb ik een pot lak laten mengen.
Ik vind de fiets zonder lak erg mooi. Je ziet ook dat het model 'no-rust' geheel vertind werd, voor de lak erop ging. Mijn idee is om alleen te lakken waar het nog vertind is. Kortom: de rest mag deels roestig blijven om een oude look te krijgen. Helemaal overschilderen vind ik niet mooi, het wordt te klinisch.
20240222_153506.jpg
Maar ik ben ook niet helemaal tevreden over mijn eerste stukje lakwerk. Ik twijfel of ik de rest ook ga lakken. Of de hele fiets toch blank laat. Wat vinden jullie?
de eerste proef met lakwerk
de eerste proef met lakwerk
Bijlagen
het framenummer, met daaronder de hoogtemaat, size 6.
het framenummer, met daaronder de hoogtemaat, size 6.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Restauratie Dursley Pedersen ca. 1910

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Mooie klus aan een Mooie Fiets, een kleur op de Pedersen is ook niet verkeerd maar omdat de kleur die erop zat toch niet origineel was is helemaal blank ook niet verkeerd , ik heb een bromton vouwfiets die ook ,,kaal,,is en daar zie je de soldeer naden. mooi alleen is de kleur bronsachtig ,ik weet niet welke lak je daar voor nodig hebt maar staat ook mooi en blanke lak wat je nu gedaan hebt is ook niet verkeerd laat goed alles zien,Succes,

Groetjes Hans
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Restauratie Dursley Pedersen ca. 1910

Bericht door arnoldus »

IMG_4383_LI.jpg
IMG_4383_LI.jpg (6.82 KiB) 390 keer bekeken
IMG_4383_LI.jpg
IMG_4383_LI.jpg (6.82 KiB) 390 keer bekeken
Mijn Dursley had ook een verkeerde kleur, ik heb hem kaal gehouden staat goed vind ik
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Restauratie Dursley Pedersen ca. 1910

Bericht door TheodK »

ik zou hem ook kaal houden. dan komen de details mooi uit. Dat heb ik ook gedaan met de BSA springframe fiets uit die periode die ik heb.

succes met de restauratie, prachtige fiets

Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Restauratie Dursley Pedersen ca. 1910

Bericht door arnoldus »

Kijk uit niet te lang branden op de soldeernaden ! ;)
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Restauratie Dursley Pedersen ca. 1910

Bericht door Durabo88 »

Esthetiek is iets heel persoonlijks. Meestal zeg ik restaureren naar het patina van de overige onderdelen die erop zaten en horen te zitten. Aangezien alles gelakt is en overgelakt is, maakt de keuze iets lastiger. Het eindresultaat en de mate van 'smoezeligheid' van de lak zou overal min of meer gelijk mooi uit de verf moeten komen. Je kan natuurlijk alles lakken en later wat slijtplekken maken op plekken waar dat te verwachten valt. Wel zou ik als je delen blank laat, die wel conserveren, want volgens mij wil je het staal wel beschermen tegen de elementen.

Dus ja geen klipklare oplossing voor je, maar wel een advies: neem de tijd om te overpeinzen voor je onomkeerbare veranderingen aanbrengt.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Restauratie Dursley Pedersen ca. 1910

Bericht door Maarten Waarlé »

Supermooie fietsen zijn het!
Ik dacht dat je misschien nog eens kan proberen om sterk verdunde lak over het frame uit te smeren. Met een sponsje of doek.
En dan na een tijdje polijsten met commandant. Punt is dan dat waarschijnlijk de roestige stukken wel weer roestig worden van uiterlijk maar dat het minder afgebakend is dan nu op je proefstukje. Het loopt dan meer in elkaar over denk ik.
Wel altijd een heel lastig proces om iets met verf te doen en toch een zo goed als authentiek beeld te zien ontstaan.
Ik ben daar ook vaak mee aan het stoeien en met wisselend resultaat.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie