RIH of Mysterih?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

RIH of Mysterih?

Bericht door Woldman »

Beste RIH kenners,
Ik heb vandaag een RIH sportfiets gekocht. Zonder precies te weten wat voor RIH maar ik vond hem gewoon mooi.
In de kleuren van de Amstel amateur wielerploeg werd mij verteld. Gebroken wit met wat paarlemoerglans, rood balhoofd en rood deel zadelbuis. De lak is nog heel mooi strak op wat kleine gebruikssporen na.
Fiets zou intensief gebruikt zijn voor meerdaagse tourritten maar altijd zeer voorzichtig behandeld. Is ooit gekocht bij Cor Oppelaar in Lisse.

Verder:
- Campagnolo trapas, crankstel en trappers
- Campagnolo naven
- Mavic velgen
- Mafac remmen en remgrepen
- Cinelli stuur
- Campagnolo derailleur achter, pat 81
- Huret derailleur voor
- Huret verstellers

Op het balhoofd plaatje staat "RIH Holland" en op de onderbuis "Bustraan Holland" terwijl ik altijd Bustraan Amsterdam zie, ook op de decals die je nieuw kan kopen.

Maar het vreemdste vind ik het nummer op de onderste balhoofdlug: 101. Ik heb daar in een andere conversatie ook al een vraag over gesteld.
Verder geen nummers op het frame ook niet op of onder het bracket.

Mijn vragen zijn:
- wat kan een verklaring zijn voor dit vreemd korte framenummer?
- wat zal het bouwjaar zijn? 1981 van de derailleur of ouder? De verkoper zegt dat hij navraag heeft gedaan bij RIH en dat die hem inschatten als een Fongers-RIH.
- zijn dit inderdaad de kleuren van de Amstel Wielerploeg? De man van RIH kwam hiermee op de proppen. Ik kan er op internet (nog) niets over vinden. Wel is er op dit forum een andere conversatie waar dit ook in voorkomt: "Mijn tweede RIH" door Rob de Fries.

Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken.
Vriendelijke groet,
Jan
IMG_1302.jpeg
IMG_1304.jpeg
IMG_1315.jpeg
IMG_1312.jpeg
IMG_1308.jpeg
IMG_1307.jpeg
IMG_1314.jpeg
IMG_1306.jpeg
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door jrietveld »

Mooie fiets, een echte RIH (en zeker niet bij Fongers gemaakt).
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Woldman »

Dag Jos,

Dat is een helder antwoord.
Blijft over Venlo of Amsterdam.
Dank je wel.

Vriendelijke groet,
Jan
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door non-fixie »

Mysterih?
Leuke vondst! :)

En een leuk vraagstuk! Voor zover ik weet (maar dat is ook niet zo héél ver) zijn dat inderdaad de kleuren die ook de Amstel-RIH's een tijdje hadden.

Ik meen me ook te herinneren dat dit één van de kleuren was waarin de RIH Luxe, die door Cové werd gebouwd, werd geleverd.

Daarnaast klinkt het nummer '101' ook wel een beetje als de eerste uit een serie.

1981 lijkt me te nieuw voor deze fiets.

Tot slot: ik krijg de indruk dat de fiets wel eens een keer opnieuw gelakt zou kunnen zijn. Zo ja, dan zeggen de kleuren en de transfers niet zo veel over de werkelijke leeftijd.

Mijn twee centen.
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Woldman »

Dag non-fixie,

Dank voor je reactie.
Ik kan die kleuren tot op heden niet terugvinden, ook niet als Cové fiets. Dus als je daarover wat informatie hebt houd ik me aanbevolen.
Dat ie overgelakt is zou kunnen. Ik houd daar ook rekening mee. Maar dan is het we erg strak gedaan, de lak is niet dik dus het zou helemaal vanaf de kale basis opnieuw gedaan moeten zijn.

Vriendelijke groet,
Jan
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door marco verbaant »

de "echte" Amstel editie had een Amstel transfer op de bovenbuis
Afbeelding
Gronam2
Berichten: 137
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Gronam2 »

Ik heb een RIH luxe van 1984 gemaakt in Venlo. Door Van der Kaaij verkocht op de Westerstraat. Shimano 600 arabesque uitgevoerd. Lijkt behalve het rode balhoofd veel op die van jou Jan. Ik ben er nog mee bezig, maar zal morgen een foto maken.
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Woldman »

Ik heb naar de details van de decals van Reynolds 531 gekeken.
De versie op deze fiets is gebruikt van 1977 tot midden jaren '80.
De datering van de derailleur zal dus waarschijnlijk wel overeenkomen met het bouwjaar van de fiets.
Gronam2
Berichten: 137
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Gronam2 »

Volgens mij is dit een iets jonger (1984) neefje van die van jou Jan?
429648493_10234176983793240_2533242796068735280_n.jpg
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: RIH of Mysterih?

Bericht door Woldman »

Ja leuk, bedankt voor het opzoeken.
Zelfde parelmoer glans zie ik. Staat heel chique.
Beide Venlo RIH’s zoals jij meteen al van de mijne dacht toen ik een foto van het balhoofd liet zien met het 101 nummer.
Staat er bij jouw ook ‘Bustraan Holland’ op de onderbuis en op het balhoofdplaatje ook Holland ipv Amsterdam?
En het framenummer, wat is dat en staat dat ook op de onderste balhoofdlug? Dat gekke nummer van mijn fiets blijft voor mij vooralsnog een raadsel, een mysterih.

Fijn weekend,
Jan
Plaats reactie