Is dit hoe een originele Apollo bakfiets er uit ziet?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Is dit hoe een originele Apollo bakfiets er uit ziet?

Bericht door Hubert »

Ik ben mijn Apollo bakfiets restauratieproject weer in elkaar aan het zetten.
De oorspronkelijke fiets had geen spatborden meer. Ik heb een andere Apollo (een wrak) gekocht en daar de spatborden en de verenpakketten vanaf gehaald.

Nu ik de zaak weer in elkaar zet, vind ik dat de spatborden wel erg hoog boven de wielen staan (foto 1).

De oorzaak lijkt niet zozeer in de spatborden te zitten, maar in de beugels waarop de spatborden gemonteerd worden (fotos 2). Als ik de afstand meet van het midden van de as naar een beugel, is dat ongeveer 40cm. Omdat de afstand as-buitenkant band bij een 26" wiel ongeveer 33 cm is, krijg je dus een gat van 7 cm tussen de band en de onderkant van het spatbord. Bij de andere fietsen die we hebben (een Gazelle en nog een ander merk; https://www.deijsmannetjes.nl/onze-ijskarren) lijkt dat gat veel kleiner.

Weet iemand of die grotere afstand normaal is bij een Apollo?
Bijlagen
spatbordbeugel.png
spatbord rechts.png
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Is dit hoe een originele Apollo bakfiets er uit ziet?

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Hubert,

Ik zou ze een stuk lager monteren ,dit is niet mooi en ik denk niet dat het origineel is, soms moet je je gevoel ook laten meespreken,Succes,

Groetjes Hans
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Is dit hoe een originele Apollo bakfiets er uit ziet?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zo ziet eruit bij een Apollo in originele staat:
88036148_1103022306710471_1789580857833422848_o-768x362.jpg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Is dit hoe een originele Apollo bakfiets er uit ziet?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het spatbord dat je hebt lijkt me eerder een 28" versie in plaats van 26"
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Is dit hoe een originele Apollo bakfiets er uit ziet?

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 26 feb 2024, 16.49 Ik ben mijn Apollo bakfiets restauratieproject weer in elkaar aan het zetten.
De oorspronkelijke fiets had geen spatborden meer. Ik heb een andere Apollo (een wrak) gekocht en daar de spatborden en de verenpakketten vanaf gehaald.

Nu ik de zaak weer in elkaar zet, vind ik dat de spatborden wel erg hoog boven de wielen staan (foto 1).

De oorzaak lijkt niet zozeer in de spatborden te zitten, maar in de beugels waarop de spatborden gemonteerd worden (fotos 2). Als ik de afstand meet van het midden van de as naar een beugel, is dat ongeveer 40cm. Omdat de afstand as-buitenkant band bij een 26" wiel ongeveer 33 cm is, krijg je dus een gat van 7 cm tussen de band en de onderkant van het spatbord. Bij de andere fietsen die we hebben (een Gazelle en nog een ander merk; https://www.deijsmannetjes.nl/onze-ijskarren) lijkt dat gat veel kleiner.

Weet iemand of die grotere afstand normaal is bij een Apollo?
Voor-achter lijkt de speling niet overdreven. Je hebt nu wel veel speling aan de bovenkant, maar als het gewicht van de bak er bij komt zal dat wel minder worden. Bij inveren is het wel fijn als de spatborden nog steeds vrij van het wiel blijven ;)
/Marten
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Is dit hoe een originele Apollo bakfiets er uit ziet?

Bericht door Hubert »

@Jeroen
Het spatbord past precies op de beugels. En beide Apollos die ik heb, hebben 26” wielen.

@M-geneering
Dat is een goed punt. Er komt nog een ijscofietsbak op die zo’n 200kg weegt.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Is dit hoe een originele Apollo bakfiets er uit ziet?

Bericht door fietshobbyist »

Hubert schreef: 26 feb 2024, 16.49
Zoekbalk: merk intypen en je vindt zes bladzijden waarop tenminste één exemplaar te vinden is en ook waar die te vinden is.
Plaats reactie