JABO racefiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: JABO racefiets

Bericht door TonTon »

Gronam2 schreef: 2 mar 2024, 00.13 Op mijn exemplaar heb ik (nog) geen nummer kunnen vinden. Op het crankhuis staat Nervex en ik geloof 20 op de voorbuis. Ik zal morgen nog eens goed zoeken.
Bij mij staat het framenummer onderaan de bracket en dan vooraan: nr 1028
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JABO racefiets

Bericht door marco verbaant »

TonTon schreef: 2 mar 2024, 12.32 Bij mij staat het framenummer onderaan de bracket en dan vooraan: nr 1028
Dat is dé plek waar ze staan idd, vooraan op de bracketlug. Sms wat lichtjes ingeslagen. Van een aantal Jabo's weet ik de "geboortedatum". Er is geen "dossier" van bijgehouden bij mijn weten (en dat van andere liefhebbers), zoals bijvoorbeeld bij Gazelle Champion Mondial.
465 = 1965
784 = 1966 (die van mij, het vermoeden van een andere Jabo liefhebber)
1363 = 1970
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: JABO racefiets

Bericht door Durabo88 »

Interessant, misschien een idee om samen met andere liefhebbers eens de koppen bij elkaar te steken om de fietsen die gedateerd kunnen worden in een tabel op te nemen. Dateren kan dan aan de hand van een aantal originele onderdelen zoals bijvoorbeeld een Titan stuur(pen).

Ik begrijp hieruit dat er een oplopende nummering is.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JABO racefiets

Bericht door marco verbaant »

Durabo88 schreef: 2 mar 2024, 17.45 Interessant, misschien een idee om samen met andere liefhebbers eens de koppen bij elkaar te steken om de fietsen die gedateerd kunnen worden in een tabel op te nemen. Dateren kan dan aan de hand van een aantal originele onderdelen zoals bijvoorbeeld een Titan stuur(pen).

Ik begrijp hieruit dat er een oplopende nummering is.
In vroeger tijden werd zeker in het racesegment veel los gekocht. Ook bij oudere (race)fietsen is er vaak sprake van meer vervanging door de jaren. Ik kocht bijvoorbeeld mijn Jabo, oneerbiedig ooit als huis-tuin-en-keukenfiets omgetoverd. Duidelijk met geen enkele samenhang van onderdelen versus frame. Zoiets gaat vaak wel op met complete sportfietsen voor een breder publiek. Een Peugeot kun je bij wijze van spreken nog aardig dateren aan de hand van de tweecijferige (jaar)codering in de Normandy naven.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: JABO racefiets

Bericht door TonTon »

Durabo88 schreef: 2 mar 2024, 17.45 Interessant, misschien een idee om samen met andere liefhebbers eens de koppen bij elkaar te steken om de fietsen die gedateerd kunnen worden in een tabel op te nemen. Dateren kan dan aan de hand van een aantal originele onderdelen zoals bijvoorbeeld een Titan stuur(pen).

Ik begrijp hieruit dat er een oplopende nummering is.
Ja is inderdaad een goed idee👌
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: JABO racefiets

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 2 mar 2024, 23.10
Durabo88 schreef: 2 mar 2024, 17.45 Interessant, misschien een idee om samen met andere liefhebbers eens de koppen bij elkaar te steken om de fietsen die gedateerd kunnen worden in een tabel op te nemen. Dateren kan dan aan de hand van een aantal originele onderdelen zoals bijvoorbeeld een Titan stuur(pen).

Ik begrijp hieruit dat er een oplopende nummering is.
In vroeger tijden werd zeker in het racesegment veel los gekocht. Ook bij oudere (race)fietsen is er vaak sprake van meer vervanging door de jaren. Ik kocht bijvoorbeeld mijn Jabo, oneerbiedig ooit als huis-tuin-en-keukenfiets omgetoverd. Duidelijk met geen enkele samenhang van onderdelen versus frame. Zoiets gaat vaak wel op met complete sportfietsen voor een breder publiek. Een Peugeot kun je bij wijze van spreken nog aardig dateren aan de hand van de tweecijferige (jaar)codering in de Normandy naven.
Ja we hebben het over racefietsjes van 40 jaar en ouder en om te kunnen overleven of de fietsjes van mooier spul te voorzien omdat er voor gespaard werd, zijn er heel vaak veranderingen aangebracht. Ik had toen begin 70 bijvoorbeeld een racefiets met spietjes in het trapstel en die werden vervangen door een spieloos trapstel. En zo gebeurde er meer van dat soort zaken.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: JABO racefiets

Bericht door non-fixie »

Op Vintage Trek vind je een overzicht van datumcodesystemen van veel verschillende onderdelenfabrikanten.

Zeker bij fabrieksfietsen kan dat, samen met de originele brochures, helpen om een fiets te dateren:

http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JABO racefiets

Bericht door marco verbaant »

Deze tekst is NIET van mij, al leek dat wel... :D
TonTon schreef: 3 mar 2024, 00.05 Ja we hebben het over racefietsjes van 40 jaar en ouder en om te kunnen overleven of de fietsjes van mooier spul te voorzien omdat er voor gespaard werd, zijn er heel vaak veranderingen aangebracht. Ik had toen begin 70 bijvoorbeeld een racefiets met spietjes in het trapstel en die werden vervangen door een spieloos trapstel. En zo gebeurde er meer van dat soort zaken.
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: JABO racefiets

Bericht door Gronam2 »

Dit is wat ik qua nummers op het trapashuis heb kunnen vinden. Ik ben benieuwd of iemand er iets zinnigs over kan zeggen.
430766809_10234228764767732_5615294873366889701_n.jpg
430716634_10234228766527776_7492204256206884389_n.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JABO racefiets

Bericht door marco verbaant »

een twee-zijferig en helaas niet echt duidelijk framenummer. De Nervex inslagen staan al in de bracketlug voordat het een fiets wordt/werd. :D Het is inderdaad wel de plek waar de framenummers werden ingeslagen door Jasper Bouma...
Plaats reactie