Uit welke fabriek komt deze transportfiets ?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Pedaal
Berichten: 5
Lid geworden op: 7 mar 2024, 21.06
Locatie: Hongerige Wolf
Contacteer:

Uit welke fabriek komt deze transportfiets ?

Bericht door Peter Pedaal »

Deze transportfiets vond ik zo'n 50 jaar geleden volledig verroest en verlaten in een bult braamstruiken ergens in de buurt van Woudbloem (Gr.) Ik heb hem toen kaal gemaakt en in de menie en toen in de zwarte lak gezet. Had ik misschien niet moeten doen, maar ja jong en enthousiast. In ieder geval heb ik hem gered....
Er zit geen typeplaatje op, maar misschien dat iemand hem kan herleiden met behulp van de foto's.
framenr. 12306
framenr. 12306
nummer.jpg (13.71 KiB) 682 keer bekeken
voorrek
voorrek
takel.jpg (13.17 KiB) 682 keer bekeken
trapas Gerkinet  40  F ?
trapas Gerkinet 40 F ?
trapas.jpg (17.82 KiB) 682 keer bekeken
kettingblad met vijfhoekige uitsparing
kettingblad met vijfhoekige uitsparing
tandblad.jpg (14.66 KiB) 682 keer bekeken
achternaaf Bendix
achternaaf Bendix
naaf.jpg (12.84 KiB) 682 keer bekeken
Aan de bovenste liggende buis zijn 2 nokjes gelast om het firmabordje te bevestigen.

Ben benieuwd of iemand dit herkent, alvast bedankt voor het bekijken van dit berichtje.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Uit welke fabriek komt deze transportfiets ?

Bericht door Fotomaan »

Het kettingwiel is apart. Het lijkt voor een dunne ketting te zijn. Kan er een ketting met de maat 1/2” x 1/8” op? Als dat zo is zal de crank ooit vervangen zijn maar als het origineel is zou daar wel eens wat door te herleiden zijn.
De trapas van Gerkinet werd evenals de achternaaf van Husqvarna door veel fabrikanten en andere fietsenbouwers gebruikt. Daar is niets specifieks aan. Alleen dat het bouwjaar van de as 1940 is.
Misschien dat je nog wat foto’s kunt maken van de balhoofdlugs en de koppeling van de staande en de liggende achtervork.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 86
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Uit welke fabriek komt deze transportfiets ?

Bericht door austral man »

Hoi,de achternaaf is van Bendix uit Canada.Die ben ik nog niet vaak tegengekomen.

Hans
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Uit welke fabriek komt deze transportfiets ?

Bericht door Fotomaan »

austral man schreef: 9 mar 2024, 14.46 Hoi,de achternaaf is van Bendix uit Canada.Die ben ik nog niet vaak tegengekomen.

Hans
Dan heb ik mij vergist.
Ik dacht dat het een Husqvarna was. :(
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Peter Pedaal
Berichten: 5
Lid geworden op: 7 mar 2024, 21.06
Locatie: Hongerige Wolf
Contacteer:

Re: Uit welke fabriek komt deze transportfiets ?

Bericht door Peter Pedaal »

Bedankt voor je reactie Fotomaan,

En Hans nog voor het meesleutelen aan de trapas.
Heb nog wat extra foto's gemaakt, misschien dat die wat duidelijkheid kunnen verschaffen.
Wat ook nog bijzonder was, dat er in het achtertandwiel een paar millimeter sleufje zat. Dat liep van de buitenkant naar het midden, precies tussen 2 tandjes. Nog nooit gezien.
Er zit nog een heel mooi oud zadel op met dubbele strop, maar ik ben aan het oefenen voor een ritje hier in de buurt, daarom tijdelijk dit dameszadel....
1710001015036V.jpg
1710001015028V.jpg
1710001015028V.jpg (79.72 KiB) 560 keer bekeken
1710001015020V.jpg
1710001015020V.jpg (84.77 KiB) 560 keer bekeken
1710001015012V.jpg
1710001015012V.jpg (78.6 KiB) 560 keer bekeken
1710001015003V.jpg
1710001014995V.jpg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Uit welke fabriek komt deze transportfiets ?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik ben dat kettingwiel een keer of twee eerder tegengekomen. Maar geen fietsmerk die ik er aan zou kunnen verbinden. De achternaaf is vrij zeker niet origineel. De fiets dateert van rond 1940 (zoals op de as, maar ook de voordrager is typisch voor die jaren), en toen waren het aantal merken achternaven vrij beperkt, met name Fichtel & Sachs, en heel af en toe bijvoorbeeld B&W, Centrix. Kort na de oorlog was er een groot te kort aan Fichtel & Sachs naven door begrijpelijke redenen, en werden allerlei naven toegepast, tot de productie van Fichtel & Sachs weer goed op gang kwam. Dit zou een vervangende naaf uit die tijd kunnen zijn.

Kwa merk, helaas zie ik geen herkenningspunten die tot een merk kunnen leiden. Je moet bedenken dat er in die tijd honderden, zo niet duizenden verschillende merken waren, veel kleine fietsenmakers die zelf frames inkochten en afmonteerden, allemaal met dezelfde onderdelen, dus vrijwel niet van elkaar te onderscheiden. Heel vaak hebben die 5 cijferige framenummers. Grotere merken hadden vaak nog details die eruit springen, waardoor je makkelijker het merk kan identificeren.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Uit welke fabriek komt deze transportfiets ?

Bericht door Fotomaan »

Wat mij opvalt is de afgeschuinde rand van de trapascup. Ik heb al heel veel van die onderdelen in mijn handen gehad maar dit heb ik dan weer nooit eerder gezien.
Ook de hoogte van de onderste balhoofdlug komt niet vaak voor. Het maakt de afstand tussen de onderste parallelle buis en de buis naar het trapashuis groter.
Die afstand is meestal kleiner. Het valt op maar ondertussen herken ik er nog steeds geen fabrikant of fietsenbouwer in. ;)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Peter Pedaal
Berichten: 5
Lid geworden op: 7 mar 2024, 21.06
Locatie: Hongerige Wolf
Contacteer:

Re: Uit welke fabriek komt deze transportfiets ?

Bericht door Peter Pedaal »

Heeren, bedankt voor jullie kommentaar.
Het is een unieke fiets.... zeldzaam en dus zeer kostbaar... ;) Heb er net 10 km. op gefietst, ook met tegenwind, en hij fietst lekker. Zadel nog ietsje hoger, en proberen het balhoofd wat soepeler te krijgen. Bouten van het rek zitten zo vastgeroest dat ik dat niet heel loskrijg. Er brak al eentje af. Probeer er wat dunne olie in te laten lopen.
Plaats reactie