Is dit een bout met Engelse draad?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Is dit een bout met Engelse draad?

Bericht door Hubert »

Ik ben mijn handrem weer op de Apollo aan het zetten. Nu ben ik de moer kwijt die zat op de bout die als draaipunt dient voor de handrem. De dikte bvn de bout is precies 8mm, maar een M8 bout past er niet op.

Zou het kunnen zijn dat dit een niet-metrische (Engelse) maat is? Hoe zou ik daarvoor aan een moer kunnen komen?

Alternatief is de bout op te snijden naar M8. Maar dat is onomkeerbaar, dus daar wacht ik nog even mee.


Hubert
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Is dit een bout met Engelse draad?

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 9 mar 2024, 13.59 Ik ben mijn handrem weer op de Apollo aan het zetten. Nu ben ik de moer kwijt die zat op de bout die als draaipunt dient voor de handrem. De dikte bvn de bout is precies 8mm, maar een M8 bout past er niet op.

Zou het kunnen zijn dat dit een niet-metrische (Engelse) maat is? Hoe zou ik daarvoor aan een moer kunnen komen?

Alternatief is de bout op te snijden naar M8. Maar dat is onomkeerbaar, dus daar wacht ik nog even mee.


Hubert
Alles kan, maar jij kan meten en wij alleen maar speculeren.

Een snijplaat over een bout halen heeft alleen zin om de bestaande draad op te frissen. Er een andere draad op snijden is vooral een manier om heel veel draad die in de weg zit weg te halen, er blijft dan heel weinig over.

Investeer in een draadkaliber (metrisch/inch) en leer wegwijs te worden in de diverse schroefdraden Er zijn genoeg tabellen in catalogie, handboeken enz.

je opties zijn: metrische draad maar een fijne spoed. Zonder caliber: probeer of de draad van een m6 bout naadloos in de groeven valt, dan is het m8 x 1 etc
Het zou uniedraad kunnen zijn, er is 5/16 x 18 en 5/16 x 24.

Het kan nog iets exotischer zijn...
/Marten
Plaats reactie