Waar is dit Mondial gereedschap voor?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Waar is dit Mondial gereedschap voor?

Bericht door Fotomaan »

Is er hier iemand die weet waar dit gereedschap voor is?
Het lijkt iets te zijn om onderhoud aan een pedaal te kunnen doen maar dat is een wilde gok.
Het stempel is Mondial.
De zeskant is 15mm.
Het andere gat meet 18mm tussen de platte kanten.
Wie weet er iets meer van?
Bijlagen
d1cdfd8c-d991-45cc-a6a3-0e2409faf2e1.jpeg
972b6505-6744-4ae1-95ec-5530be5d5fbf.jpeg
9a2f1550-a0fe-4d9b-8c39-318060aacb4e.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Waar is dit Mondial gereedschap voor?

Bericht door maartenB »

nog een wilde gok: is het middelste deel iets om vrijlooptandwielen mee te kunnen demonteren?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Waar is dit Mondial gereedschap voor?

Bericht door Fotomaan »

maartenB schreef: 12 mar 2024, 16.25 nog een wilde gok: is het middelste deel iets om vrijlooptandwielen mee te kunnen demonteren?
Dát zou ook kunnen. Misschien is het gereedschap om een specifieke achternaaf te kunnen demonteren inderdaad.
Ik zal eens gaan zoeken in die richting.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Waar is dit Mondial gereedschap voor?

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 12 mar 2024, 16.25 nog een wilde gok: is het middelste deel iets om vrijlooptandwielen mee te kunnen demonteren?
TAndwiel demonteren met een armpje van 5 cm? Lijkt me uitgesloten. Ik denk eerder dat het voor trommelremnaven oid bedoeld is. 15mm voor de wielbout, de twee nokken om de losse stelring op de conus te verdraaien. De conus zou dan met twee afgeplatte kanten door de remankerplaat moeten steken, en de stelring weer aan de buitenkant er tegen aan (6 & 12)
Bijlagen
sa.jpg
/Marten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Waar is dit Mondial gereedschap voor?

Bericht door maartenB »

Het kan allemaal, in mijn beeldvorming zag ik het gereedschapje in de bankschroef zitten, dus geen armpje van 5 cm maar het hele wiel als 'arm'.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Waar is dit Mondial gereedschap voor?

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 12 mar 2024, 17.37 Het kan allemaal, in mijn beeldvorming zag ik het gereedschapje in de bankschroef zitten, dus geen armpje van 5 cm maar het hele wiel als 'arm'.
32mm over de nokken is te weinig voor een typisch enkelvoudig tandwiel, en de vorm leent zich niet echt voor een meervoudige versie. Maar zo'n vierkant gat is wel erg 'achteras'
/Marten
Plaats reactie