Fongers 1939 h65

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: Fongers 1939 reactie gevraagd

Bericht door Robins »

Vandaag mijn fiets een beetje schoon gemaakt, nu is het achterwiel niet origineel. Hij is net zo breed als het voorwiel maar heeft een gouden vies ipv groen.
Er zit een Favorit naaf in, kan iemand hier iets over zeggen?
Voor de rest zit alles stevig in elkaar en draait goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers 1939 h65

Bericht door Durabo88 »

Je achterwiel is ergens tussen 1970 en 2000 vervangen. Wil je het origineel hebben, dan zul je een wiel of liever een naaf en velg moeten zoeken om een wiel te bouwen.
Sportief fietsend!
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Fongers 1939 h65

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Robin,

Als het achterwiel goed draait kun je ook overwegen de gouden bies groen te maken ,dan kun je altijd op je gemak een goed achterwiel zoeken,Fiets ziet er goed uit,

Groetjes Hans
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: Fongers 1939 h65

Bericht door Robins »

Hoe weet je dit wiel uit de periode 1970-2000 komt?
Is dit wel van een Fongers?

Ik zit ook te denken om de bies groen te maken en rustig op zoek gaan naar een goede velg.
Kan iemand de ral kleur zeggen van het groen?
De velg, het stuur, lamp haak zijn dingen die ik wil aanpassen als ik er tegen aan loop.
Kettingkast zou ook mooi zijn maar dat zal week tegen vallen om een goede te vinden.(ik vind degene die erop zit niet storend).
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers 1939 h65

Bericht door ReinvB »

Favorit naven waren een goedkopere kopie van Torpedo naven uit het toenmalige oostblok. Ik dacht tsjechoslovakije. In de tijd dat jouw Fongers is gebouwd werden die nog niet gemaakt en zekere niet door Fongers gebruikt, De bies groen maken is zeker een mogelijkheid, en het verschil met een Torpedo teerugtrapnaaf is ook weer niet heel groot, je zou zelfs alleen de remhevel kunnen vervangen door iets uit de tijd van je fiets, Het oorspronkelike wiel zal denk ik 40 spaken hebben gehad , 4x gekruisd, in plaaats van de tegenwoordig gebruikelijke 36 en dat is lastig te vinden zeker met een terugtraprem.
Ik zou eerst lekker fietsen en dan kijken waar je tegenaanloopt, er zijn meer opvallende dingen niet origineel zoals achterlicht zadel en kettingkast maar het is als geheel een leuke fiets.
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers 1939 h65

Bericht door veenofiets »

Mooi dat je gekocht hebt en dat ie voldoet. De hf 65 was wat gemakkelijker geweest maar ik snap ook dat als je per se een vooroorlogse wil dat die t dan niet wordt. Fiets knapt al leuk op zo. Inderdaad lekker gaan fietsen nu, en uitkijken naar vervangende originele delen dat maakt de fiets nog leuker.

Freek
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: Fongers 1939 h65

Bericht door Robins »

Met 20 km gefiets deels onverhard , geen gekke dingen opgevallen.

Fiets zeker niet zwaar of slecht, iets slinger in achterwiel.
Maar dat is vast nog wel op te lossen.

En als er een keer een mooie vooroorlogse met versnellingen en trommels langs komt wie weet. Ze liggen niet voor het oprapen.
Als deze goed en netjes is verkoop ik hem vast ook wel weer.

Afbeelding
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers 1939 h65

Bericht door Durabo88 »

Ik leidde de leeftijd van het wiel af aan de remhevel van de Favorit naaf. Inderdaad uit Tjechoslowakije. Tegenwoordig gemaakt onder de naam Velosteel. Achterwielen werden vanaf een bepaalde tijd vaak door de fietsenmaker als geheel vervangen. Opnieuw spaken van een oude remnaaf zonder versnellingen loont gewoon niet. Tegenwoordig spaken fietsenmakers zelfs een 3 speed niet meer in een nieuwe velg, maar gelijk een nieuw wiel. Daarentegen is een 7 of 8 speed Nexus naaf als naaf (materiaal) wel genoeg waard om er een nieuwe velg omheen te bouwen.
Sportief fietsend!
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: Fongers 1939 h65

Bericht door Robins »

Afbeelding

Ik kan deze wielen kopen, hier tel ik 40 spaken achter een 36 voor. Kunnen dit de wielen zijn die ik nodig heb?
Ze zijn over geschilderd maar wel van fongers als ik geloven mag.
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Fongers 1939 h65

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Robin,

Ik zou proberen originele niet overgeschilderde wielen of in jouw geval 1 achterwiel te zoeken ipv deze,

Groetjes Hans
Plaats reactie