Pagina 1 van 2

Gazelle (edit:) Sport Populair, 63,5 cm, met duomatic naaf, (edit:) 1965

Geplaatst: 22 mar 2024, 14.41
door fietshobbyist
Laat me u bij deze mijn Gazelle aanbieden:
Gazelle, bruin, Duomatic, WtC 2023 S.jpg
De voorvork heeft nieuwe kogels en nieuw vet.
De duomatic heb ik zelf niet los gehad maar de vorige eigenaar heeft er een andere in gespaakt - 'type 2', die beter schijnt te zijn.
De lak verkeert in vrij goede staat. Hier en daar is wel wat 'schoensmeereffect' te zien, waar door de lak heen gepoetst is - in Indonesië doen ze er om die reden bewust bruine schoensmeer op!
Fietspomp zelfs nog aanwezig.
Ik heb de fiets nog niet zo lang en heb er zelf weinig op gefietst. Ik wil er afstand van doen omdat ik er teveel heb en doe het volgende daarom niet zelf: ik zou er vanwege de duomatic naaf een (Gazelle) trommelrem voorin spaken, zodat de naaf niet steeds schakelt als je remt.
Ik hoop er een echte Gazelle liefhebber onder ons voor te vinden.
Edit: Wellicht weten zij ook welk type Gazelle dit is.
Een mooi detail aan deze fiets vind ik de witte balhoofdbuis en de witte pijlen.
Voor een vriendelijke prijs.

Groet,
Werner

Re: Gazelle herenfiets 63,5 cm met duomatic naaf

Geplaatst: 22 mar 2024, 19.23
door Fongers1952
Ik zal eens rondvragen, gaat het om een Sport Populair? Is het bouwjaar ook bekend?

Re: Gazelle herenfiets, 1965, 63,5 cm, met duomatic naaf

Geplaatst: 24 mar 2024, 11.25
door Elibert van Dalen
kan ook een sport A zijn.. staat er niks meer op de zadelbuis? hij zou ergens van begin tot half jaren 60 kunnen zijn. maar dat moet het framenummer uitwijzen. zie balhoofdbuis of zadelbuis. succes

Re: Gazelle herenfiets 63,5 cm met duomatic naaf

Geplaatst: 7 mei 2024, 12.39
door fietshobbyist
Fongers1952 schreef: 22 mar 2024, 19.23 gaat het om een Sport Populair?
Een laat antwoord, maar dat is het:
Gazelle Sport Populair 1965 63,5 cm - detail type.JPG
De fiets staat hemelsbreed 17 kilometer van het Fietsmuseum in Ommen, waar dit jaar weer een fietstocht zal zijn.

Re: Gazelle (edit:) Sport Populair, 63,5 cm, met duomatic naaf, (edit:) 1965

Geplaatst: 7 mei 2024, 20.29
door wimjansen
Leuke fiets voor de Gazelle liefhebber! Zie ik goed dat de bovenbuis een aantal graden oploopt richting zadel? Ik vind dat een opmerkelijke constructie.

Re: Gazelle (edit:) Sport Populair, 63,5 cm, met duomatic naaf, (edit:) 1965

Geplaatst: 8 mei 2024, 09.20
door ReinvB
Ik zat ook al naar de foto te kijken, maar ik denk dat dat zo lijkt omdat de fiets niet helemaal parellel staat aan de muur waar hij tegenaan leunt.

Re: Gazelle (edit:) Sport Populair, 63,5 cm, met duomatic naaf, (edit:) 1965

Geplaatst: 8 mei 2024, 22.26
door Roy929
Ik had een gazelle sport populair uit 1961 waar ook de bovenste buis duidelijk op een hoek stond, volgens mij hebben gazelles dat vaker.
IMG_9751-min.JPG

Re: Gazelle (edit:) Sport Populair, 63,5 cm, met duomatic naaf, (edit:) 1965

Geplaatst: 8 mei 2024, 22.58
door marco verbaant
Aflopende bovenbuis. Goed voor het "moraal", zo heb je het gevoel altijd berg-af te gaan.... :)
In tegenstelling tot hedendaagse moderne racefietsen, die tegenwoordig een "sloping top tube" hebben, naar de achterkant dus. Omwille van een stevigere torsiestijfheid van de car(t)(b)on frames. En om een beperkt aantal framematen (in T-shirt maten S,M,L en XL) vanwege de dure mallen, die je moet compenseren met de hoogte van de lange zadelpennen. Pseudo damesfietsen zo lijkt het wel... :D :D :D :D

Re: Gazelle (edit:) Sport Populair, 63,5 cm, met duomatic naaf, (edit:) 1965

Geplaatst: 9 mei 2024, 12.02
door fietshobbyist
wimjansen schreef: 7 mei 2024, 20.29 Leuke fiets voor de Gazelle liefhebber! Zie ik goed dat de bovenbuis een aantal graden oploopt richting zadel? Ik vind dat een opmerkelijke constructie.
Het is zojuist nagemeten en u ziet het goed.
Bovenkant lug vooraan 854 mm, bovenkant lug achteraan 871 mm - een verschil van 17 mm,
gemeten op een betonvloer, met gelijke bandenspanning en zelfs de profieldiepte.:ugeek:

Re: Gazelle (edit:) Sport Populair, 63,5 cm, met duomatic naaf, (edit:) 1965

Geplaatst: 9 mei 2024, 13.46
door m-gineering
marco verbaant schreef: 8 mei 2024, 22.58
In tegenstelling tot hedendaagse moderne racefietsen, die tegenwoordig een "sloping top tube" hebben, naar de achterkant dus. Omwille van een stevigere torsiestijfheid van de car(t)(b)on frames. En om een beperkt aantal framematen (in T-shirt maten S,M,L en XL) vanwege de dure mallen, die je moet compenseren met de hoogte van de lange zadelpennen.
En het sneue is dat als je de achterdriehoek lager maakt door de staande vorken lager aan te zetten je behoorlijk op torsiestijfheid inlevert ;)