laktransfers, acrylverf?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 okt 2022, 15.08

laktransfers, acrylverf?

Bericht door Matthias »

beste mede liefhebbers, ik ben een Gazelle tandem aan het opknappen en heb daarvoor twee laktransfers gekocht. Ik heb er alleen geen enkele ervaring mee. Wel heb ik op deze site het een en ander gelezen: http://www.rijwiel.net/kameel09n.htm
ik heb echter nog vragen:
ik heb de fiets gespoten met primer, en was van plan om op één dag de fiets met korte tussenpozen te voorzien van de kleurlak en de blanke blak. beide heb ik al gekocht, spuitbussen van Motip, Acryl verf. nu lees ik dat je alleen terpetinegedragen verf kan gebruiken rondom deze laktransfers.

nu heb ik vervolgens ook een pot met "epifanes blanke bootlak" gekocht, deze moet goed zijn voor de transfers, nu vraag ik me alleen af, kan ik het beste de hele fiets met de terpetine verf lakken (met de kwast). of alleen over de transfer een laag met deze lak, en vervolgens heel de fiets met de acryl lak spuiten?

jullie snappen wel, mijn mooie plan om de fiets netjes met spuitbussen op een zaterdag af te maken valt een beetje in duigen, en ik weet niet echt meer hoe ik het moet aanpakken. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Beau-Velo
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: laktransfers, acrylverf?

Bericht door Beau-Velo »

Met spuitbus verf breng je hele dunne lagen lak aan die redelijk zwak blijven.
En of die het mooiste resultaat bieden is maar de vraag?
Charles (Fotmaan) heeft hier al eens verslag gedaan over zijn met een kwastje gelakte frame met Epifanes.
Heb dit destijds met bewondering gelezen en met eigen ogen gezien. Dit ging ook over het diepste zwart wat het dichts bij een gemoffeld frame in de buurt komt.
Ben hier ook mee aan de slag gegaan op mijn lokaal gebouwde oma fiets maar moet zeggen dat het veel werk is en geduld een schone zaak. Het word heel mooi, deze lak vloeit mooi maar droogt langzaam. Trek er een jaar voor uit om vier lagen aan te brengen.
Wat betreft de laktransfers. Deze heb ik ook al eens met bootlak op een met auto lak gespoten frame geplakt volgens de info van Rijwiel.net volgens mij heeft deze lak vooral te maken met de plak kracht.
Maar je zou een proef kunnen doen door een stukje metaal met Motip te spuiten en na goed uitharden voorzien van een beetje Epifanes zonder transfer om te kijken hoe deze producten op elkaar reageren. Die transfer komt er alleen maar tussen.
Die geeft geen reactie op beide producten.
Succes.

Groeten Martijn
Paul 3wheels
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: laktransfers, acrylverf?

Bericht door Paul 3wheels »

Epifanes overspuiten met de motip-acryl lak gaat je niet lukken, die gaat opborrelen/reageren door de oplosmiddelen van de spuitbus, Andersom gaat wel zonder reageren maar kun je nooit meer met eeen spuitbus aankomen daarna.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: laktransfers, acrylverf?

Bericht door maartenB »

als de acryl lak droog en hard is kun je de transfer waarschijnlijk gewoon met terpentine lak aanbrengen. (geen garantie!)
Maak anders eerst een proefstukje. De blanke lak doe je altijd met een kwastje. Je doet het op de transfer, en nadat die er goed op zit kun je ook over de transfer wat lak smeren ter bescherming.

Heb je een paar extra transfers? Veel mensen hebben er wel liggen, gewoon van fantasiemerken. Jammer om je goeie zeldzame transfer te verknoeien. Ik vind het altijd weer lastig om het schutvel eraf te krijgen.

Ik heb die fantasietransfers (om te testen) ook wel, dus je kunt me altijd een PM sturen als je wat nodig hebt.

succes!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 okt 2022, 15.08

Re: laktransfers, acrylverf?

Bericht door Matthias »

ik heb er inderdaad een paar extra transfers bij gekregen om te oefenen, dus dat is erg fijn.

maar met oefenen is het nog niet gelukt de transfer helemaal mooi te krijgen, toch wel wat scheurtjes e.d. ontstaan er. Maargoed ik probeer het nog maar een keer.

wat ik al wel ontdekt heb is dat je niet zo goed acryl lak over de terpentine lak kan doen, andersom gaat tot nog toe wel goed.
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 okt 2022, 15.08

Re: laktransfers, acrylverf?

Bericht door Matthias »

even een kleine update:

ik hoopte (wellicht naïef) dat ik de transfer wel met een dun laagje epifanes kan plakken en dat eroverheen gewoon weer spuitbus blanke lak. maar dit gaat echt niet goedkomen.

ik ga nu een klein onderdeel (na de kleurlak uit de spuitbus) helemaal met de epifanes lakken, hopelijk wordt dat mooi, dan ga ik gewoon heel de fiets daarmee doen, ik heb ook niet echt een andere keus denk ik

de laatste oefentransfer is vrij goed gelukt, alleen is spuitbusverf eroverheen dus echt gewoon niet mogelijk
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 okt 2022, 15.08

Re: laktransfers, acrylverf?

Bericht door Matthias »

Dag allen, ik heb nog een vraag: kan je de Epifanes lak verdunnen met terpentine, of is dat niet verstandig?
Beau-Velo
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: laktransfers, acrylverf?

Bericht door Beau-Velo »

Epifanes heeft zelf een verdunner dat zal zeker werken.
Das duurder als een fles therpentine maar nog eens opnieuw beginnen zit je waarschijnlijk ook niet op te wachten?
Anders even op de pot lezen wat er precies inzit?
Tip: laat die die Epifanes heel lang drogen voor de volgende stap.

Groeten Martijn
Plaats reactie