Jabo racefiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Jabo racefiets

Bericht door TonTon »

Op de beurs in Nieuw Vennep heb ik een leuk Jabo racefietsframe kunnen scoren net als een leuke Franse randonneur, maar daar komt een apart onderwerp over. Op dit Jabo frame zit een trapas met spietjes, terwijl op mijn twee andere Jabo’s de trapassen spieloos zijn. Is dit origineel en zo ja, wat is dan het bouwjaar van dit frame?
Bijlagen
image1.jpeg
image0.jpeg
image2.jpeg
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Jabo racefiets

Bericht door berkers41 »

Mooie fiets, TonTon. Lijkt mij een Stronglight bracket, met holle as. Deze werd veel toegepast aan begin jaren zestig. Zou dus origineel kunnen zijn.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Jabo racefiets

Bericht door TonTon »

berkers41 schreef: 23 mar 2024, 10.29 Mooie fiets, TonTon. Lijkt mij een Stronglight bracket, met holle as. Deze werd veel toegepast aan begin jaren zestig. Zou dus origineel kunnen zijn.
Dank je wel voor het compliment en de informatie👍 Wel heel leuk dat het origineel zou kunnen zijn en uit begin jaren 60. Ben ik weer een stukje wijzer😎 De as loopt trouwens heel mooi soepel.
Woldman
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Jabo racefiets

Bericht door Woldman »

goedemorgen,

Ik heb ook een frame (Stephi Sport) uit dezelfde periode en met een trapas voor spietjes.
Ik ben benieuwd naar het merk.
Op de cups staat RFG ingeslagen en links DR en rechts GL. Dat zal wel op de schroefdraad slaan: Droite/Right en Gauche/Left.
RFG zou Roulement Francais Garanti kunnen betekenen. Vertaald: gegarandeerd franse kogellagers.

Op de trapas zelf is alleen 513 ingeslagen en twee kleine rechthoekjes. De as is volgens mij niet hol.

Iemand enig idee van het merk? In ieder geval Frans, maar Stronglight, TA, Nervar of nog anders?

Jan
IMG_1517.jpeg
IMG_1518.jpeg
IMG_1521.jpeg
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Jabo racefiets

Bericht door TonTon »

berkers41 schreef: 23 mar 2024, 10.29 Mooie fiets, TonTon. Lijkt mij een Stronglight bracket, met holle as. Deze werd veel toegepast aan begin jaren zestig. Zou dus origineel kunnen zijn.
Je hebt helemaal gelijk, heb net gekeken en is een Stronglight met holle as 👍
Bijlagen
image0.jpeg
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Jabo racefiets

Bericht door Durabo88 »

Nu de uitdaging om tijdscorrecte onderdelen bijeen te rapen.

Het is echt een fraaie trapas die zelfs jaren 50 kan zijn. Misschien staat ie op Velobase. Kijk maar eens.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Jabo racefiets

Bericht door marco verbaant »

Durabo88 schreef: 23 mar 2024, 16.51 Nu de uitdaging om tijdscorrecte onderdelen bijeen te rapen.

Het is echt een fraaie trapas die zelfs jaren 50 kan zijn. Misschien staat ie op Velobase. Kijk maar eens.
Stronglight 34
Bijlagen
strongligth 34.jpg
strongligth 34.jpg (9.55 KiB) 136 keer bekeken
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Jabo racefiets

Bericht door Cyclissimo »

Dit is inderdaad een jaren 50 as met de contraring met tekst. Alhoewel hij begin jaren 60 vast ook nog voorkwam (ik had deze cups ook op mijn bontekoe van rond 1960) De cups op de foto van marco zijn al van het latere type.

De A staat volgens mij voor Anglais, vanwege de britse draad.

Heeft de Jabo geen framenummer op de bracket?
Laatst gewijzigd door Cyclissimo op 23 mar 2024, 22.31, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Jabo racefiets

Bericht door Cyclissimo »

Woldman schreef: 23 mar 2024, 12.20 goedemorgen,
Iemand enig idee van het merk? In ieder geval Frans, maar Stronglight, TA, Nervar of nog anders?
Jan

IMG_1517.jpegIMG_1518.jpegIMG_1521.jpeg
RFG is het merk 😀 Ze maakten ook naven, balhoofdstellen, etc.

Inderdaad Frans. Niet heel slecht, maar geen topkwaliteit.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Jabo racefiets

Bericht door TonTon »

Cyclissimo schreef: 23 mar 2024, 22.28 Dit is inderdaad een jaren 50 as met de contraring met tekst. Alhoewel hij begin jaren 60 vast ook nog voorkwam (ik had deze cups ook op mijn bontekoe van rond 1960) De cups op de foto van marco zijn al van het latere type.

De A staat volgens mij voor Anglais, vanwege de britse draad.

Heeft de Jabo geen framenummer op de bracket?
Ja het framenummer onder de bracket is 743
Plaats reactie